Klassinen voimanosto masters M40 sarjat 74, 105 ja 120 kg

Klassisen voimanoston Masters sarjojen SM-kisat jatkuivat Ylitorniolla 40 vuotiaiden miesten 74, 105 ja 120 kilon sarjoilla. Kilpailun järjestelyistä vastasivat Suomen Voimanostoliitto yhdessä Aavasaksan Kisan kanssa.
Sami Nieminen

Sarjassa 74 kg:a käytiin jo ennakkoon tiukkaa kisaa sarjan mestaruudesta. Tiukimmin mestaruustaistoon ilmoittautuivat punnituksessa Oulun Power Teamin Jani Haapamäki ja Keuruun Power Unionin Sami-Antti Nieminen, joka tekee comebackia loukkaantumisten jälkeen.

Jalkakyykyssä Nieminen otti ykköspaikan 220,0 kg:n nostollaan, mihin Haapamäki vastasi 2,5 kg:a pienemmillä raudoilla. Penkissä Haapamäki kiri ohi Niemisestä otettuaan 167,5 kg:a ja Niemisen jäätyä 147,5 kg:oon. Thrilleri oli valmis maastanostoa varten.

Maastanostossa Nieminen pääsi heti ensimmäisellä kierroksella Haapamäen kyytiin, kun Haapamäki epäonnistui avausnostossaan 240 kg:sta. Nieminen veti ensimmäisellä 255,0 kg:a ja toisella 265,0 kg:a. Haapamäki onnistui toisellaan aloitusraudastaan ja vielä kolmannellaan 257,5 kg.sta. Kun Nieminen lastautti viimeiseen vetoonsa 275,0 kg:a ja onnistui vedossaan suvereenisti, oli Suomen mestaruus sarjassa M40 74 kg:a hänen yhteistuloksella 642,5 kg:a Haapamäen hävitessä samalla yhteistuloksella kultamitalin painavampana nostajana.

Sarjan pronssimitali jaettiin Tampereen Voimanostajien Pekka Taskisen kaulaan yhteistuloksella 585,0 kg:a (215,0/135,0/235,0).

Myös sarjassa 105 kg:a mestaruus oli kahden kauppa, Viitasaaren Viestin Jussi Kuusikko ja Keuruun Power Unionin Petri Leppäkangas ilmasivat tämän vakaana tahtonaan jo punnituksessa ilmoitetuilla aloituspainoilla.

Jalkakyykyssä Kuusikko otti etuoton mestaruuteen 265 kg:lla, kun Leppäkankaan SE-yritys 273,5 kg:a hylättiin tuomariäänin 2-1. Kyykyn jälkeen Leppäkangas oli 5 kg:a Kuusikon perässä. Penkissä Kuusikko karkasi omille teilleen 197,5 kg:lla Leppäkankaan 170,0 kg:n suoritusta vastaan.

Maastanostossa Kuusikko varmisteli mestaruuttaan 285,0 kg:n ja 305,0 kg:n maastanostoilla tehden samalla jo toisella kierroksella myös yhteistuloksen uuden SE:n 767,5 kg:a sarjaan M40 105,0 kg:a. Kolmannen kierroksen yritys 310,0 kg:sta onnistui niinikään ja kulta matkasi Viitasaarelle 772,5 kg:n yhteistuloksella.

Leppäkangas tyytyi toisen kierroksen 300,0 kg:n maastanostoon, millä varmisti hopeansa yhteistuloksella 730,0 kg:a. Tämän sarjan pronssin vei Helsingin Poliisi-Voimailijoiden Jani Hyytiäinen tuloksella 625,0 kg:a (225,0/165,0/235,0).

Sarjan 120 kg:n vei Kiuruveden Urheilijoiden Alpo Karppinen yhteistuloksella 672,5 kg:a (242,5/160,0/270,0), hopealle nosti Nykarleby Kraftklubbin Markus Granö 650,0 kg:lla (235,0/150,0/265,0) ja pronssia voimaili Suomen Voimanostoliiton varapuheenjohtaja sekä päävalmentaja MLC Powerliftingin Kaj Mattila 572,5 kg:n tuloksella (220,0/135,0/217,5).

Tero Hyttinen, gsm. +358 44 309 2263

Sami Nieminen
Jani Haapamäki
Jussi Kuusikko