Klassikkoteos pohtii suomalaisen sivistyksen historiaa ja merkitystä

Basam Books julkaisee uusintapainoksen suomalaisen steinerpedagogiikan ja kasvatusfilosofian uranuurtajan Reijo Wileniuksen ajattomasta teoksesta.

”Ihminen ja sivistys” (Basam Books 2021)

”Sivistys on siten vieraantumisen voittamista, ihmisen jäsentymistä ajattelevana, tuntevana ja tahtovana yksilönä yhteiskuntaan ja maailmaan.”

Filosofi Reijo Wileniuksen yleistajuinen ja luovaa ajattelua ilmentävä luentosarja ja myöhemmin kirja, Ihminen ja sivistys (1982), on esimerkki sekä aikansa mukaisesta että aikaa kestävästä sivistys-näkemyksestä.

Basam Books julkaisee Wileniuksen vuonna 1982 ilmestyneestä kirjasta uusintapainoksen. Uusintapainos Ihminen ja sivistys (Basam Books 2021) on varustettu tulevaisuudentutkija, professori Markku Wileniuksen esipuheella sekä Kriittisen korkeakoulun toiminnanjohtajan, filosofi Eero Ojasen jälkisanoilla.

”Sivistyksen edistäminen on hengen itsepuolustusta ja laajasti viljeltynä se vie yhteiskuntaamme eteenpäin juuri sinne, minne sen pitääkin mennä: kohti paremmin voivaa ja vapaampaa maailmaa.” -Markku Wilenius

Wileniuksen teos kartoittaa suomalaisen sivistyksen juuria, minkä lisäksi se selvittää ja avaa kaikille ihmisille yhteistä sivistymisen mahdollisuutta. Wileniukselle sivistys merkitsee ennen muuta henkistä kasvua ja ihmisenä kasvamista, mutta ihminen on myös liikkuva, tunteva ja aistiva olento ja sivistys ulottuu myös näihin ihmisyyden puoliin.

Vaikka oppineisuus on arvokasta, sivistyneisyys ei kuitenkaan ole riippuvainen oppiarvoista. Mielikuvitusta ruokkivalla ja toisten ihmisten asemaan asettumista opettavalla kaunokirjallisuudella on esimerkiksi ollut Wileniuksen mukaan erityinen merkitys ihmisenä kasvussa.

”Tuskin missään muussa Euroopan maassa kirjallisuus on niin läheisesti liittynyt kansan itseymmärrykseen kuin Suomessa, kirjallisuus kun on yleensä pelkästään niin sanotun lukeneiston asia. Suomessa se on ollut poikkeuksellinen sivistystekijä, eräänlainen kansakunnan itsetajunnan peili.”

Ihminen ja sivistys (Basam Books 2021) ilmestyy toukokuussa.

Filosofi Reijo Wilenius (1930–2019) oli Jyväskylän yliopiston filosofian professorina pitkään toiminut merkittävä suomalainen kulttuurivaikuttaja. Wileniuksen elämäntyön keskiössä olivat ihmisyyden, henkisen kasvun ja kasvatuksen sekä rauhan teemat. Hän perusti sekä steinerpedagogiikan ammattilaisia kouluttavan Snellman-korkeakoulun että vapaata sivistystyötä laaja-alaisesti harjoittavan Kriittisen korkeakoulun.

Arvostelukappaleet:

”Ihminen ja sivistys” (Basam Books 2021)