Kirjalansalmen sillan riipputangon lujuus todettiin koevedossa riittäväksi

Heinä-elokuussa riipputankojen alapäistä poistetaan ruosteet ja ne maalataan uudelleen. Ruosteiden poiston jälkeen tarkistetaan myös riipputankojen säikeiden kunto, sillä säikeiden kunto vaikuttaa merkittävästi riipputangon kantavuuteen. Viime syksynä Kirjalansalmen sillalla tarkastettiin 10 silmämääräisesti huonoimmassa kunnossa olevan riipputangon alapäiden kuntoa. Sen pohjalta päädyttiin vaihtamaan huonokuntoisin riipputanko ja testaamaan sen lujuus koevedolla.
Kesällä tehtävistä riipputankojen ruosteen poistosta ja maalaustöistä ei aiheudu merkittävää haittaa liikenteelle. Töiden vuoksi ei rajoiteta kaistoja eikä alenneta nopeusrajoitusta. Tienkäyttäjien on kuitenkin syytä noudattaa varovaisuutta, jotta sillalla työskentely on turvallista.
Sillan kuntoa seurataan jatkuvasti
Riippusiltojen kunnon kehittymistä ei pystytä ennustamaan tarkalleen etukäteen. Sillan kuntoa seurataan jatkuvasti ja havaittujen vaurioiden korjauksia tehdään tarpeen mukaan.
Kirjalansalmen sillalla tehdään joka vuosi teräsrakenneammattilaisen suorittama tarkastus. Tarkastuksilla selvitetään mm. ruostumisen etenemistä ja mahdollisia hitsien repeämiä. Sillalle on laadittu erillinen huolto-ohjelma ja sen mukaisesti tehdään vuosittain huoltotoimia. Sillan teräsrakenteet pidetään pesuilla puhtaana ja siten vähennetään ruostumisen etenemistä. Lisäksi Väylävirasto selvittää sillan monitoroinnin (automaattinen rasituksen ja liikkeiden yms. seurantajärjestelmä) laajentamista.
ELY-keskus muistuttaa liikennerajoitusten noudattamisen tärkeydestä sillalla
Sillalle on asetettu 50 km/h nopeusrajoitus ja raskaan liikenteen 60 m etäisyys toisista ajoneuvoista. Lisäksi erikoiskuljetusten massoja on rajoitettu. Raskaat ajoneuvot aiheuttavat suurimmat liikkeet sillan kannelle ja riipputangoille. Yksittäisen raskaan kuljetuksen (76 t) merkitys sillan liikkeille ja rasitukselle on suuri. Siksi asetettujen rajoitusten noudattaminen on äärimmäisen tärkeää. Ajonopeuden ohella myös raskaiden ajoneuvojen etäisyydellä on huomattava merkitys sillan rasitukselle. Rajoitusten noudattaminen on äärimmäisen tärkeää, jotta niitä ei jouduta kiristämään.
Lisätietoa: Varsinais-Suomen ELY-keskus, siltainsinööri Ari Salo, p. 0295 022 830
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen ELY-keskusItsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Vartsalan lauttaliikenteessä liikennöidään päälossin telakoinnin ajan jatkossa kantavuudeltaan 130 tonnin lossilla – liikennehäiriöiden pitäisi poistua16.12.2025 15:42:21 EET | Tiedote
Vartsalan lauttapaikan liikenne jatkuu sujuvammin, kun kantavuudeltaan 130 tonnin lossi L198 on otettu käyttöön telakoitavana olevan hybridilossi L317:n sijaan. Ratkaisu tehtiin ELY-keskuksen ja Suomen Lauttaliikenne Oy:n yhteistyönä vastauksena viime viikolla saatuun palautteeseen, ja sen odotetaan turvaavan raskaiden ajoneuvojen kulun sekä aikataulujen pitävyyden telakoinnin ajan.
Stödnivån för skyddszonsvall höjs till nästan samma nivå som tidigare16.12.2025 12:25:00 EET | Pressmeddelande
Skyddszoner som anläggs mellan åkrar och vattendrag förebygger erosion, ökar mångfalden och minskar näringsbelastningen i vattendragen. Stödet för skyddszoner höjs vid ingången av 2026.
Suojavyöhykenurmien tukitaso nousee lähes vanhalle tasolle16.12.2025 12:25:00 EET | Tiedote
Peltojen ja vesistöjen väliin perustettavat suojavyöhykkeet ehkäisevät eroosiota, parantavat monimuotoisuutta ja vähentävät vesistöihin kohdistuvaa ravinnekuormitusta. Niistä maksettava tuki nousee vuoden 2026 alusta.
Livskraftscentralen i Sydvästra Finland inleder sin verksamhet den 1 januari 202616.12.2025 10:48:46 EET | Pressmeddelande
De nuvarande tjänsterna för NTM-centralernas kunder i Satakunta och Egentliga Finland fortsätter i huvudsak oförändrade vid Livskraftscentralen. Årsskiftet medför dock avbrott i e-tjänsterna. Ärenden som är anhängiga vid årsskiftet överförs automatiskt till livskraftscentralerna, Tillstånds- och tillsynsverket och Traficom.
Lounais-Suomen elinvoimakeskus aloittaa toimintansa 1.1.202616.12.2025 10:48:46 EET | Tiedote
Nykyisten Satakunnan ja Varsinais-Suomen ELY-keskusten palvelut asiakkaille jatkuvat elinvoimakeskuksessa pääosin sellaisenaan. Vuodenvaihde aiheuttaa kuitenkin katkoksia asiointipalveluihin. Vuodenvaihteessa vireillä olevat asiat siirtyvät automaattisesti elinvoimakeskuksiin, Lupa- ja valvontavirastoon ja Traficomiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
