Kohti vahvempaa kotimaista omistajuutta-tilaisuus haastaa Itä-Suomen tavoitteita työpaikoista ja talouskasvusta (Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo)

Kotimaisen omistamisen ohjelman tarkoituksena on löytää keinoja vahvistaa, monipuolistaa ja tasa-arvoistaa yritysten suomalaista omistajuutta. Näin tavoitellaan uusia työpaikkoja ja talouskasvua. Kohti vahvempaa kotimaista omistajuutta -keskustelutilaisuuksia järjestetään syys-marraskuun aikana ympäri Suomea. Näistä ensimmäinen pidetään Kuopiossa 30.9.2020.

Itä-Suomen yhteisessä tilaisuudessa kuullaan puheenvuoroja Pohjois-Savon, Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan yrittäjien ja sijoittajien edustajilta. Erityisenä painotuksena on bio- ja metsätalous, maatalous sekä lääketiede.

Tilaisuus haastaa keskustelemaan Itä-Suomen kotimaisuuden omistajuuden tulevaisuudesta

Tilaisuudessa keskustellaan kotimaisen omistajuuden nykytilasta, haasteista ja visioista työryhmän puheenjohtajan Juha Sipilän johdolla. Tilaisuudessa on läsnä työryhmän jäsenistä myös Lappset Oy:n hallituksen puheenjohtaja Johanna Ikäheimo.

Itäsuomalaisten vaikuttajien puheenvuoroissa kotimaisesta omistajuudesta metsätalouden näkökulmasta puhuu Metsäliitto Osuuskunnan hallituksen puheenjohtaja Jussi Linnaranta. Pohjois-Savon osakesäästäjien puheenvuoron pitää Essi Sarkakari-Kosamo. Toimitusjohtaja Anssi Lehikoinen edustaa KPY Novapolisen näkökulmaa omistajuuteen ja perheyrittäjyyden asioita tilaisuudessa kertoo metsätalouden logistiikkapalveluita tarjoavan joensuulaisen Mantsinen Group Oy Ltd:n toimitusjohtaja Mia Mantsinen.

Pohjois-Savon ELY-keskuksen ylijohtaja Pasi Patrikainen korostaa, että kotimainen omistajuus luo osaltaan varmuutta työpaikkojen säilymiseen Suomessa sekä vahvistaa huoltovarmuutta. - Yritysten kehittäminen ja menestyminen vaatii myös pääomia sekä yhteiskunnassa tehtävien päätösten ennustettavuutta, pysyvyyttä ja pitkäjänteisyyttä, jotta omistajuus säilyy kotimaisena ja kotimaassa, Patrikainen sanoo.

Tilaisuutta pystyy seuraamaan myös etänä

Tilaisuus järjestetään kutsuvierastilaisuutena, mutta sitä on mahdollista seurata myös etänä alla olevan linkin kautta. Saman osoitteen takaa löytyy myöhemmin myös tallenne.

Linkki tilaisuuteen: https://www.mediaserver.fi/live/kotimaisenomistajuudenohjelma

Elinvoimainen Suomi-kokonaisuus ja kotimainen omistajuus

Kotimaisen omistamisen ohjelman laatiminen perustuu hallitusohjelmaan, ja on osa laajempaa ”Elinvoimainen Suomi”- kokonaisuutta. Työryhmä antaa esityksensä helmikuuhun 2021 mennessä. Työ valmistellaan tiiviissä yhteistyössä sidosryhmien kanssa, ja työryhmä kuulee työnsä aikana laajasti asiantuntijoita, omistajayrittäjiä, sijoittajia ja kansalaisia. Työ- ja elinkeinoministeriö on asettanut ohjelmalle työryhmän, jota vetää kansanedustaja Juha Sipilä.

Kotimaisella omistajuudella tarkoitetaan sitä, että suomalaisia yrityksiä omistavat suomalaiset tahot. Omistajat voivat olla esimerkiksi kotitalouksia, perheyrityksiä, säätiöitä, sijoittajia, eläkeyhtiöitä tai valtio.

Lisätietoja kotimaisen omistamisen ohjelmasta: tem.fi/kotimainenomistajuus

Kotimainen omistajuus -kiertue: Jenny Jääskeläinen, p. 0295047219, jenny.jaaskelainen(at)tem.fi; työryhmän sihteeristö

Tilaisuuden käytännön järjestelyt: Team Finland kasvu- ja kansainvälistymiskoordinaattori Markku Koponen, Pohjois-Savon ELY-keskus, p. 0295 016 026, markku.koponen(at)ely-keskus.fi

Liikenteen asiakaspalvelussa yhteydenottomäärät ovat kasvaneet lähes 40 %, asiakkaat ovat edelleen tyytyväisiä palveluun9.10.2020 14:02:13 EESTTiedote

Tällä viikolla on vietetty taas asiakaspalveluviikkoa ja sen kunniaksi kerromme kuulumisia ELY-keskusten ja Väyläviraston yhteisestä Liikenteen asiakaspalvelusta. Asiakaspalvelun teemaviikkoa on vietetty kansainvälisesti jo 90-luvulta lähtien. Teemaviikon ideana on nostaa esille asiakaspalvelun ja asiakaskokemuksen merkitystä ja tarjota mahdollisuus kiittää asiakaspalvelun ammattilaisia erinomaisesta työstä. Liikenteen asiakaspalveluun tulevien yhteydenottojen määrät ovat kasvaneet lähes 40 % viimeisten viiden vuoden aikana. Asiakkaat ovat silti palveluun varsin tyytyväisiä, sillä n. 80 % kokee saadun palvelun erinomaiseksi.

Understöd kan sökas för främjandet av hållbar vattenhushållning inom jord- och skogsbruket6.10.2020 12:00:00 EESTTiedote

Från och med mitten av oktober kan statligt understöd sökas för hållbar vattenhushållning på jord- och skogsbruksområden från Natur-, trafik-, och miljöcentralen i Norra Österbotten (NTM-centralen). Med understöden strävar man efter att starta såväl lokala försök som regionala samarbetsprojekt som stöder en hållbar vattenhushållning på åkrar och i skogen, främjar vattenhushållning på avrinningsområdesnivå samt minskar belastningen på vattendragen.

Maa- ja metsätalouden kestävään vesienhallintaan voi hakea avustusta6.10.2020 12:00:00 EESTTiedote

Maa- ja metsätalouden kestävään vesienhallintaan voi hakea lokakuun puolivälistä alkaen valtakunnallista avustusta Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta (ELY-keskus). Avustuksilla halutaan vauhdittaa sellaisten paikallisten kokeilujen ja alueellisten yhteistyöhankkeiden käynnistymistä, jotka tukevat peltojen ja metsien kestävää vesitaloutta, edistävät vesienhallintaa valuma-aluetasolla sekä vähentävät kuormitusta vesistöön.