Kirjalansalmen sillan vaurioituminen kiihtynyt - ajonopeuksia alennettava liikennöinnin turvaamiseksi

Sillalle asetetaan 50 km/h nopeusrajoitus, jonka noudattamista tehostetaan eri toimenpitein
Sillan vaurioituminen on viime aikoina kiihtynyt ja sillan rasitusta on välttämätöntä vähentää pienentämällä sillan liikkeitä ja keventämällä kuormitusta. Sillalle asetetaan 50 km/h nopeusrajoitus, sillä pienemmät ajonopeudet ovat tehokkain tapa pienentää sillan liikkeitä. Sillan kuormitusta tullaan puolestaan keventämään asettamalla rajoituksia erikoiskuljetusten massoille. Madallettu nopeus ja raskaalle liikenteelle aiemmin määrätty 60 metrin etäisyys toisiin ajoneuvoihin ovat tehokkaat keinot sillan käytön turvaamiseksi, kunnes uusi silta valmistuu.
Sillalle asetetaan nopeusnäyttötaulut, joilla kiinnitetään autoilijoiden huomio ajonopeuteen. Lisäksi sillan päihin asetetaan tärinäraidat herättämään huomio muuttuneeseen nopeusrajoitukseen. Sillan kannelle asennetaan myös merkinnät 60 m etäisyydestä, jotta riittävä välimatka toisiin ajoneuvoihin on helpompi arvioida. Sillan päihin asetetaan infotaulut muistuttamaan sillan vaurioitumisesta ja ajonopeuksien hillitsemisen tärkeydestä.
Nopeusnäyttötaulut keräävät tietoa ajonopeuksista. ELY-keskus arvioi niiden perusteella tarvetta raskaammille rajoitustoimenpiteille. Muita mahdollisia toimenpiteitä ovat esimerkiksi kiinteät automaattivalvontapisteet, hidastetöyssyt ja äärimmäisenä keinona liikennevalot. Hidasteet ja liikennevalot ruuhkauttaisivat Saaristotien liikenteen pahoin, joten niiden käyttöönottoa pyritään välttämään. Alennetun nopeusrajoituksen noudattaminen on äärimmäisen tärkeää, jotta rajoitustoimenpiteitä ei jouduta kiristämään.
Nopeusrajoituksen alentamisen lisäksi sillan kuormitusta kevennetään asettamalla rajoituksia erikoiskuljetusten massoille. Tämä tulee varmasti aiheuttamaan vaikeuksia alueen yrityksille. Toimenpiteellä pyritään kuitenkin varmistamaan sillan liikennöitävyys uuden sillan valmistumiseen saakka. Kestää vielä vähintään noin viisi vuotta, ennen kuin uusi silta on rakennettu ja saadaan avattua liikenteelle. ELY-keskus ja Väylävirasto kiirehtivät suunnittelun eteenpäin viemistä. Tiesuunnitelma valmistuu ja asetetaan nähtäville ensi keväänä.
Sillan vaurioituminen on viime aikoina kiihtynyt
Jo usean vuoden ajan sillan alapuoliselle teräsrakenteelle on tehty kohdennettuja tarkastuksia ja huoltotoimenpiteitä. Sillassa on myös suppea kiinteä monitorointilaitteisto, jolla seuraan sillan kuntoa. Alapuolisissa tarkastuksissa on havaittu mm. teräsrakenteissa yksittäisiä hitsien säröilyjä ja repeämiä, joiden tilaa on seurattu ja osa myös korjattu. Yksittäisten liitosten osalta näitä ilmenee kuitenkin vuosittain lisää.
Nyt loppusyksystä tarkastettiin yli 3 000 niitin kunto ultraäänitarkastuksella ja yhdessä niitissä havaittiin vaurioita. Yksittäisellä niitillä ei ole merkitystä kokonaisuuden kannalta, eikä se vaikuta sillan kantavuuteen. Loppusyksyn aikana on myös tarkastettu 10 huonoimmassa kunnossa olevan riipputangon alapäiden kuntoa. Tarkastuksissa havaittiin yhdessä riipputangon alapäässä merkittävää ruostumista ja riipputangon vaijerin säikeiden syöpymistä ja katkenneita vaijerin säikeitä. Vauriot vaikuttavat merkittävästi kyseisen riipputangon kantavuuteen. Muiden tarkastettujen riipputankojen alapäissä ei vielä lievän ruostumisen lisäksi havaittu riipputankojen terässäikeissä syöpymiä eikä säikeiden katkeamisia.
Lisätietoja:
-Kirjalansalmen sillan kunto: Varsinais-Suomen ELY-keskus, siltainsinööri Jari Nikki, p. 0295 022 816
-Erikoiskuljetusten rajoitukset: Väylävirasto, siltojen kantavuusasiantuntija, Heini Raunio, p. 0295 34 3108
-Uuden sillan tiesuunnitelma: Varsinais-Suomen ELY-keskus, projektipäällikkö Matti Kiljunen, p. 0295 022 796
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta

Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Ett diskussionstillfälle om konkurrensutsättningen av förbindelsefartygsrutten till och från Utö för åren 2027–2042 ordnas den 29 september16.9.2025 11:20:05 EEST | Pressmeddelande
Pargas stad och NTM-centralen ordnar ett diskussionstillfälle om målen för konkurrensutsättningen av förbindelsefartygsrutten till och från Utö. NTM-centralen inleder upphandlingen för trafiken på Utö-rutten för 2027–2042 under hösten. Diskussionstillfället riktar sig till dem som utnyttjar rutten och fattar beslut om den. Under evenemanget är det möjligt att framföra synpunkter utgående från användarnas behov.
Utön yhteysalusreitin kilpailutuksesta vuosille 2027-2042 järjestetään keskustelutilaisuus 29.9.16.9.2025 11:20:05 EEST | Tiedote
Paraisten kaupunki ja ELY-keskus järjestävät keskustelutilaisuuden Utön yhteysalusreitin kilpailutuksen tavoitteista. ELY-keskus käynnistää syksyn aikana hankinnan Utön reitin liikennöinnille vuosille 2027-2042. Tilaisuus on suunnattu reitin käyttäjille ja päättäjille. Tilaisuudessa on mahdollisuus tuoda esiin näkemyksiä käyttäjien tarpeista.
Ett nytt incitament för jordbrukarna att sänka fosfornivån på åkrarna15.9.2025 07:30:00 EEST | Pressmeddelande
I Skärgårdshavets område pilottestas 2026–2028 en ny resultatbaserad stödform där jordbrukarna får ersättning utifrån konkreta miljöresultat. Utkastet till förordningen har nu sänts på remiss.
Viljelijöille on tulossa uusi kannustin pellon fosforitason alentamiseen15.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Saaristomeren alueella pilotoidaan vuosina 2026–2028 uutta tulosperusteista tukimuotoa, jossa viljelijöille maksetaan korvaus konkreettisten ympäristötulosten perusteella. Asetusluonnos on nyt lausuntokierroksella.
Varsinais-Suomen päällystystyöt viikolla 3812.9.2025 12:52:11 EEST | Tiedote
Syksyn edetessä alkavat monet tämän kesän päällystyskohteet olemaan jo valmiina. Muutamia kohteita on kuitenkin vielä tulossa päällystykseen tämän syksyn aikana sekä Varsinais-Suomessa että Satakunnassa. Ensi viikolla (vk 38) päällystystöitä tehdään Loimaalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme