KIRJANJULKISTUS: YMPÄRISTÖKÄSIKIRJA KUNTAPÄÄTTÄJILLE - JA KAIKILLE MUILLE

Ympäristökäsikirja kuntapäättäjille – ja kaikille muille johdattaa lukijan konkreettisten tekojen äärelle mitä Suomen kunnissa voidaan tehdä ilmastonmuutoksen ja lajikadon pysäyttämiseksi sekä kestävän kehityksen edistämiseksi.

Kiihtyvä ekokatastrofi on aikamme suurin uhka. Paljon ilmastonmuutokseen, luonnon lajikatoon ja kestävään kehitykseen vaikuttavia päätöksiä tehdään myös kunnissa ja siten kunnat ovat ratkaisevassa asemassa ympäristökatastrofin hillinnässä. Ympäristökäsikirja kuntapäättäjille – ja kaikille muille kokoaa yksiin kansiin ajankohtaiset katsaukset ympäristön tilasta ja selkeitä konkreettisia toimenpiteitä miten jokainen kuntapäättäjä tai sellaiseksi haluava voi omassa kunnasaan tehdä tilanteen korjaamiseksi. Suositeltavaa luettavaa kaikille – varsinkin kuntavaalien lähestyessä.

Kirjassa ääneen pääsevät meritoituneet tutkijat Sykestä ja Jyväskylän yliopistosta, jotka vaikuttavat myös Suomen ilmasto-, luonto-, ja kestävän kehityksen paneeleissa. Puheenvuoroja kuullaan myös BIOS-tutkimusyksikön, Tampereen ja Vaasan yliopistojen tutkijoilta, Kuntaliiton ja Ympäristöministeriön asiantuntijoilta ja Raision kaupunginjohtajalta. Asiantuntijoiden kirjassa esittämät toimenpiteet on koottu selkeäksi to do -listaksi, josta jokainen voi konkreettisesti valita oman kuntansa tilanteeseen sopivia toimenpiteitä ja ruksata ne tehdyiksi niiden valmistuessa ja siirtyä seuraavaan.

Kirja on tilattavissa Innon verkkokaupasta.

Tervetuloa osallistumaan kirjan julkaisutilaisuuteen Zoomissa ma 1.3. klo 14-15

Julkaisutilaisuudessa keskustelevat:

• Samuli Sinisalo Kalevi Sorsa -säätiöstä (kirjan toimittaja)
  • Paavo Järvensivu, BIOS-tutkimusyksikkö
  • Annu Perälä, Vaasan yliopisto & Ilmassa ristivetoa -tutkimushanke
  • Jari Lyytimäki, Syke
  • Eero Vainio, Raision kaupunginjohtaja

Ympäristökäsikirja on osa Kalevi Sorsa -säätiön Ihmisen toiminnan vaikutukset maapallolle -hanketta (2019–2023). Hanke tarkastelee ekologisen kriisin syitä ja yhteiskunnallisia seurauksia, sekä pyrkii löytämään oikeudenmukaisia ratkaisuja yhteiskuntien saattamiseksi kestävälle uralle. Kirjan toimittaja Samuli Sinisalo työskentelee hankevastaavana.

Lisätietoja, Samuli Sinisalo, samuli.sinisalo@sorsafoundation.fi, 040 7050398

Julkaisu: Suomessa tulisi ottaa aktiivinen ote työajan lyhentämiseen7.7.2021 07:05:00 EEST | Tiedote

Koronakriisi on myllertänyt työelämää tavalla, josta tuskin nähdään suoraa paluuta entiseen. Etätyöt ovat lisääntyneet ja työaikakokeiluja tai suosituksia lyhyemmästä työajasta on aloitettu ainakin Ranskassa ja Espanjassa. Japanin hallitus on esittänyt lakipaketin, joka mahdollistaisi nelipäiväisen työviikon. Viimeisimpänä Islanti teki laajan kokeilun nelipäiväisestä työviikosta. Avaako koronakriisi mahdollisuuden työajan lyhentämiselle myös Suomessa?

Demokratia ja digijätit -webinaari 16.2.202111.2.2021 06:00:00 EET | Kutsu

Taloudessa data on valtaa, ja valta keskittyy voimakkaasti kouralliselle ylikansallisia alustayrityksiä. Millaiset mahdollisuudet julkisella vallalla ja yksityisillä toimijoilla on toimia monopolisoituneessa alustataloudessa demokratiaa, hyvää hallintoa, yksilönvapauksia ja vapaita markkinoita kunnioittaen? Aihetta käsitellään MEP Miapetra Kumpula-Natrin ja Kalevi Sorsa -säätiön tilaisuudessa, jossa pääpuhujana on Werner Stengg, Euroopan komission varapuheenjohtaja Margrethe Vestagerin kabinetin jäsen.