Kohti hiilineutraalia Suomea -tiekartta saa kiitosta maankäyttösektorilta

Hallituksen Reilulla siirtymällä kohti hiilineutraalia Suomea -tiekartta esittää päästöjen vähentämisen etusijalle. Samalla metsien ja peltojen kasvua ja hiilensidontaa on vahvistettava, jotta hiilineutraaliustavoite toteutuu eli päästöt ja sidonta saadaan tasapainoon. Epävarmuutta hiilensidonnassa on vähennettävä panostamalla tutkimukseen, mikä on linjassa MTK:n ilmasto-ohjelman kanssa.

Kasvihuonekaasupäästöjen ja hiilinielujen on oltava yhtä suuret vuonna 2035. Nielujen kehittyminen edellyttää uudistuvaa kasvua ja tuottavuutta maankäyttösektoreilla. Tiekartta tunnistaa metsien kasvun ja metsityksen tärkeyden sekä painottaa puurakentamisen edistämistä, kiittelee MTK.

– Biokaasuohjelman toimeenpano työryhmän esityksiin perustuen on myönteistä. Raportti sisältää käytännön toimenpiteitä, joilla biokaasuliiketoiminta saadaan lopultakin Suomessa liikkeelle, MTK:n ympäristöjohtaja Liisa Pietola kiittää.

Hiilinielujen vahvistamista tavoitellaan hallitusohjelmasta löytyvin keinoin. Sovittu kolmen miljoonan tonnin lisäsidonta on realistinen tavoite, johon myös maatalous voi osallistua.

– Maatalouden hiilensidonta tarvitsee kuitenkin kannusteensa, jota ei voi CAP:in varaan laskea. Tuottavuus tarvitsee kannattavuutta tarttua päästöjä vähentävään ja sidontaa lisäävään teknologiaan, korostaa Pietola.

Ilmastorahaston perustaminen on erinomainen avaus, mutta se ei saa jäädä vain teollisuuden päästövähennysten ohjaamiseen vaan myös maa- ja metsätalouden tuottavuuden edistämiseen, MTK:sta muistutetaan.

Tiekartta peräänkuuluttaa sosiaalista kestävyyttä ja alueellista oikeudenmukaista siirtymää, mikä on oleellista myös huoltovarmuuden ja omistusoikeuden näkökulmasta. Turvelauseet ovat linjassa aikaisempien päätösten kanssa, ja sisällöllisen konkretian määrittelee perustettava turvekomissio. Myös ilmastonmuutokseen liittyvä tutkimuksen ja osaamisen tason nosto koetaan positiivisena.

Tiekartasta vähälle huomiolle jää ulkomaan kauppa, jonka myötä Suomi tuo kasvihuonekaasupäästöjä 45 % verrattuna nykyisiin kasvihuonekaasupäästöihin. Jotta globaali ongelma saadaan ratkaistuksi, rajojen sisäinen tarkastelu ei riitä. Meidän tulisi kasvattaa positiivista hiilikädenjälkeämme maailmalla ja samaan aikaan pienentää erityisesti tuonnin hiilijalanjälkeä.

Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, puh. 050 438 4014
Anssi Kainulainen, energia-asiantuntija, MTK, puh. 050 596 1541

Nyt on aika olla #laitumella – luonnon monimuotoisuus, eläinten hyvinvointi ja maalaismaisema kiittävät23.6.2020 13:05:00 EESTTiedote

Laidunnuksella saadaan aikaan paljon hyvää. Laiduntavia eläimiä tarvitaan luonnon monimuotoisuuden ylläpitoon, minkä lisäksi ne tarjoavat myös muita ympäristöhyötyjä. Laidunnuksen myönteiset vaikutukset eläinten hyvinvointiin ovat merkittäviä. Erilaiset laitumet erilaisine eläimineen kuuluvat olennaisena osana suomalaiseen maalaismaisemaan. Eläimet maisemanhoitajina ilostuttavat ihmisiä myös taajamissa. Laidunnuksen hyödyt eivät kuitenkaan synny itsestään, vaan vaativat tilallisilta paljon työtä.

Maaseutumatkailun Kellokas vuonna 2020 on Härkäniemen Tuvat Mikkelistä10.6.2020 12:49:30 EESTTiedote

Maaseutumatkailun Kellokas on Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n myöntämä korkein tunnustus yritykselle/henkilölle/henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Vuoden 2020 Maaseutumatkailun Kellokas on Härkäniemen Tuvat, Vesa ja Matleena Pulkkinen. Yrittäjät ovat aktiivisesti edistäneet maaseutuyrittäjyyttä ja matkailuyrittäjien yhteistyötä sekä osallistuneet lukuisiin maaseudun matkailuyritysten kasvuun tähtääviin yhteisiin kehittämishankkeisiin.

Vuoden 2020 Kehittyvä maaseutumatkailuyritys on Luomajärven Hevoskievari Ikaalisista10.6.2020 12:42:54 EESTTiedote

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry ja Lomalaidun ry rohkaisevat nuoria ja uusia sukupolvia jatkajiksi maaseutumatkailualalle sekä kannustavat heitä kehittämään toimintaansa. Huomionosoituksena tästä myönnetään yritykselle, henkilölle tai henkilöille valtakunnallinen Vuoden kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustus. Tänä vuonna tunnustuksen saa Luomajärven Hevoskievari¸ Satu ja Mika Haagmann, Ikaalisista. Hevoskievari on kehittänyt ja uudistanut toimintaansa raikkain ideoin.