Kirjalansalmen sillan vaurioituminen kiihtynyt - ajonopeuksia alennettava liikennöinnin turvaamiseksi
Sillalle asetetaan 50 km/h nopeusrajoitus, jonka noudattamista tehostetaan eri toimenpitein
Sillan vaurioituminen on viime aikoina kiihtynyt ja sillan rasitusta on välttämätöntä vähentää pienentämällä sillan liikkeitä ja keventämällä kuormitusta. Sillalle asetetaan 50 km/h nopeusrajoitus, sillä pienemmät ajonopeudet ovat tehokkain tapa pienentää sillan liikkeitä. Sillan kuormitusta tullaan puolestaan keventämään asettamalla rajoituksia erikoiskuljetusten massoille. Madallettu nopeus ja raskaalle liikenteelle aiemmin määrätty 60 metrin etäisyys toisiin ajoneuvoihin ovat tehokkaat keinot sillan käytön turvaamiseksi, kunnes uusi silta valmistuu.
Sillalle asetetaan nopeusnäyttötaulut, joilla kiinnitetään autoilijoiden huomio ajonopeuteen. Lisäksi sillan päihin asetetaan tärinäraidat herättämään huomio muuttuneeseen nopeusrajoitukseen. Sillan kannelle asennetaan myös merkinnät 60 m etäisyydestä, jotta riittävä välimatka toisiin ajoneuvoihin on helpompi arvioida. Sillan päihin asetetaan infotaulut muistuttamaan sillan vaurioitumisesta ja ajonopeuksien hillitsemisen tärkeydestä.
Nopeusnäyttötaulut keräävät tietoa ajonopeuksista. ELY-keskus arvioi niiden perusteella tarvetta raskaammille rajoitustoimenpiteille. Muita mahdollisia toimenpiteitä ovat esimerkiksi kiinteät automaattivalvontapisteet, hidastetöyssyt ja äärimmäisenä keinona liikennevalot. Hidasteet ja liikennevalot ruuhkauttaisivat Saaristotien liikenteen pahoin, joten niiden käyttöönottoa pyritään välttämään. Alennetun nopeusrajoituksen noudattaminen on äärimmäisen tärkeää, jotta rajoitustoimenpiteitä ei jouduta kiristämään.
Nopeusrajoituksen alentamisen lisäksi sillan kuormitusta kevennetään asettamalla rajoituksia erikoiskuljetusten massoille. Tämä tulee varmasti aiheuttamaan vaikeuksia alueen yrityksille. Toimenpiteellä pyritään kuitenkin varmistamaan sillan liikennöitävyys uuden sillan valmistumiseen saakka. Kestää vielä vähintään noin viisi vuotta, ennen kuin uusi silta on rakennettu ja saadaan avattua liikenteelle. ELY-keskus ja Väylävirasto kiirehtivät suunnittelun eteenpäin viemistä. Tiesuunnitelma valmistuu ja asetetaan nähtäville ensi keväänä.
Sillan vaurioituminen on viime aikoina kiihtynyt
Jo usean vuoden ajan sillan alapuoliselle teräsrakenteelle on tehty kohdennettuja tarkastuksia ja huoltotoimenpiteitä. Sillassa on myös suppea kiinteä monitorointilaitteisto, jolla seuraan sillan kuntoa. Alapuolisissa tarkastuksissa on havaittu mm. teräsrakenteissa yksittäisiä hitsien säröilyjä ja repeämiä, joiden tilaa on seurattu ja osa myös korjattu. Yksittäisten liitosten osalta näitä ilmenee kuitenkin vuosittain lisää.
Nyt loppusyksystä tarkastettiin yli 3 000 niitin kunto ultraäänitarkastuksella ja yhdessä niitissä havaittiin vaurioita. Yksittäisellä niitillä ei ole merkitystä kokonaisuuden kannalta, eikä se vaikuta sillan kantavuuteen. Loppusyksyn aikana on myös tarkastettu 10 huonoimmassa kunnossa olevan riipputangon alapäiden kuntoa. Tarkastuksissa havaittiin yhdessä riipputangon alapäässä merkittävää ruostumista ja riipputangon vaijerin säikeiden syöpymistä ja katkenneita vaijerin säikeitä. Vauriot vaikuttavat merkittävästi kyseisen riipputangon kantavuuteen. Muiden tarkastettujen riipputankojen alapäissä ei vielä lievän ruostumisen lisäksi havaittu riipputankojen terässäikeissä syöpymiä eikä säikeiden katkeamisia.
Lisätietoja:
-Kirjalansalmen sillan kunto: Varsinais-Suomen ELY-keskus, siltainsinööri Jari Nikki, p. 0295 022 816
-Erikoiskuljetusten rajoitukset: Väylävirasto, siltojen kantavuusasiantuntija, Heini Raunio, p. 0295 34 3108
-Uuden sillan tiesuunnitelma: Varsinais-Suomen ELY-keskus, projektipäällikkö Matti Kiljunen, p. 0295 022 796
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
En knapp minskning av den totala arbetslösheten i Egentliga Finland i mars24.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Arbetslösheten i Egentliga Finland sjönk med bara ett par hundra personer i mars, vilket är mindre än normalt i mars. Största delen av antalet var bundet till att permitteringarna upphörde. Efterfrågan på arbetskraft har varit rätt så svag jämfört med året innan.
Varsinais-Suomen kokonaistyöttömyys putosi maaliskuussa niukasti24.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen työttömyys putosi maaliskuun aikana vaivaisella parilla sadalla hengellä eli keskimäärin vähemmän kuin normaalisti maaliskuussa tapahtuu. Määrästä suurin osa oli sidoksissa lomautusten päättymiseen. Työvoiman kysyntä on jatkunut heikohkona verrattuna viime vuoteen.
Päällystystyöt alkavat Satakunnassa19.4.2024 09:30:07 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt alkavat myös Satakunnan alueella. Viikolla 17 päällystystöitä tehdään sekä Porin että Huittisten seudulla valtateillä 11 ja 23 sekä kantatiellä 41.
Valtatie 9 saa uutta päällystettä18.4.2024 12:10:12 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt ovat käynnistyneet. Viikolla 16 töitä on tehty Turun kehätiellä ja päällystystyöt jatkuvat vk:lla 17, jolloin päällystysvuorossa on valtatie 9. Töitä tehdään yhtäaikaisesti kumpaankin ajosuuntaan.
Päällystystyöt käynnistyvät Varsinais-Suomessa11.4.2024 13:07:08 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt käynnistyvät viikolla 16. Työt alkavat tiistaina 16.4. Turun kehätiellä (Kt 40) välillä Kuninkoja − Ravattula. Töitä tehdään yhtäaikaisesti kumpaankin ajosuuntaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme