Koiranpäivä kannustaa hyviin koirakohtaamisiin

Sunnuntaina 24.4.2021 vietetään valtakunnallista Koiranpäivää. Koiranomistajia kannustetaan hyviin koirakohtaamisiin erilaisten haasteiden kautta. Kennelliitto järjestää Koiranpäivänä kaikille avoimen webinaarin ja julkaisee uuden podcastin.

- Koronavuosina ihmiset ovat hankkineet paljon koiria. Erilaisten rajoitusten vuoksi koiran sosiaalistaminen on voinut jäädä vähemmälle, samoin perusasioiden opettaminen koiralle. Siksi haluamme Koiranpäivänä korostaa hyvien kohtaamisten merkitystä erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä muiden koirien, muiden eläinten ja ihmisten kanssa, painottaa Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

Webinaarista vinkkejä koiranomistajan arkeen

Kennelliitto julkaisee Koiranpäivänä kaikille avoimen, maksuttoman webinaarin. Webinaari on noin puolentoista tunnin mittainen, ja sen voi katsoa tallenteena Koiranpäivän jälkeenkin.

Webinaari 24.4. kello 12
Koira-arki hallintaan positiivisesti vahvistaen

eläintenkouluttaja Sari Paavilainen, koirakoulu Visio

Webinaarin linkki tulee Koiranpäivänä kello 12 näkyviin Kennelliiton verkkosivuille osoitteessa: https://www.kennelliitto.fi/koirat/koiranpaiva-244/webinaari-koira-arki-hallintaan-positiivisesti-vahvistaen

Kivasti koiran kanssa taajama-alueella ja sen ulkopuolella

Missä ja milloin koira saa olla vapaana, ja missä sen tulee olla aina kytkettynä? Entä minne koiran kanssa ei saa mennä laisinkaan? Miten koiran pitäisi kohdata vastaantulijoita, ja mitä jokaisen koiranomistajan tulisi tietää koiranpitoon liittyvistä perusasioista? Kennelliitto julkaisee Koiranpäivän viikolla koiraetikettitauluja, joihin on kiteytetty perusasioita kuvina kerrottuna.

Materiaalit tulevat Kennelliiton mediapankkiin osoitteeseen: https://www.kennelliitto.fi/koirat/koiranpaiva-244/koiranpaivan-materiaalit

Podcastista tietoa siitä, miten tunnistaa pentutehdas

Koska koronavuosina koiranpentujen kysyntää on ollut enemmän kuin tarjontaa, on tilanne tarjonnut maaperää pentutehtailulle ja hämärälle koirakaupalle. Kennelliitto julkaisee Koiranpäivänä Hyvää elämää koiran kanssa -sarjassa Miten opin tunnistamaan pentutehtaan -podcastin, jossa toimittaja Leena Seppinen keskustelee aiheesta Etelä-Suomen aluehallintoviraston läänineläinlääkäri Sari Haikan kanssa.

Podcastin linkki tulee Koiranpäivänä näkyviin Kennelliiton verkkosivuille osoitteeseen: https://www.kennelliitto.fi/koirat/koiranpaiva-244/podcast-miten-opin-tunnistamaan-pentutehtaan

Aktivointivinkkejä ja somehaasteita koiranomistajille ja koirayhdistyksille

Kennelliitto jakaa Koiranpäivänä aktivointivinkkejä, tietoa ja tunnelmia Koiranpäivän Facebook-sivulla ja Kennelliiton Instagramissa. Myös Kennelliiton jäsenyhdistykset osallistuvat Koiranpäivään eri tavoin. Jäsenyhdistysten tapahtumista saa tietoa Kennelliiton verkkosivuilta osoitteesta https://www.kennelliitto.fi/koirat/koiranpaiva-244/koiranpaivan-2442022-tapahtumat ja Koiranpäivän Facebook-sivulta: https://www.facebook.com/koiranpaiva.

Kaikki halukkaat voivat haastaa muut mukaan Koiranpäivän viettoon sosiaalisen median eri kanavilla. Koiranpäivän haasteissa voi käyttää aihetunnisteita #koiranpäivä, #koiranpäivä2022 ja #koiranpäivänvinkki.

Facebook: Koiranpäivä 24.4.

Instagram: @kennelliitto

Lisätiedot:

Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja

Kennelliiton viestintäpäällikkö
puh. 050 320 3897

Koiranpäivän kuvamateriaalit Kennelliiton mediapankista: https://www.kennelliitto.fi/koirat/koiranpaiva-244/koiranpaivan-materiaalit

Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja

Kennelliiton viestintäpäällikkö

Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry on vuonna 1889 perustettu koira-alan asiantuntijajärjestö sekä koirien kasvattajien, omistajien ja harrastajien edunvalvoja. Meillä on noin 148 000 henkilöjäsentä ja yli 2000 jäsenyhdistystä.

Koirille tehdään yhä enemmän terveystutkimuksia: Kennelliiton koirarekisteriin kirjattiin vuonna 2021 yli 94 000 terveystutkimuslausuntoa28.1.2022 12:47:28 EET | Tiedote

Suomen Kennelliiton koirarekisteriin kirjattiin vuonna 2021 yli 94 000 erilaista terveystutkimuslausuntoa. Yleisimpiä olivat silmä-, lonkkaniveldysplasia-, kyynärniveldysplasia-, polvilumpioluksaatio- ja selkälausunnot. Lisää koirarotuja tuli terveystutkimusten piiriin, ja myös uusia terveystutkimuksia otettiin käyttöön.

Eläinten hyvinvointilain on taattava tehokkaat keinot koirien salakuljetuksen ja pentutehtailun torjuntaan14.1.2022 14:38:56 EET | Tiedote

Eläinten hyvinvointilaissa tulee säätää vielä esitettyä tiukemmin keinot, joilla voidaan puuttua tehokkaasti koirien salakuljetukseen ja pentutehtailuun. Lisäksi laissa on huomioitava paremmin koirarotujen erilaiset tarpeet ja käyttötarkoitukset. Lakiehdotuksessa on paljon tuttua Kennelliiton yleisestä jalostusstrategiasta, mutta myös kohtia, joita on tarkennettava.