Kirjallisuuden tuore Nobel-voittaja Annie Ernaux toukokuussa Helsinki Litiin

Kirjallisuuden Nobel-palkinnolla vuonna 2022 elämäntyöstään palkittu Annie Ernaux saapuu Bio Rexissä 12.-13. toukokuuta järjestettävän Helsinki Lit -käännöskirjallisuusfestivaalin vieraaksi. Tämän hetken kaunokirjallisuuden kirkkainta tähteä tulee haastattelemaan kirjailija ja kuvataiteilija Hannu Väisänen.
Annie Ernaux. Kuva: Francesca Mantovani

Ranskalainen Annie Ernaux syntyi vuonna 1940 perheen ainoaksi lapseksi pienessä työläiskaupungissa, missä hänen vanhempansa pitivät kahvila-ruokakauppaa. Ernaux opiskeli kirjallisuutta, suoritti opettajan tutkinnon ja teki pitkän uran kirjallisuuden opettajana. Hän julkaisi esikoisteoksensa Les armoires vides (”Tyhjät kaapit”) 33-vuotiaana vuonna 1974. Tärkeä vaikuttaja Ernaux’lle oli Simone de Beauvoirin teos Toinen sukupuoli, joka sai hänet näkemään ”miesten miehille rakentaman maailman”. Kirjailijan pääteoksena pidetään kollektiivista, historiallista ja yhteiskunnallista omaelämäkertaa Vuodet (Les années, 2008).

Annie Ernaux on asunut ja kirjoittanut samassa talossa Ranskan Cergy-Pontoisen ylärinteillä vuodesta 1977. Hänen tuotannostaan on suomennettu teokset Vuodet ja Isästä/Äidistä. Seuraava suomennos Tapaus (L’Événement, 2000) ilmestyy toukokuussa ja Nuori mies (Le jeune homme, 2022) myöhemmin vuonna 2023.

Ruotsin Akatemia perusteli Annie Ernaux’lle myönnettyä Nobel-palkintoa vuonna 2022 seuraavasti: ”Nobelin kirjallisuuspalkinto myönnetään Annie Ernaux’lle rohkeudesta ja mestarillisesta tarkkuudesta, jolla hän paljastaa henkilökohtaisen muistin juuret, sen vieraantuneisuuden ja muistamisen yhteisölliset rajat.”

Annie Ernaux’n ja Hannu Väisäsen lisäksi tänä vuonna Helsinki Litin ohjelmassa ovat mukana muun muassa ruotsalaiset Liv Strömquist ja juuri August-palkinnon voittanut Ia Genberg, sekä PEN- ja Faulkner-palkittu antiqualais-amerikkalainen Jamaica Kincaid.

Helsinki Lit -festivaalin koko ohjelma julkistetaan maaliskuun alussa. Kirjallisuustapahtuman juontaa viime vuoden tapaan näyttelijä Alma Pöysti.

Lisätietoa julkistetuista vieraista Helsinki Litin kotisivuilla.

Festivaalin liput ovat myynnissä Tiketissä.

Helsinki Litin tukijat ja yhteistyökumppanit vuonna 2023 julkistetaan koko ohjelman julkistuksen yhteydessä.

Den färska nobelprisvinnaren Annie Ernaux kommer till Helsinki Lit i maj

Fjolårets vinnare av nobelpriset i litteratur, den franska författaren Annie Ernaux, kommer till litteraturfestivalen Helsinki Lit på Bio Rex den 12-13 maj. Den litterära superstjärnan Ernaux intervjuas av författaren och bildkonstnären Hannu Väisänen.

Annie Ernaux föddes i Frankrike 1940 som det enda barnet i sin familj, i en liten fransk arbetarstad där hennes föräldrar drev en kombinerad kafé-och-matbutik. Ernaux studerade litteratur på universitetet, utbildade sig till lärare och har haft ett långt yrkesliv som lärare. Hennes första verk  Les armoires vides kom 1974, då hon var 33 år gammal. En viktig inspirationskälla var Simone de Beauvoirs Det andra könet, som fick Ernaux att se “en värld för män som var gjord av män”. Till hennes mest centrala verk brukar man räkna Åren (Les années, 2008).

Annie Ernaux har bott och skrivit i samma hus i Cergy-Pontoise sedan 1977. På svenska har förlaget Norstedts gett ut åtminstone sju av hennes verk. Svenska Akademien gav sitt pris till Ernaux med följande motivering: ”för det mod och den kliniska skärpa varmed hon avtäcker det personliga minnets rötter, främlingskap och kollektiva ramar.”

Förutom Annie Ernaux och Hannu Väisänen kommer Helsinki Lit i år att bjuda på den färska Augustpris-vinnaren Ia Genberg, serietecknaren och poddaren Liv Strömquist, samt den PEN- och Faulknerprisbelönade amerikanska författaren Jamaica Kincaid.

Hela programmet släpps i mars. Festivalens konferencier är i år skådespelaren Alma Pöysti.

Närmare information finns på festivalens hemsidor. Biljetterna går att köpa redan nu via Tiketti. Alla samarbetspartners och finansiärer presenteras i mars.

Hannu Väisänen. Kuva: Paula Kukkonen

Kristiina Vuorelasta Musiikkitalon Urut Soimaan ry:n toiminnanjohtaja25.4.2024 11:45:49 EEST | Tiedote

Musiikkitalon Urut Soimaan ry:n toiminnanjohtajana aloittaa 1. heinäkuuta 2024 Kristiina Vuorela. Pitkän uran kotimaisen ja kansainvälisen klassisen musiikin parissa tehnyt Vuorela on aiemmin työskennellyt muun muassa musiikkivientiorganisaatio Music Finlandissa promootio- ja projektipäällikkönä, Helsingin juhlaviikoilla klassisen musiikin vastaavana tuottajana. Vuorela siirtyy uuteen työhönsä Helsingin kaupunginorkesterin hallinnosta.

Konneveden museolla pistetään heinäkuussa Helmat heilumaan –  Naisten viikon ohjelmassa luvassa täyteläinen kattaus tähtiä, tanssia ja elon hengekkeitä24.4.2024 13:40:36 EEST | Tiedote

Konneveden museo järjestää viime vuonna suuren suosion ja kävijämäärän saavuttaneen Naisten viikon jälleen tulevana kesänä 18.-23. heinäkuuta. Kattoteeman “Helmat heilumaan!” alle mahtuu monipuolisesti musiikkia, historiaa, kulttuuria, makuelämyksiä ja luentoja – ja tietenkin lauantai-illan Naistentanssit työväentalolla! Konnevedellä nähdään ja kuullaan viikon aikana alansa huippuja laajalla genreskaalalla, klassisen taitajista Anu Komsista, Pia Värristä, Suomalainen barokkiorkesteri FiBOsta ja Tuuli Lindebergistä populaarimusiikin tähtiin kuten Arja Saijonmaahan, Aili Järvelään ja Verneri Pohjolaan. Ei ole sattumaa sekään, että Naisten viikon päivät on nimetty naisten nimipäivien mukaan, ja tapahtuma alkaa ja loppuu Kaija Saariahon luottoartistien konserteilla. Naisten viikon Helmat heilumaan! -liput ovat nyt myynnissä Tiketissä.