Kirveitä, moottorisahoja ja saunoja − 17.9. ilmestyvä Guinnessin ennätystenkirja kutsuu tutkimaan maailmaa

Legendaarinen Guinness World Records 2021 on taas täynnä uskomattomia ennätyksiä. Pandemiasta huolimatta vuoden aikana Guinnessille saapui 32 986 ennätyshakemusta eri puolilta maailmaa − noin 90 ennätystä päivässä. Julkaistujen ennätysten joukossa on useita suomalaisennätyksiä. Esimerkiksi pääministerimme Sanna Marin pitää hallussaan nuorin pääministeri virassa -ennätystä.
Janne Mustonen rikkomassa Guinnessin ennätystä 13.9.2019.

Torstaina 17.9. ilmestyvä Guinnessin ennätystenkirja Guinness World Records 2021 on täynnä uusia ja päivitettyjä ennätyksiä, joita täydentävät arkistojen helmet. Kirja saa pohtimaan, miksi joku haluaisi ajaa moottoripyörällä 120 kilometrin tuntivauhtia päällään seisten tai miten rotta opetetaan hyppäämään vanteen läpi kahdeksan kertaa.

Ensikertalaisella on jo kuusi ennätystä nimissään

Ensimmäistä kertaa kirjaan pääsi suomalainen taikuri Lauri Koskinen, joka tunnetaan myös nimellä Herra Koskinen. Hän rikkoi ennätyksen eniten koppeja kolmella halkaisukirveellä 14. marraskuuta 2019. Koskinen jonglöörasi kolmea halkaisukirvestä Masalassa saaden yhteensä 107 koppia.

Lauri Koskisella on taikuudesta ja jonglöörauksesta harjoittelua takana yli 22 vuotta. Hän uskoi rikkovansa ennätyksen helposti.

”Hankin kirveet ja kokeilin yhden kerran, että osaanko jonglöörata niillä, ihan muutaman heiton verran. Kyllähän se meni, joten ei muuta kuin ennätystä kokeilemaan. Kyseinen ennätys tuli ensimmäisellä yrityksellä ja tulos oli lähes kaksinkertainen edelliseen ennätykseen verrattuna”, Koskinen kertoo ennätyksensä taustoista.

”Uusia ennätyksiä aion rikkoa vielä monta. Haluan olla se suomalainen, joka on tehnyt eniten maailmanennätyksiä. Tällä hetkellä hallussani on jo kuusi Guinnessin ennätystä sekä kolme maailmanennätystä Ennätystehdas-ohjelmasta.”

Moottorisahalla ennätystenkirjaan

Toinen taikurin tekemä ennätys on Janne Mustosen taidonnäyte, jossa hän onnistui avaamaan moottorisahalla 27 pullonkorkkia minuutissa. Hän teki ennätyksensä 13.9.2019 Lahdessa.

Kimmoke ennätyksen tekemiseen tuli vuonna 2017 Kaikki vastaan 1 -ohjelmasta, jossa Mustosta pyydettiin avaamaan pullonkorkkeja moottorisahalla.

”En ollut aikaisemmin avannut kuin muutamia pulloja mutta lähdin innokkaana mukaan testaamaan, kuinka monta saisin avattua minuutissa. Myöhemmin sitten huomasin, että tästä on tehty Guinnessin maailmanennätys, joten päätin kokeilla, onnistuisiko sen rikkominen”, Mustonen muistelee.

Reilun kahden kuukauden ajan Mustonen harjoitteli pullojen avaamista kahdesta kolmeen kertaan viikossa. Yhteensä hän laskee avanneensa treeneissä hieman alle 3000 pulloa.

”Ennätyspäivänä jäin huomattavasti siitä mihin olin treeneissä päässyt ja vaikka ennätys syntyikin, jäi semmoinen fiilis, että pystyisin parempaan. Eli aion parantaa ennätystäni sopivan tilaisuuden tullen”, Mustonen sanoo päättäväisesti.

Muita suomalaisten rikkomia ennätyksiä kirjassa ovat esimerkiksi suurimmat koskaan järjestetyt häät, joihin on ollut pääsy vain sukeltamalla, nopein maraton toogassa, useimmissa rallin MM-osakilpailuissa ajanut kuljettaja (Jari-Matti Latvala) ja eniten kansallisuuksia saunassa.

Lauri Koskisen ja Janne Mustosen haastattelupyynnöt, kuva- ja videopyynnöt sekä arvostelukappaleet: Hannele Tavi hannele.tavi@otava.fi puh. 0445312225

Janne Mustonen rikkomassa Guinnessin ennätystä 13.9.2019.

Otavan uudet lukulähettiläät vievät lukuiloa eteenpäin10.4.2024 13:00:00 EEST | Tiedote

Otava aloittaa huhtikuussa uuden, lukemista ja kirjallisuutta edistävän hankkeen kun kaksi lukulähettilästä ryhtyy viemään lukemisen iloa eteenpäin. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden puolestapuhujana aloittaa kirjastoammattilainen ja lukuaktivisti Henriika Tulivirta ja kauno- ja tietokirjallisuuden lukulähettiläänä kirja-alan vaikuttaja sekä Kirsin Book Club -kirjablogin, lukupiirien ja -podcastin perustaja Kirsi Ranin.