Kirjallisuusterapia antaa voimavaroja terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen!

Kirjallisuusterapian avulla voi löytää voimavaroja arkeen ja keinoja ihmisten välisen vuorovaikutuksen ja vaikeidenkin elämänkokemusten tarkasteluun. Basam Books julkaisee kaksi kirjallisuusterapiaa käsittelevää kirjaa: Juhani Ihanuksen toimittaman “Terapeuttinen kirjoittaminen” ja Silja Mäen ja Terhikki Linnainmaan toimittaman “Omia sanoja etsimässä”.

“Terapeuttinen kirjoittaminen” (Basam Books 2022)

Terapeuttinen kirjoittaminen esittelee ja arvioi kirjallisuusterapian taustoja, menetelmiä sekä sovelluksia.

Kirjoittamalla voidaan luodata kieltä ja mieltä, jakaa kokemuksia ja merkityksiä ja nauttia eri näkökulmien kirjosta. Tunteiden, ajatusten, muistojen ja kuvitelmien kirjaaminen voi avata jumittuneita tilanteita ja virittää voimavaroja luoviin dialogeihin ja muutoksiin.

Kirjoittamisen hoitavat, kuntouttavat sekä terveyttä ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ovat keskeisiä kirjallisuusterapiassa, jonka taustoja, menetelmiä ja sovelluksia Juhani Ihanuksen toimittamassa Terapeuttinen kirjoittaminen -kirjassa esitellään ja arvioidaan.

Kirjan artikkeleissa alan asiantuntijat selvittävät kirjoittamisen monia terapeuttisia ulottuvuuksia – stressistä, traumoista ja menetyksistä mutta myös unista, unelmista ja toiveista kirjoittaminen, päiväkirja-, elämänkaari- ja luontokirjoittaminen sekä meditatiivinen kirjoittaminen otetaan teoksessa tarkastelun kohteeksi.

Terapeuttinen kirjoittaminen sopii terapeuttisen kirjoittamisen käytön perustaksi terveys-, sosiaali-, opetus-, kasvatus- ja kulttuurialoilla ja laajemmin itsensä kehittämisen tueksi.

Omia sanoja etsimässä esittelee kirjallisuusterapiaa yleisesti ja sen käyttömahdollisuuksia eri-ikäisten kanssa mm. traumatyöskentelyn parissa!

Kirjallisuusterapiassa lukeminen ja kirjoittaminen toimivat terapeuttisina ja kasvua edistävinä välineinä sekä luovuuden lähteinä. Niiden avulla on mahdollista löytää voimavaroja arkeen ja keinoja ihmisten välisen vuorovaikutuksen ja vaikeidenkin elämänkokemusten tarkasteluun.

Silja Mäen ja Terhikki Linnainmaan toimittama kirjallisuusterapiaopas Omia sanoja etsimässä esittelee kirjallisuusterapiaa yleisesti ja sen käyttömahdollisuuksia eri-ikäisten kanssa muun muassa traumatyöskentelyn parissa. Mukana ovat myös unimaailman mahdollisuudet, päiväkirjatyöskentely sekä kirjallisuusterapeuttisen aineiston valinnan kysymykset.

Kirja on suunnattu sekä kaikille kirjallisuusterapiasta kiinnostuneille että kirjallisuusterapiaryhmien ohjaajille, kirjallisuusterapeuteille ja terveys-, opetus-, sosiaali- ja kirjastoalojen ammattilaisille.

“Terapeuttinen kirjoittaminen” (Basam Books 2022)
“Omia sanoja etsimässä – Johdatus vuorovaikutteiseen kirjallisuusterapiaan” (Basam Books 2022)