Kiskonjoen kosken ja Hålldammin kalatiet valmistuvat
Kalateiden toteutus on osa EU:n Freshabit Life IP -hanketta. EU:n hankerahojen lisäksi hanketta on rahoitettu MMM:n kalataloudellisista kunnostusmäärärahoista.
Kosken ja Hålldammin kalateiden suunnittelussa ja rakentamisessa on yhteensovitettu kalatalouden, luonnonsuojelun, kulttuurihistorian ja voimatalouden näkemykset ja edut. Kalateiden rakentamisen edellytykset, kalateiden toiminta ja kalateihin johdettavat vesimäärät on sovittu voimalaitoksen eli Visinflow Oy:n kanssa. Museoviraston ja alueellisten vastuumuseoiden apu ja ohjaus on ollut tärkeää varsinkin hankkeen suunnitteluvaiheessa, koska kalatiet sijoittuvat vanhalle ruukinalueelle, jolla on merkittäviä kulttuurihistoriallisia, arkeologisia ja maisemallisia arvoja. Työmaa-alueiden sijainti lähes Kosken kartanon pihapiirissä ja Kiskonjoen Natura-alueen tuntumassa on tuonut lisähaastetta hankkeen toteutukseen.
Kosken ja Hålldammin kalateiden rakennuttajana on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskus. Kalatiet on suunnitellut Ympäristötekniikan insinööritoimisto Jami Aho. Rakennusurakan rakennuttajakonsulttina on toiminut Rakennuttajatoimisto HTJ Oy. Itse rakentamisesta on vastannut Rakennus- ja louhintaliike Toivo Ajalin Ky ja sen kalataloudellisesta ohjauksesta Apajax Oy. Työn arkeologisena valvojana toimi Muuritutkimus Oy. Kalatien juoksutusjärjestelmän suunnitteli Maveplan Oy ja toteutti LSK Technology Oy. Kalatien teräsluukut suunnitteli ja toteutti Joter Oy.
Kosken luonnonmukainen kalatie sijaitsee Visinflow Oy:n voimalaitoksen padolla. Kalatien pituus on noin 100 m ja sen putouskorkeus on 7 m. Kalatiehen juoksutetaan vettä aina vähintään 100 l/s. Syksyllä lohikalojen nousuaikaan juoksutetaan 200-400 l/s. Tämän lisäksi kalatiehen juoksutetaan vettä 400 l/s aina kun voimalaitos ohijuoksuttaa vettä eli kun joessa on vettä enemmän kuin mitä voimalaitos pystyy hyödyntämään. Kalatiestä vedet juoksevat Kosken vanhaan koskiuomaan, joka toimii voimalaitoksen ohitusuomana mutta joka on ollut osan vuodesta lähes kuivillaan. Vanha koski kunnostettiin koko pituudeltaan ja uuden vesityksen ansiosta se toimii nyt vesieliöiden elinympäristönä kuten kalatiekin. Töiden valmistuttua Kiskonjokeen on näin syntynyt 500 m uutta elinaluetta kaloille ja muille vesieliöille.
Hålldammin kalatie rakennettiin vanhaan historialliseen sulkukanavaan. Kalatien vesimäärä säätyy Kirkkojärven pinnankorkeuden mukaisesti.
Lisätietoja:
Leena Rannikko
kalastusbiologi
puh. +358 295 022 649
leena.rannikko@ely-keskus.fi
Tapio van Ooik
Freshabit-hankkeen koordinaattori
puh. +358 295 022 649
tapio.vanooik@ely-keskus.fi
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
En knapp minskning av den totala arbetslösheten i Egentliga Finland i mars24.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Arbetslösheten i Egentliga Finland sjönk med bara ett par hundra personer i mars, vilket är mindre än normalt i mars. Största delen av antalet var bundet till att permitteringarna upphörde. Efterfrågan på arbetskraft har varit rätt så svag jämfört med året innan.
Varsinais-Suomen kokonaistyöttömyys putosi maaliskuussa niukasti24.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen työttömyys putosi maaliskuun aikana vaivaisella parilla sadalla hengellä eli keskimäärin vähemmän kuin normaalisti maaliskuussa tapahtuu. Määrästä suurin osa oli sidoksissa lomautusten päättymiseen. Työvoiman kysyntä on jatkunut heikohkona verrattuna viime vuoteen.
Päällystystyöt alkavat Satakunnassa19.4.2024 09:30:07 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt alkavat myös Satakunnan alueella. Viikolla 17 päällystystöitä tehdään sekä Porin että Huittisten seudulla valtateillä 11 ja 23 sekä kantatiellä 41.
Valtatie 9 saa uutta päällystettä18.4.2024 12:10:12 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt ovat käynnistyneet. Viikolla 16 töitä on tehty Turun kehätiellä ja päällystystyöt jatkuvat vk:lla 17, jolloin päällystysvuorossa on valtatie 9. Töitä tehdään yhtäaikaisesti kumpaankin ajosuuntaan.
Päällystystyöt käynnistyvät Varsinais-Suomessa11.4.2024 13:07:08 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt käynnistyvät viikolla 16. Työt alkavat tiistaina 16.4. Turun kehätiellä (Kt 40) välillä Kuninkoja − Ravattula. Töitä tehdään yhtäaikaisesti kumpaankin ajosuuntaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme