Kokkolan Suurteollisuusalueyhdistys ryKokkolan Suurteollisuusalueyhdistys ry

Kokkola Material Week 2019 – Kemia keskellämme

Kansainvälinen Kokkola Material Week tarjoaa vuosittain korkeatasoisen kattauksen kemianteollisuuden, biotalouden ja mineraalitalouden ajankohtaisesta tutkimuksesta ja kehitysnäkymistä. Kokkola Material Weekistä on kehittynyt alan toimijoiden ja sidosryhmien merkittävä verkostoitumistapahtuma.

Kokkola Material Week (KMW) järjestetään tänä vuonna 9.-14.11.2019, ja paikkana on Centria-ammattikorkeakoulun uudet upeat tilat Talonpojankadun kampuksella Kokkolassa. Viikon teemana on Kemia keskellämme, kertoen kemian monipuolisesta vaikutuksesta niin geo-, bio-, kuin kiertotaloudessa.

KMW järjestetään hyvin omaleimaisesti talkoovoimin, yhteistyössä alueen toimijoiden kesken. Toimijoiden verkostoista löytyvät yli 50 huippupuhujaa saapuvat yleisölle maksuttomaan tapahtumaan puhumaan. Tapahtumaviikon järjestelyissä ovat mukana KOSEK, Centria-ammattikorkeakoulu, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Geologian tutkimuskeskus GTK, Kokkola Industrial Park (KIP), KPEDU, Luonnonvarakeskus (Luke), Kokkolan kaupunki ja Keski-Pohjanmaan liitto. Tapahtumayhteistyössä on mukana myös toimijoiden hankkeita, sekä Keskipohjanmaa-lehti.

Alla muutamia poimintoja päivien ohjelmasta:

Seminaariviikko alkaa lauantaina 9.11. yleisöpäivällä Chydenia-kauppakeskuksessa. Tapahtumassa näet viikkoon osallistuvia yrityksiä mm. suurteollisuusalueelta, sekä alueen tutkimus-, kehitys-, ja koulutustarjontaa. Järjestämme tapahtuman aikana myös opastettuja kiertoajeluita Kokkola Industrial Parkin alueelle.

Maanantaina 11.11. Avajaisseminaarissa keskitytään alueen kehittämiseen ja esille tuomiseen valtakunnan mittakaavassa. Paikalla on kaupungin ja maakunnan johtoa yhdessä muiden valtakunnantason päättäjien kanssa. Seminaarissa pohditaan mm. digitalisaation, raaka-aineiden muutoksen (epäorgaanisesta orgaaniseen), akkutuotannon sekä ilmastonmuutoksen vaikutuksia teollisuuteen.

Tiistaina 12.11. on GeoKokkola – päivä, jolloin tarjolla on kaivosalaan ja kaivannaisiin painottuva kattaus. GeoKokkolassa käsitellään alan nykytilaa ja tulevaisuutta, johon meneillään oleva liikenteen sähköistyminen tuo oman mausteensa. Lisäksi tiistaina pienillä ja suurilla yrityksillä on yhdessä näytteilleasettajien kanssa mahdollisuus verkostoitumiseen perinteisessä Meeting Point tapahtumassa!

Keskiviikkona 13.11. BioKokkola – päivän teemana ovat biomassoista saatavat lisäarvotuotteet, elintarvikkeet ja kosmetiikka sekä biojalostamot. BioKokkolassa polttopiste siirtyy uusiutuviin luonnonvaroihin. Päivän aikana saadaan uusinta tietoa meneillään olevista biotalouteen liittyvistä hankkeista sekä tutkimustuloksista.

Torstaina 14.11. ReKokkola-päivän aiheena on megatrendiksi muotoutuva kiertotalous. Päivän tarkoituksena on keskittyä alueella muodostuvien teollisten sivuvirtojen hyödyntämiseen ja syntyvän jätteen vähentämiseen.

Koko ohjelma löytyy osoitteesta www.materialweek.fi

Kokkola Industrial Park (KIP) on Pohjois-Euroopan suurin epäorgaanisen kemianteollisuuden keskittymä. Kokkolan suurteollisuusalueella sijaitsee 15 teollista toimijaa sekä 60 palveluyritystä.

KIP:N ALUEEN YMPÄRISTÖASIOIDEN AJANKOHTAISSEMINAARI - KEHITTYVÄ & KASVAVA KIP9.6.2023 17:29:10 EEST | Tiedote

Perjantaina 9.6.2023 järjestettiin Villa Elbassa perinteinen KIP Ympäristöpäivä, nyt jo 19. ker-taa. KIP Ympäristöpäivä on Kokkola Industrial Park -suurteollisuusalueen ympäristöasioiden ajankohtaisseminaari. Päivä kokoaa yhteen KIP:n alueen toimijoita kuin myös ympäristövi-ranomaisia ja muita sidosryhmiä. Vuosittaisen seminaarin järjestää Kokkolan Suurteolli-suusalueyhdistyksen KIP Ympäristötyöryhmä.

KIP:N ALUEEN YMPÄRISTÖASIOIDEN AJANKOHTAISSEMINAARI: KIP YMPÄRISTÖPÄIVÄ19.5.2022 14:37:16 EEST | Tiedote

KIP Ympäristöpäivä on perinteinen, nyt jo 18. kertaa järjestettävä, KIP:n alueen ympäristöasioiden ajankohtaisseminaari. KIP Ympäristöpäivän anti on hyvin monipuolinen. Seminaarissa käsitellään tänä vuonna luonnonmonimuotoisuutta sekä energiamurrosta ja sen tuomia haasteita ja mahdollisuuksia. Päivä kokoaa yhteen KIP:n alueen toimijoita kuin myös ympäristöviranomaisia ja muita sidosryhmiä.