Kitulias kasvu ja kohoavat kulut koettelevat

Hypon Talouskatsaus 2/2022: Kuluvan vuoden talouskasvu jää Venäjän hyökkäyssodan jaloissa toivottua tasapaksummaksi. Ensi vuonna kasvu on kituliasta ja taantumankin uhka on todellinen.

”Suomen työmarkkinoilla rikotaan ennätyksiä, vaikka samaan aikaan kuluttajien tulevaisuudenusko on vajonnut historian pahimpiin pohjamutiin. Kansalaiset sadattelevat kohoavia kuluja, ja huoli on aito. Koronan väsyttäminä he toivoivat tavallista kesää, mutta saivatkin synkeän sodan ja ilkeän inflaation – pessimismi on kenties perusteltua uusien pettymysten välttämiseksi, vaikka signaalit ovatkin hyvin ristiriitaiset”, Hypon ekonomisti Juho Keskinen sanoo.

Ukrainassa käytävän sodan varjossa talous kasvaa, kun palvelut ja tapahtumateollisuus ovat avautuneet. Taantuman riski on todellinen, mutta paluu kituliaaseen kasvuun todennäköisempi tulevaisuudenkuva. Yksityinen kulutus kokee kolauksen, koska korot syövät kuluttajien ostovoimaa, eivätkä investoinnit kasva enää ensi vuonna.

Hypo ennustaa Suomeen tälle vuodelle 2,0 prosentin talouskasvua, mutta kasvu hyytyy ensi vuonna vain 0,5 prosenttiin.

Koronnousu vie käyttövarat

Matalien korkojen ajan päättyminen nostaa myös esiin julkisen talouden kestävyyden uudessa maailmassa.

Korkojen nousu rasittaa valtion taloutta yllättävällä tavalla. Paluu vanhoihin vaivoihin tietää terveydenhuollon kustannusten kasvua, mutta samalla hiipuva talouskasvu polttaa kynttilää lyhyemmäksi myös tulopuolelta. Laskelmien mukaan Suomen korkomenot kasvavat jo ensi vuonna 400 miljoonalla eurolla ja vuonna 2026 jo lähes miljardilla joulukuun 2021 arvioista.

”Todelliset korkomenot ovat itse asiassa vielä tätä suuremmat johtuen koronvaihtosopimusten kuluista, joita ei huomioida kansantalouden tilinpidossa. Kohoavat korot vievät näin vuonna 2023 aloittavalta hallitukselta yli 4 miljardia luultua enemmän, mikä ylittää esimerkiksi poliisin määrärahat”, Hypon Keskinen sanoo.

Korkonäkymä yhä maltillinen

Markkinat uskovat nyt euriborien asettuvan lähelle kahden prosentin tasoa vuoden kuluttua. Nousu herättää kyllä hikikarpaloita velallisten otsille yhdessä kesähelteiden kanssa, mutta samalla on syytä muistaa, että korkonäkymä on edelleen maltillinen takavuosien kriiseihin verrattuna.

”Asuntovelalliset testataan kuuden prosentin korolla ja korona-ajan säästöt toimivat toistaiseksi puskurina monien kohdalla. Uusi tilanne kurittaa kuitenkin kotitalouksia, jotka eivät sitä pysty omilla valinnoillaan kiertämään”, Keskinen sanoo.

Lataa
Korkojen nousu rasittaa myös valtiontaloutta. Laskelmien mukaan Suomen korkomenot kasvavat jo ensi vuonna 400 miljoonaa euroa joulukuun 2021 arvioista. Vuonna 2023 aloittavalta seuraavalta hallitukselta menee korkoihin yli neljä miljardia luultua enemmän, ja se ylittää esimerkiksi poliisin määrärahat.
Lataa

Suomen Hypoteekkiyhdistys on Suomen vanhin valtakunnallinen ja yksityinen luottolaitos, perustettu 1860. Hypo-konserni on kaikista pankki- ja vakuutusyhtiöistä riippumaton, jäsentensä hallinnoima keskinäinen yhtiö, joka toiminnassaan on erikoistunut asuntorahoitukseen. Konserniin kuuluu myös vuonna 2002 perustettu talletuspankki, Suomen AsuntoHypoPankki Oy.

Osavuosikatsauksen 1.1.–31.3.2022 mukaan Hypo-konsernin tase oli 3,2 miljardia euroa, ydinvakavaraisuus 13,9 %, luottokanta 2,6 miljardia euroa, talletukset 1,5 miljardia euroa, järjestämättömät luotot 0,2 % ja liikevoitto 1,0 miljoonaa euroa. Asiakkaita konsernilla on lähes 22 000.

Edessä asuntomarkkinoiden nollavuosi8.12.2023 00:05:00 EET | Tiedote

Korot, väestönkasvu ja hallituksen varainsiirtoveromuutokset määräävät nyt asuntomarkkinoiden suunnan. Ensi vuonna 2024 kaupankäynti viriää selvästi, mutta hinnat kääntyvät selkeämpään nousuun vasta loppuvuodesta. ”Kaupungit kasvavat nyt nopeammin kuin koskaan, mutta uusien asuntojen aloitukset on pantu jäihin. Rakennusyhtiöiden myyntivarastot tyhjenevät kysynnän kasvaessa ja samaan aikaan uusia asuntoja valmistuu kasvukolmioon vähiten 10 vuoteen. Tuloksena se, että hintojen nopeampi kirivaihe ajoittuu vuoteen 2025”, Hypon ekonomisti Juho Keskinen kertoo.