Kohti hiilineutraalia Suomea -tiekartta saa kiitosta maankäyttösektorilta

Hallituksen Reilulla siirtymällä kohti hiilineutraalia Suomea -tiekartta esittää päästöjen vähentämisen etusijalle. Samalla metsien ja peltojen kasvua ja hiilensidontaa on vahvistettava, jotta hiilineutraaliustavoite toteutuu eli päästöt ja sidonta saadaan tasapainoon. Epävarmuutta hiilensidonnassa on vähennettävä panostamalla tutkimukseen, mikä on linjassa MTK:n ilmasto-ohjelman kanssa.

Kasvihuonekaasupäästöjen ja hiilinielujen on oltava yhtä suuret vuonna 2035. Nielujen kehittyminen edellyttää uudistuvaa kasvua ja tuottavuutta maankäyttösektoreilla. Tiekartta tunnistaa metsien kasvun ja metsityksen tärkeyden sekä painottaa puurakentamisen edistämistä, kiittelee MTK.

– Biokaasuohjelman toimeenpano työryhmän esityksiin perustuen on myönteistä. Raportti sisältää käytännön toimenpiteitä, joilla biokaasuliiketoiminta saadaan lopultakin Suomessa liikkeelle, MTK:n ympäristöjohtaja Liisa Pietola kiittää.

Hiilinielujen vahvistamista tavoitellaan hallitusohjelmasta löytyvin keinoin. Sovittu kolmen miljoonan tonnin lisäsidonta on realistinen tavoite, johon myös maatalous voi osallistua.

– Maatalouden hiilensidonta tarvitsee kuitenkin kannusteensa, jota ei voi CAP:in varaan laskea. Tuottavuus tarvitsee kannattavuutta tarttua päästöjä vähentävään ja sidontaa lisäävään teknologiaan, korostaa Pietola.

Ilmastorahaston perustaminen on erinomainen avaus, mutta se ei saa jäädä vain teollisuuden päästövähennysten ohjaamiseen vaan myös maa- ja metsätalouden tuottavuuden edistämiseen, MTK:sta muistutetaan.

Tiekartta peräänkuuluttaa sosiaalista kestävyyttä ja alueellista oikeudenmukaista siirtymää, mikä on oleellista myös huoltovarmuuden ja omistusoikeuden näkökulmasta. Turvelauseet ovat linjassa aikaisempien päätösten kanssa, ja sisällöllisen konkretian määrittelee perustettava turvekomissio. Myös ilmastonmuutokseen liittyvä tutkimuksen ja osaamisen tason nosto koetaan positiivisena.

Tiekartasta vähälle huomiolle jää ulkomaan kauppa, jonka myötä Suomi tuo kasvihuonekaasupäästöjä 45 % verrattuna nykyisiin kasvihuonekaasupäästöihin. Jotta globaali ongelma saadaan ratkaistuksi, rajojen sisäinen tarkastelu ei riitä. Meidän tulisi kasvattaa positiivista hiilikädenjälkeämme maailmalla ja samaan aikaan pienentää erityisesti tuonnin hiilijalanjälkeä.

Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, puh. 050 438 4014
Anssi Kainulainen, energia-asiantuntija, MTK, puh. 050 596 1541

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila: Hallituksen vastaus maaseudun yrittäjille oli riittämätön - työvoimakriisi uhkaa alkavaa satokautta27.3.2020 13:42:43 EETTiedote

Kesän tuotantopäätöksiä tekevät viljelijät odottivat valtioneuvoston tämänaamuiselta tiedotustilaisuudelta paljon, mutta saivat vähän. MTK on todennut, että takuut kausityövoiman saatavuudesta on saatava nopeasti. Ilman tätä suuri osa sadosta menetetään jo ennen kasvukauden alkua. Hallituksella on nyt äärimmäinen kiire päättää toimenpiteistä, jotta epävarmuuden ja epätoivon aika saadaan päättymään ja yrittäjien usko uuden sadon tuottamiseen palautettua, puheenjohtaja Marttila hoputtaa.

Kysely maa- ja puutarhatiloille: Vajaa viidennes tarvitsee kausityövoimaa heti – nopeat ratkaisut tarpeen26.3.2020 12:07:39 EETTiedote

Kausityövoiman saatavuus on yksi koronakriisin aiheuttamista isoimmista hankaluuksista maaseudun elinkeinoille. Maa- ja puutarhatiloille lähetyllä kyselyllä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK selvitti kausityövoiman tarvetta yhteistyössä ruotsinkielisen tuottajajärjestön SLC:n, Kauppapuutarhaliiton ja Hedelmän ja Marjanviljelijäin liiton kanssa. Vastauksista käy ilmi, että tiloista 18 prosenttia kertoi tarvitsevansa työvoimaa jo maaliskuussa. Suurin tarve on heinäkuussa, jolloin lähes kaikki vastanneet tarvitsevat kausityövoimaa. Kyselyn otokseen vastanneiden tarve tuolloin on yli 14 000 työntekijää ja kokonaistarve kaikilla tiloilla huomattavasti suurempi. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 836 tilaa ympäri Suomen.

MTK edellyttää hallitukselta ruuantuotannon valmius- ja pelastuspakettia - kevään kylvöt, alkutuotannon jatkuvuus ja sadonkorjuu varmistettava24.3.2020 13:35:12 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on äärimmäisen huolestunut tulevasta satokaudesta ja maataloutemme näkymistä koronakriisin vallitessa. Vaikka kotimaisen ruuan kysyntä kaupoissa on kasvanut, se ei paranna tilojen taloutta. MTK esittää hallitukselle pelastus- ja valmiuspakettia, jonka sisältämillä työkaluilla pyritään varmistamaan maatilojen tuotannon jatkuminen, investoinnit, tukijärjestelmän ja markkinoiden kannustavuus sekä viljelijöiden työssä jaksaminen tulevan satokauden alla.

Töitäsuomesta.fi -palvelu laajenee naapuri- ja hätäaputöihin - tarjolla apua koronakriisissä21.3.2020 08:00:00 EETTiedote

Koronaepidemia voi aiheuttaa äkillistä avuntarvetta maaseudun yrityksille ja asukkaille. MTK, ProAgria ja Suomen Kylät ry ovat päättäneet yhdessä kehittää ja laajentaa MTK:n vuonna 2018 avaamaa töitäsuomesta.fi -palvelua. Tänään palveluun on avattu hätäapu-osio koronakriisissä painivien yritysten ja ihmisten auttamiseksi. Halukkaat voivat ilmoittautua auttamaan maatilan töissä tai käymään vaikkapa kaupassa, kertoo MTK:n työvoimapalveluasiantuntija Kati Kuula.