Kirkkonummen vetovoima kasvaa – rantaradalla tärkeä rooli kunnan elinvoimaisuudelle

Kirkkonummen väkiluvun kasvu on ollut tämän vuoden tammi-syyskuun aikana toiseksi ripeintä Uudenmaan KUUMA-kuntien alueella.

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan Kirkkonummen asukasluku oli syyskuun lopussa 40 040, ja kasvua vuoden alusta kertyi 1,1 %. Kirkkonummen nettomuutto oli + 272 asukasta väestön kasvun ollessa kokonaisuudessaan 447 asukasta, mikä oli vain kaksi asukasta vähemmän kuin ykkössijaa tammi-syyskuussa pitäneellä ja asukasluvultaan suuremmalla Järvenpäällä. Tämä tarkoittaa, että kuntamme veto- ja pitovoimatekijät on tunnistettu myös Kirkkonummen ulkopuolella, ja ne houkuttelevat asukkaita lähijunayhteyden päähän pääkaupunkiseudun työpaikoista ja palveluista.

Väestönkasvu tuo mukanaan myös haasteita; kunnan investoinnit julkisiin palveluihin ovat lähivuosina SE-tasoa. Taustalla ei ole yksinomaan asukasluvun kasvu vaan myös tarve uudistaa sekä terveys- että opetus- ja sivistyspuolen tilamme nykyaikaisiksi, viihtyisiksi ja terveellisiksi ympäristöiksi. Uskomme, että jo tänne aikaisemmin muuttaneet mutta myös sitä vielä harkitsevat huomioivat kuntamme panostuksen näihin arjen laatua parantaviin investointeihin. Näiden palvelujen hyvä saavutettavuus myös julkisilla liikennevälineillä on otettu huomioon jo suunnitteluvaiheessa.

Rantarata luo kasvun edellytyksiä Kirkkonummelle

Rantarata vaikuttaa monella tavalla Kirkkonummen elinvoimaan ja houkuttelevuuteen. Kirkkonummen kuntarakenteen kehittyminen ja kasvu nojautuvat pitkälti radan varteen kehittyviin pikkukaupunkimaisiin asumisen keskuksiin kuten Masala, Jorvas, Tolsa ja kuntakeskus.

Kirkkonummen kunta kysyi vuonna 2019 tärkeimpiä syitä Kirkkonummella asumiseen ja Kirkkonummelle muuttamiseen. Kolme teemaa nousi ylitse muiden: Turvallisuus, hyvät liikenneyhteydet sekä lähellä oleva rikas ja monipuolinen luonto. Asukkaat muuttavat mielellään rantaradan varteen hyvien liikenneyhteyksien myötä. Toimivat yhteydet luovat myös turvallisuutta ja tarjoavat monille mahdollisuuden väljempään asumiseen pääkaupunkiseudun kaupunkeihin verrattuna.

Rantarata edistää osaltaan sekä valtakunnallisia että paikallisia pyrkimyksiä kohti hiilineutraalisuutta. Julkisen liikenteen kehittäminen ja ympäristöystävällisyys ovat meille HINKU-kuntana tärkeitä vetovoimatekijöitä. Radan merkitys kunnan lähimatkailun ja lähiliikkumisen sekä retkeilyn kehittymisessä on merkittävä jo nykyisellään. Lähimatkailussa on vielä runsaasti potentiaalia hyödynnettävissä, etenkin kun lähimatkailu kaukomatkailun sijaan tulee entisestään kasvamaan.

Asukkaiden lisäksi rantarata yhdistää myös Kirkkonummen yrityskentän sekä Espoo-Helsinki-suuntaan että läntisiin Uudenmaan kuntiin. Kirkkonummelle ja kirkkonummelaisille on ensiarvoisen tärkeää, että logistiset yhteydet toimivat jatkossakin saumattomasti näihin molempiin ilmansuuntiin. Se parantaa kuntamme, asukkaidemme sekä yritystemme hyvinvointia ja elinvoimaisuutta nyt ja tulevina vuosikymmeninä.

Tarmo Aarnio

Kirkkonummen kunnanjohtaja

Sivusto www.rantarata.info on Hangon, Inkoon, Kirkkonummen, Raaseporin ja Siuntion kuntien yhteisen rantarata-työryhmän sivusto.

Ryhmän tavoitteena on välittää tietoa rantaradan kunnostuksen hyödyistä ja uutisia ajankohtaisista rantarataa koskevista asioista.