KKO:lta valituslupa Instagram-tilillä julkaistun valokuvan käyttöä koskevassa asiassa

Korkein oikeus (KKO) on myöntänyt valitusluvan mediayhtiö Sanoma Media Finland Oy:lle.

Ilta-Sanomat julkaisi lehden verkkoversiossa julkisuuden henkilöä koskevan artikkelin yhteydessä kuvakaappauksen hänen Instagram-tilillä julkaisemastaan valokuvasta. Markkinaoikeus katsoi tuomiossaan, ettei mediayhtiöllä ollut oikeutta saattaa valokuvaa yleisön saataville ilman valokuvaajan suostumusta ja velvoitti mediayhtiön suorittamaan hänelle hyvitystä tekijänoikeuslakiin perustuvan yksinoikeuden loukkauksen perusteella.

KKO:ssa on käsiteltävänä kysymys siitä, onko mediayhtiöllä ollut oikeus julkaista valokuva verkkojulkaisussa tekijänoikeuslain mukaisen niin sanotun lehdistön lainausoikeuden tai sitaattioikeuden perusteella.

Asian diaarinumero KKO:ssa: S2021/318

Esittelijä Sanna Holkeri, p. 029 56 40014, sanna.holkeri(at)oikeus.fi

Asiakirjatilaukset: viestinta.kko(at)oikeus.fi

HD förbjöd användning av känsliga klientuppgifter i samband med undersökningen av dataintrånget hos Vastaamo6.10.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Högsta domstolen (HD) ansåg att klientuppgifterna hos Psykoterapiakeskus Vastaamo Oy, som tillhandahåller mentalvårdstjänster, innehåller känsliga uppgifter om personers hälsotillstånd vilka berörs av förbudet mot att vittna för yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården. Därför får material som innehåller klientuppgifter inte beslagtas eller undersökas eller tillgodogöras i samband för förundersökning av brottmål.

KKO kielsi arkaluontoisten asiakastietojen käytön Vastaamoon kohdistuneen tietomurron tutkinnan yhteydessä6.10.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Korkein oikeus (KKO) katsoi, että mielenterveyspalveluita tarjoavan Psykoterapiakeskus Vastaamo Oy:n asiakastiedot sisältävät henkilön terveydentilaa koskevia arkaluonteisia tietoja, joita koskee terveydenhuollon ammattihenkilön todistamiskielto. Sen vuoksi asiakastiedot sisältävää aineistoa ei saa rikosasian esitutkinnassa takavarikoida eikä tutkia tai hyödyntää.