Kivistön alueen liikkumiskyselyyn voi vastata 27.10. asti

HSL selvittää liikkumiskyselyllä Kivistön suuralueella kulkevien liikkumistottumuksia. Kysely painottuu bussilinjojen 431, 432, 433(K), 434, 443(K), 444(T), 445(T), 446, 447, 576 ja 616 liikennöintialueelle.

Liikkumiskyselyyn voi vastata sunnuntaihin 27.10. asti. Kyselyyn voivat vastata sekä Kivistön nykyiset että tulevat asukkaat samoin kuin alueella muuten liikkuvat. HSL toivoo vastauksia myös henkilöiltä, jotka eivät käytä joukkoliikennettä. Vastaaminen kestää noin 5–10 minuuttia.

HSL hyödyntää vastauksia Kivistön bussilinjaston suunnittelussa, jota se tekee yhdessä asukkaiden kanssa. Työn tavoitteena on luoda alueelle entistä selkeämpi linjasto sekä helpottaa matkustamista keskeisiin kohteisiin.

Kivistön nykyinen linjasto tuli käyttöön vuonna 2015, kun Kehäradan junaliikenne käynnistyi.  Alueen maankäyttö ja liikkumistarpeet ovat muuttuneet huomattavasti ja alueen asukasmäärä kasvaa voimakkaasti, joten linjastoa on tarpeen tarkastella uudelleen.

Asukkaat pääsevät parhaiten osallistumaan suunnitteluun Kivistön linjastosuunnitelma -blogissa, joka toimii asukasvuorovaikutuksen pääkanavana. Blogissa on mahdollisuus kommentoida suunnitelmia ja keskustella HSL:n joukkoliikennesuunnittelijoiden kanssa. Muista osallistumistavoista kerrotaan myöhemmin blogissa ja HSL:n muissa kanavissa.

Blogin lisäksi palautetta on mahdollista jättää myös HSL:n palautejärjestelmän ja asiakaspalvelun kautta.

Kivistön linjastosuunnitelman on tarkoitus valmistua keväällä 2020, ja uusi linjasto tullee käyttöön syksyllä 2022.

Joukkoliikennesuunnittelija Ville Juselius, HSL, puhelin 040 657 5556

HSL:n hallituksen päätöksiä 29.10.201929.10.2019 14:03:16 EETTiedote

Matkalippujen hinnat vuonna 2020 Hallitus päätti HSL:n lippujen hinnat 1.1.2020 alkaen ja esittää liikenne- ja viestintäministeriölle, että HSL-alueen joukkoliikenteen tarkastusmaksuksi säädetään 100 euroa. Lisäksi hallitus päätti selvittää, miten erilaiset alennukset vaikuttavat opiskelijoiden ja seniorien liikkumiseen ja HSL:n lipputuloihin. Hallitus selvittää myös, miten vyöhykkeiden lipunhintojen muutokset vaikuttavat ilmastonmuutoksen torjuntaan. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän toiminta- ja taloussuunnitelma 2020–2022 Hallitus päätti ehdottaa yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous päättää hyväksyä talousarvion 2020 ja toiminta- ja taloussuunnitelman 2021–2022. Lisäksi hallitus päätti ehdottaa, että yhtymäkokous hyväksyy sitovat määrärahat ja tuloarviot vuodelle 2020. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Bussiliikenteen ympäristöbonus Y10 – tarjouskilpailun järjestäminen Hallitus pä