Kirjastopäivillä katsotaan tulevaisuuteen

Kirjastojen ammattilaiset kokoontuvat kesäkuussa Hämeenlinnaan alan suurimpaan tapahtumaan, jonka järjestämistä on odotettu pitkään.

Valtakunnalliset kirjastopäivät järjestetään 15.-17. kesäkuuta 2022 Hämeenlinnan Verkatehtaalla. Päivät kokoavat yhteen satoja kirjastoalan ammattilaisia ympäri Suomea.

Kyseessä on kirjastoalan suurin tapahtuma, joka järjestetään joka toinen vuosi. Viime kesän tapahtumaa siirrettiin vuodella pandemian takia.

Kirjastopäivien teema on Tulevaisuuden kirjasto – muutosta ja empatiaa. Kirjastoalan ajankohtaisia kysymyksiä ovat aineistojen digitalisoituminen ja sähköisten alustojen käytettävyys. Aihetta tarkastellaan koko yhteiskunnan digitalisaation näkökulmasta.

Kirjastopäivillä perehdytään myös kestävän kehityksen teemoihin presidentti Tarja Halosen johdolla. Presidentti Halonen tekee työtä kestävän kehityksen edistämiseksi Globaalin kestävyyden säätiönsä kautta ja toimii YK:n Sustainable Development Solutions Networkin johtoneuvoston jäsenenä.

Tavoitteena on, että tulevaisuudessa kirjastoilla on entistä merkittävämpi rooli kestävän kehityksen periaatteiden ja digitalisaation edistäjänä.

”Suuri osa kirjastojen ammattilaisista tekee työtä yksin tai pienessä työyhteisössä, eikä ammatillista vertaistukea ole välttämättä paljoa tarjolla. On tärkeää päästä jakamaan kokemuksia ja käytäntöjä kollegojen kanssa kasvotusten”, kertoo Suomen kirjastoseuran uusi toiminnanjohtaja Juha Manninen.

Empatia edellä

Tapahtumassa korostuu inhimillisten kohtaamisten ja empatian merkitys. Näitä teemoja tuetaan muun muassa erilaisilla verkostoitumishetkillä ja työpajoilla.

Kirjastopäivien yhteydessä järjestetään kirjastoalan ammattimessut, jossa kymmenet yritykset ja organisaatiot esittelevät palveluitaan.

”On ollut ilahduttavaa huomata, että luennoitsijat ja näytteilleasettajat haluavat osallistua Kirjastopäiville aktiivisesti. Tämä kertoo siitä, että tapahtumalla on alalle suuri merkitys”, kertoo Kirjastopäivien tuottaja Pirjo Soininen.

Vuoden kirjasto palkitaan

Kesäkuun Kirjastopäivillä jaetaan ensimmäistä kertaa Kuntaliiton ja Suomen kirjastoseuran toimesta Vuoden kirjasto -palkinto. Palkinto myönnetään erityisen hyvää työtä vuoden aikana tehneelle kirjastolle.

”Palkinnolla haluamme osoittaa arvostuksemme kuntien merkittävää kulttuuripalvelua kirjastoa kohtaan”, Soininen sanoo.

Kirjastopäivät järjestetään joka toinen vuosi vaihtuvalla paikkakunnalla. Vuoden 2022 Kirjastopäivät järjestetään yhteistyössä Suomen kirjastoseuran, Hämeenlinnan kaupunginkirjaston ja HAMK-kirjaston kanssa.

Lisätiedot:

Juha Manninen