Järvi-Suomen EnergiaJärvi-Suomen Energia

Kohti 24/7 vianetsintää: Järvi-Suomen Energia ja Esri Finland testaavat miehittämättömien kopterien hyödyntämistä sähkölinjojen tarkastamiseksi

Jakeluverkkoyhtiö Järvi-Suomen Energia ja paikkatietoratkaisujen asiantuntija Esri Finland kartoittavat drone-kopterin avulla tehtävän laserkeilauksen hyödyntämistä sähkölinjojen tarkastamisessa. Pilotointi toteutetaan Hirvensalmella kevään 2021 aikana. Drone-lennoista vastaa virolainen Hepta Airborne ja kerätyn datan käsittelystä sekä analysoinnista Esri Finland.

Pilotissa testataan drone-kopterien hyödyntämistä sähköverkon laserkeilauksessa vaihtelevissa ja vaikeasti saavutettavissa olosuhteissa tiedonhankinta menetelmänä. Drone-lennoilla laserkeilataan (LiDAR Light Detection and Ranging) ja kerätään havaintoaineistoa 4 kilometriä pitkältä ja 10 metriä leveältä johtokäytäväalueelta.

Ratkaisussa yhdistyy useita teknologioita

“Pilottihanke on erinomainen esimerkki analytiikan ja automaation mahdollisuuksista. Kehitettävä ratkaisu tuo ajantasaisen virtuaalisen näkymän maastosta käyttäjän ruudulle ja analytiikka tunnistaa häiriökohteet. Automaation avulla analytiikan tunnistamat kohteet tuodaan viankartoitukseen tarkempaa tarkastelua varten. Tarkastelun perusteella voidaan tehdä päätös mahdollisesta maastokäynnistä ja välittää tieto kohteesta eteenpäin.” kertoo Esri Finland Oy:n teknologiajohtaja Ilkka Suojanen.

Laserkeilauksella luoduista malleista voidaan tunnistaa tyypillisiä johtokäytävän häiriötilanteita, kuten johtojen päälle kaatuneita puita, johtojen katkeamisia, pylväiden kaatumisia, lumikuormia ja linjalla kasvava kasvillisuus.

Ilmasta käsin tehtävästä laserkeilauksesta saadaan pistepilviaineistoa, josta muodostetaan interpoloimalla tarkkaresoluutioisia, hilamuotoisia pintamallejaHäiriöt ilmenevät pintamalleista epätavallisina korkeustietopoikkeamina ja laajemmin tilastollisesti merkittävinä poikkeamaklustereina.

Hankkeella haetaan tehokkuutta viankorjaukseen myrskyissä

Järvi-Suomen Energian kehityspäällikkö Tomi Öster pitää hanketta hyvin lupaavana. “Tällaiselle työkalulle yksi selkeä käyttökohde on viankartoitus öiseen aikaan myrskytilanteissa. Vikojen paikantaminen hidastuu ratkaisevasti päivänvalon vähetessämutta laserkeilaimella häiriöstä saadaan koppi pimeässäkin. Olisi tuntuvaa hyötyä, jos asentajille olisi aamulla valmiiksi yöllä etsityt vikapaikat korjattavaksi. Lisäksi konsepti sopii varmasti myös verkoston tarkastukseen muulloinkin.”

Drone-laserkeilauksestsaatavaa pistepilviaineistoa voidaan tulevaisuudessa tehokkaasti hyödyntää sähköverkon riskien arvioinnissa, häiriötilanteiden ennaltaehkäisyssä ja kunnossapitotehtävissä.

Projektin aikana Esri Finland tutkii myös mahdollisuutta hyödyntää laserkeilatun aineiston analysoinnissa koneoppimisen menetelmiä. Tavoitteena on kehittää koneoppimista hyödyntävä työkalu, joka etsii laserkeilausdatasta luoduista malleista automaattisesti vikapaikat. Häiriöt sijoitetaan kartalle esimerkiksi viankorjaajien hyödynnettäväksi myrskytilanteessa.

Tomi ÖsterkehityspäällikköJärvi-Suomen Energia

Järvi-Suomen Energialla työskentelevä sähkötekniikan insinööri, jolla on kokemusta kehitystehtävistä sekä teollisuudesta että energia-alalta. Olen utelias tutkimaan uutta, kokeilemaan ja ottamaan käyttöön nykyaikaista teknologiaa.

tomi.oster@sssoy.fi

Vasemalla testirata LIDAR-skannattuna ennen puita linjoilla,  oikealla häiriöiden kanssa.
Vasemalla testirata LIDAR-skannattuna ennen puita linjoilla, oikealla häiriöiden kanssa.
Testirata on purettava sähkölinja, joka ei ole enää yhdistetty verkkoon. Johtokadulle rakennettiin häiriöitä kaatamaita vieripuita langoille.

Esri Finland Oy
Esri Finland Oy on paikkatiedon hyödyntämisen asiantuntija sekä maailman johtavan ArcGIS -paikkatietoalustan edustaja Suomessa. Esrin ratkaisut ja palvelut auttavat asiakasta ymmärtämään toimintaansa vaikuttavat tekijät ja mahdollisuudet sekä tekemään näiden pohjalta entistä parempia tietoon perustuvia päätöksiä. Yritykset ja julkishallinto laajalti ympäri maailmaa luottavat Esrin tuotteisiin ja tuottavat niillä arvokasta tietoa toimintansa tueksi. Suomessa Esrillä työskentelee 55 ammattilaista, joita yhdistää halu auttaa asiakkaita menestymään ja rakentamaan kestävämpää tulevaisuutta paikkatiedon avulla. Sertifioiduilla asiantuntijoillamme on ainutlaatuinen ArcGIS-teknologian tuntemus ja kokemus paikkatiedon hyödyntämisestä monilla eri toimialoilla. www.esri.fi

Järvi-Suomen Energia Oy on Suur-Savon Sähkö -konserniin kuuluva jakeluverkkoyhtiö, jonka 16 ammattilaista huolehtivat noin 27 000 kilometrin mittaisesta sähköverkostosta ja sähköenergian jakelusta yli 100 000 taloudelle.  Rakennamme ja ylläpidämme yhdessä vakaata ja elinvoimaista yhteiskuntaa, ja vastuullamme on alueemme asukkaiden vakaat elinolosuhteet. Kehitämme edistyksellisiä verkkopalveluratkaisuja haastavissa olosuhteissa. Paikallisena toimijana luomme työtä ja hyvinvointia koko Järvi-Suomen alueelle.

Pientuotannon tuntinetotus on otettu käyttöön Järvi-Suomen Energian verkossa28.4.2021 07:24:05 EEST | Tiedote

Järvi-Suomen Energian jakeluverkossa siirryttiin 22.4. käyttämään tuntinetotusta sähkön pientuottajien kulutuksien laskennassa. Asiakkaalle netotukset näkyvät 12.-19.4. alkaen niin laskutustiedoissa kuin asiointipalvelussa. Jotta pientuottaja voi liittyä automaattisesti netotuksen piiriin, täytyy hänen ensin tehdä sopimus tuotetun sähkön myymisestä sähkönmyyjän kanssa.

Sähköt katkesivat 2700 taloudelta hetkeksi Mikkelin seudulla – Kaivinkone kaatoi 110 kV pylvään23.4.2021 21:25:54 EEST | Tiedote

Järvi-Suomen Energian verkossa Visulahti-Juva-alueella koettiin sähkökatko tänään klo 14:46, kun jakeluverkon 110 kilovoltin (kV) linja vikaantui. Sähköttömänä oli hetkellisesti enimmillään 2700 asiakasta. Klo 15:10 mennessä kaikille asiakkaille oli saatu palautettua sähköt. Sähköt palautettiin varayhteyksiä hyödyntämällä. Katkon aiheutti johtokadulla liikkunut kaivinkone, joka vahingossa kolhaisi yhtä linjan sähköpylväistä. Tapauksessa vältyttiin henkilövahingoilta. Linjan kunnostaminen saatettiin jo alulle, ja itse korjaustyöt aloitetaan maanantaina. Linja on osa Fingridin hallinnoimaa kantaverkkoa, mutta sen omistaa Suur-Savon Sähkö ja ylläpidosta vastaa Järvi-Suomen Energia. 110 kilovoltin linja on niin kutsuttu voimalinja, eli siellä kulkeva sähkö on suurjännitteistä. Voimalinjoilla on tärkeä tehtävä kuljettaa sähköä pitkiä matkoja eri puolille verkkoaluetta. 110 kilovoltin linjojen viat ovat melko harvinaisia, sillä niiden suojaamiseen on panostettu. 110 kV linjan johtokadun leve

Liisa-myrskyn jälkien korjaus loppusuoralla – viimeisillä vika-alueilla rajuja tuhoja20.11.2020 16:09:25 EET | Tiedote

Liisa-myrskyn jäljiltä on sähköttä alle 500 taloutta. Puuskatuulet aiheuttivat paikoin rajuja tuhoja ja katkenneita pylväitä on vaihdettu liuta. Tavoitteena on saada palautettua sähköt kaikille keskijänniteverkon vikojen piirissä oleville tämän päivän aikana. Viikonlopulle ennustetun myräkän ja viiveellä ilmaantuvien vikojen varalta korotettua korjaushenkilöstön varallaoloa jatketaan viikonlopun yli