Kohti vahvempaa kotimaista omistajuutta-tilaisuus haastaa Itä-Suomen tavoitteita työpaikoista ja talouskasvusta (Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo)

Kotimaisen omistamisen ohjelman tarkoituksena on löytää keinoja vahvistaa, monipuolistaa ja tasa-arvoistaa yritysten suomalaista omistajuutta. Näin tavoitellaan uusia työpaikkoja ja talouskasvua. Kohti vahvempaa kotimaista omistajuutta -keskustelutilaisuuksia järjestetään syys-marraskuun aikana ympäri Suomea. Näistä ensimmäinen pidetään Kuopiossa 30.9.2020.

Itä-Suomen yhteisessä tilaisuudessa kuullaan puheenvuoroja Pohjois-Savon, Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan yrittäjien ja sijoittajien edustajilta. Erityisenä painotuksena on bio- ja metsätalous, maatalous sekä lääketiede.

Tilaisuus haastaa keskustelemaan Itä-Suomen kotimaisuuden omistajuuden tulevaisuudesta

Tilaisuudessa keskustellaan kotimaisen omistajuuden nykytilasta, haasteista ja visioista työryhmän puheenjohtajan Juha Sipilän johdolla. Tilaisuudessa on läsnä työryhmän jäsenistä myös Lappset Oy:n hallituksen puheenjohtaja Johanna Ikäheimo.

Itäsuomalaisten vaikuttajien puheenvuoroissa kotimaisesta omistajuudesta metsätalouden näkökulmasta puhuu Metsäliitto Osuuskunnan hallituksen puheenjohtaja Jussi Linnaranta. Pohjois-Savon osakesäästäjien puheenvuoron pitää Essi Sarkakari-Kosamo. Toimitusjohtaja Anssi Lehikoinen edustaa KPY Novapolisen näkökulmaa omistajuuteen ja perheyrittäjyyden asioita tilaisuudessa kertoo metsätalouden logistiikkapalveluita tarjoavan joensuulaisen Mantsinen Group Oy Ltd:n toimitusjohtaja Mia Mantsinen.

Pohjois-Savon ELY-keskuksen ylijohtaja Pasi Patrikainen korostaa, että kotimainen omistajuus luo osaltaan varmuutta työpaikkojen säilymiseen Suomessa sekä vahvistaa huoltovarmuutta. - Yritysten kehittäminen ja menestyminen vaatii myös pääomia sekä yhteiskunnassa tehtävien päätösten ennustettavuutta, pysyvyyttä ja pitkäjänteisyyttä, jotta omistajuus säilyy kotimaisena ja kotimaassa, Patrikainen sanoo.

Tilaisuutta pystyy seuraamaan myös etänä

Tilaisuus järjestetään kutsuvierastilaisuutena, mutta sitä on mahdollista seurata myös etänä alla olevan linkin kautta. Saman osoitteen takaa löytyy myöhemmin myös tallenne.

Linkki tilaisuuteen: https://www.mediaserver.fi/live/kotimaisenomistajuudenohjelma

Elinvoimainen Suomi-kokonaisuus ja kotimainen omistajuus

Kotimaisen omistamisen ohjelman laatiminen perustuu hallitusohjelmaan, ja on osa laajempaa ”Elinvoimainen Suomi”- kokonaisuutta. Työryhmä antaa esityksensä helmikuuhun 2021 mennessä. Työ valmistellaan tiiviissä yhteistyössä sidosryhmien kanssa, ja työryhmä kuulee työnsä aikana laajasti asiantuntijoita, omistajayrittäjiä, sijoittajia ja kansalaisia. Työ- ja elinkeinoministeriö on asettanut ohjelmalle työryhmän, jota vetää kansanedustaja Juha Sipilä.

Kotimaisella omistajuudella tarkoitetaan sitä, että suomalaisia yrityksiä omistavat suomalaiset tahot. Omistajat voivat olla esimerkiksi kotitalouksia, perheyrityksiä, säätiöitä, sijoittajia, eläkeyhtiöitä tai valtio.

Lisätietoja kotimaisen omistamisen ohjelmasta: tem.fi/kotimainenomistajuus

Kotimainen omistajuus -kiertue: Jenny Jääskeläinen, p. 0295047219, jenny.jaaskelainen(at)tem.fi; työryhmän sihteeristö

Tilaisuuden käytännön järjestelyt: Team Finland kasvu- ja kansainvälistymiskoordinaattori Markku Koponen, Pohjois-Savon ELY-keskus, p. 0295 016 026, markku.koponen(at)ely-keskus.fi

Fridlysta fåglar orsakade färre skördeskador än i fjol – ansökan om ersättning ska lämnas in före utgången av året26.11.2021 09:30:00 EET | Tiedote

Enligt preliminära uppgifter har fåglar som är fridlysta enligt naturvårdslagen, såsom vitkindade gäss, orsakat mindre skador på odlingar än i fjol. Gynnsamma väderförhållanden anses vara den huvudsakliga orsaken. Ersättning för skador orsakade av fridlysta fåglar kan sökas före utgången av året. Ersättningen betalas ut i början av nästa år.

Vattentjänststrategi för Östra och Södra Finland – lyckad förändring genom samarbete och prognosticering (Mellersta Finland, Södra Savolax, Tavastland, Sydöstra Finland, Norra Karelen, Norra Savolax, Nyland)25.11.2021 14:39:33 EET | Tiedote

I arbetet på en strategi för vattentjänsterna i södra och östra Finland har det blivit dags att utvärdera det som varit och kasta en blick på det som kommer. Strategin är nu klar, efter många turer. Vi har skapat en gemensam vision och gjort strategiska val samt identifierat åtgärder för vidareutvecklingen av vattentjänsterna i östra och södra Finland. Eftersom världen omkring oss är stadd i ständig förändring kan vi inte definitivt spika vår strategi. Därför vill vi redan i detta skede granska våra val och vårt arbete. Vad har vi lyckats med? Var behöver insatserna ökas? Vad behövs för att strategin ska förverkligas? Vilka metoder för framtidsarbete behöver vi för att lyckas? Svar på dessa frågor hoppas vi få under framtidsdagen 16.12 som hålls på distans och där vi välkomnar aktörer från intressentgrupper i alla de medverkande landskapen.

Itäisen ja eteläisen Suomen vesihuoltostrategia - yhteistyöllä ja ennakoinnilla kohti onnistunutta muutosta (Keski-Suomi, Etelä-Savo, Häme, Kaakkois-Suomi, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Uusimaa)25.11.2021 14:39:33 EET | Tiedote

Itäisen ja eteläisen Suomen vesihuollon strategiatyössä on aika arvioida mennyttä ja kurkistaa tulevaan. Strategia on monien vaiheiden jälkeen valmistunut. Olemme luoneet yhteisen vision ja tehneet strategiset valinnat sekä löytäneet toimenpiteet, joilla kehitämme itäisen ja eteläisen Suomen vesihuoltoa eteenpäin. Koska maailma ympärillämme muuttuu kaiken aikaa, emme voi lukita strategiaamme kuitenkaan ihan lopullisesti. Siksi teemmekin valintojemme ja työskentelymme tarkastelua jo tässä vaiheessa. Missä onnistuimme? Mihin tarvitsemme lisää panostusta? Mitä tarvitsemme strategian toteutukseen? Mitä tulevaisuustyön menetelmiä tarvitsemme onnistuaksemme? Näihin kysymyksiin etsimme vastauksia etäyhteyksin pidettävässä tulevaisuuspäivässämme 16.12., johon toivotamme tervetulleiksi kaikki työssä mukana olevien maakuntien sidosryhmätoimijat.

Nyt valppaana öljylämmityksen vaihtaja – liikkeellä väärää tietoa ja jopa väärennettyjä ELY-keskuksen avustuspäätöksiä18.11.2021 08:45:00 EET | Tiedote

Jo lähes 18 000 pientalon omistajaa on hakenut ELY-keskuksen avustusta öljylämmityksen vaihtamiseen. Heistä yli 9 300 on saanut päätöksen. Avustuksella on positiivisia työllisyys- ja ilmastovaikutuksia, mutta lämmityksenvaihtobuumi on synnyttänyt myös ikäviä lieveilmiöitä. Avustuksen hakijat ovat kohdanneet virheellistä tietoa ja jopa huijauksia.