Kisällilaulajien aikakausi julki

Kisällilaulu oli aikanaan merkittävimpiä nuorisomusiikin lajeja, mutta se on aiemmin jäänyt tutkimatta ja esittelemättä. Timo ”Tipi” Tuomisen kirjassa kerrotaan kisällilaulun ­satavuotinen tarina. Esimerkiksi Reino Helismaa, Taisto Tammi, Reijo Kallio ja Reijo Frank ovat kaikki aloittaneet uransa kisällilauluryhmissä. Tanssiorkesteri Dallapén alkumuoto oli kisälliryhmä Rajamäen pojat. Kisällit lauloivat kaikesta, myös siitä, mitä lehtiin ei uskallettu kirjoittaa.

Timo “Tipi” Tuovisen Suomalainen työväenlaulu: kisällilaulajien aikakausi kertoo kisälli- ja kuplettilaulujen historiasta. Vuonna 2016 Tuovinen käynnisti sotienjälkeisten kisällilaulujen keruun. Keräyksessä saatiin taltioitua lähes viisituhatta laulua ja runsaasti uutta taustatietoa.

Kirja avaa myös lukemattoman lehden poliittiseen historiaan – työväen­liikkeen järjestösotiin, salaisen ­poliisin operaatioihin ja kommunistien maanalaiseen toimintaan.
Teos sisältää runsaasti ­nuotteja ja sanoituksia, jotka on ­koottu ­Tuovisen käynnistämän kisälli­laulujen keräyksen sadosta.

Tipi Tuovinen käyttää ammattinimikettä ”musiikin sekakäyttäjä”. 45 vuotta kestänyt työura pitää sisällään soittamista, sovittamista, säveltämistä, äänittämistä, miksaamista, alan opetustoimintaa ja ennen kaikkea musiikin tuotantoa ääni­levyille ja elokuviin.

Kisällilaulajien aikakausi julkaistaan
lauantaina 30.7. klo 13.0 Työväen Musiikkitapahtumassa Valkeakoskella
(Kanavanranta 3), jossa kuullaan perinteisiä kisälli- ja kuplettilauluja Laulavan Unionin, Erkki Saarelan, Veera Railion ja Ossi Peuran esittäminä.

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

”Laulun teksti on kuin aika­kapseli, joka tallentaa sisäänsä kuvan yhteiskunnasta. Kisälli­laulun ­historia on Suomen historia. Suosittelen kirjaa kaikille kantaaottavasta ­laulusta kiinnostuneille – räppäreitä unohtamatta. Nämä laulut pitää tuntea!”
– Karri ”Paleface” Miettinen

”Oli kerran aika, jolloin Suomessa oli enemmän kisälliryhmiä kuin rautalankayhtyeitä. Kisällilaulu on kuitenkin tyhjä läiskä musiikin kartalla, sen historia on odottanut tekijäänsä. Timo Tuovinen on paras työväen musiikkiperinteen tuntija maassamme. Hänen tutkimustaan kisällilaulun historiasta on odotettu kauan. Nyt se on tässä!”
– Pekka Gronow, Helsingin yliopiston etnomusikologian dosentti

Teemu Matinpuro, Umpihanki-kirjat, 050 594 1499, teemu.matinpuro@rauhanpuolustajat.fi

Valokuvaaja ja antropologit tarkastelevat Välimeren alueen yhteyksiä ja katkoksia12.5.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Sotilasliittoon vai ei? Pamfletin julkistus tiistaina 10.5. klo 1429.4.2022 12:46:46 EEST | Tiedote