FirstVet

Koiranpennun kustannukset ovat ensimmäisenä vuotena tuhansia euroja - rotuvalinta voi moninkertaistaa kulut

Koiria on viime vuonna otettu Suomessa enemmän kuin koskaan aiemmin. Ennen koiraostoksille lähtöä on oman elämäntilanteen pohdinnan lisäksi syytä kartoittaa myös koiran mukanaan tuomat kustannukset. Monella on varaa koiranpentuun, mutta summa kannattaa kertoa ainakin kolmella, jotta päästään koiran ensimmäisten elinvuosien todellisiin kuluihin. Jos huono tuuri käy ja koira sairastaa, voivat yllättävät eläinlääkärikulut moninkertaistaa kokonaiskulut.

Digitaalinen eläinklinikka FirstVet kartoitti vakuutusyhtiökumppaninsa Ifin kanssa keskimääräiset ensimmäisen vuoden kulut kuudelle eri kokoiselle ja rotuiselle koiralle. Taulukossa (liite) on tutkittu edullisia perushintoja tarvikkeille ja keskimääräisiä vakuutus- ja eläinlääkärikustannuksia.

Ensimmäisenä vuotenaan koira maksaa omistajalle ainakin 2000-4000 euroa. Toisaalta kattoa kuluille ei ole, sillä koiran kanssa voi harrastaa ja sille voi ostaa arvokkaita ruokia, tarvikkeita ja vaatteita. Rotujen välillä on merkittäviä kustannuseroja, sillä esimerkiksi perinnöllisiä terveysongelmia omaavien rotujen vakuutusmaksut ovat merkittävästi korkeammat kuin ns. terveempien rotujen.

”Koiravakuutuksen hintaan vaikuttavat koiran rotu ja ikä, vakuutuksen laajuus sekä vakuutuksenottajan asuinpaikkakunta. Vakuutuksen voi räätälöidä omien tarpeiden mukaan eli pentua hankkiessa kannattaa pohtia, miten laajalti erilaisiin tilanteisiin haluaa varautua. Eläinlääkärikulujen korvaamisen lisäksi kannattaa harkita vakuutuksen täydentämistä ainakin vastuuturvalla, joka korvaa koiran muille aiheuttamia vahinkoja”, Ifin eläinvakuutusten tuotepäällikkö, eläinlääkäri Heidi Elomaa kertoo.

Ensimmäisenä vuotena koiranpentu rokotetaan useimmiten kolme kertaa ja lisäksi on tehtävä lois- sekä punkkihäädöt.

“Lisäksi yllättäviä - niin pieniä kuin suuriakin - eläinlääkärikustannuksia voi muodostua. “Tavallisiin” vaivoihin, kuten äkilliset iho- tai mahavaivat, riittää usein eläinlääkärin etävastaanotto ja kotihoito, kun taas klinikkatutkimusten, toimenpiteiden ja mahdollisen sairaalahoidon kuluilta suojaa vakuutus. On kuitenkin syytä pitää mielessä, että perinnöllisistä terveysongelmista johtuvat, usein suuretkin kulut saattavat alkaa juosta jo ensimmäisenä vuonna. Nämä ovat vahvasti rotusidonnaisia eivätkä useinkaan vakuutuksesta korvattavia”, kertoo FirstVetin vastaava eläinlääkäri Maiju Tamminen.

Suomessa koiria on perinteisesti vakuutettu muita Pohjoismaita vähemmän, mutta viimeisen neljän vuoden aikana vakuuttaminen on selvästi lisääntynyt.

”Nykyään uudet koiranomistajat ymmärtävät vakuutuksen oston merkityksen heti pennun saavuttua uuteen kotiin, sillä erityisesti pentuaikana koiralle voi sattua kaikenlaista. Näin vältytään myös siltä, että pentu ennättää sairastua ennen vakuutuksen hankintaa ja vakuutuksesta joudutaan rajaamaan aikaisempia sairauksia pois”, Elomaa jatkaa.

Ennen koiran hankintaa kannattaa keskustella eläinlääkärin kanssa, sillä eläinlääkäri on pätevä arvioimaan koirien hyvinvointia puolueettomasti. Vaikka koiran ulkonäkö on monelle tärkeä, on kulujen hallinnan ja lemmikin hyvinvoinnin kannalta perusteltua valita mahdollisimman terve rotu. Sekarotuisuus ei automaattisesti sulje pois perinnöllisten sairauksien esiintymistä ja toisaalta esim. rescue-koirilla on usein käytösongelmia tai sairauksia, joita Suomessa ei esiinny. Pentu onkin syytä ottaa rekisteröidyltä kasvattajalta, sillä myös pentutehtailu johtaa usein pentujen terveysongelmiin.

Maiju Tamminen
FirstVet Suomen maajohtaja ja vastaava eläinlääkäri
P. 040 5711 702
maiju@firstvet.fi

Heidi Elomaa
If eläinvakuutusten tuotepäällikkö, eläinlääkäri
P. 0504242618
heidi.elomaa@if.fi

FirstVet

FirstVet on maailman ensimmäinen ja johtava, kokonaan digitaalinen eläinklinikka, joka aloitti toimintansa Suomessa keväällä 2018. Mobiili- ja selainsovelluksen kautta toimiva FirstVet tarjoaa eläinlääkärikonsultaatiota kaikkien lemmikkieläinten ja hevosten omistajille videopuhelun välityksellä. FirstVet perustettiin Ruotsissa vuonna 2016 ja on tarjolla Ruotsin lisäksi Suomessa, Tanskassa, Norjassa, Iso-Britanniassa, Saksassa ja USA:ssa. Palvelulla on yhteensä noin 450 000 rekisteröitynyttä käyttäjää. Yritys työllistää yhteensä yli 200 eläinlääkäriä, Suomessa FirstVetissä työskentelee sivutoimisesti 25 eläinlääkäriä. Yhteensä etäkonsultaatioita on tehty yli 400 000 kpl joista Suomessa runsas 15 000 kpl.

If Vakuutus

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Me hoidamme vakuutusasiat mutkattomasti, helposti ja hetkessä. Autamme myösyrityksiä turvaamaantoimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 700 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,7 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta FirstVet

Koronaviruksen brittimuunnos mahdollisesti sairastuttanut kissoja ja koiria Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa24.3.2021 11:38:38 EET | Tiedote

Tiedote 24.3.2021. Koronavirus (SARS-Cov-2) -tartuntoja on maailmalla havaittu useilla eri eläinlajeilla. Science-lehti julkisti viime viikolla kaksi raporttia, joissa käsiteltiin lemmikkien koronatartuntoja. Raporteissa kerrottiin niin sanotun “brittimuunnoksen” (B.1.1.7-virusvariantti) levinneen nyt myös kissoihin ja koiriin. Toistaiseksi brittimuunnoksen aiheuttamaa sairautta on epäilty noin tusinalla lemmikillä Iso-Britanniassa ja Yhdysvalloissa.