Kokkola Material Week tavoittelee ennätysyleisöä

Kokkola Material Week toteutetaan tänä vuonna hybriditapahtumana Kokkolassa marraskuussa. Konferenssin maksuttomiin tilaisuuksiin on mahdollista osallistua Tullipakkahuoneella, Kokkolan kaupungintalolla ja kauppakeskus Chydeniassa. Verkon suoraan lähetykseen poimitaan päivittäin kiinnostavia kokonaisuuksia. Kokkola Material Weekin uutuutena on KPK Eventsin kanssa yhteistyössä toteutettavat oheismessut.

- Pandemiasta johtuvasta epävarmuudesta huolimatta tavoittelemme ennätysyleisöä ja laajennamme tapahtumaa. Meitä on 12 järjestäjäorganisaatiota, ja yhdessä olemme jälleen saaneet kokoon mitä kiinnostavimman ja ajankohtaisimman ohjelman. Haluamme näyttää maailmalle, että Kokkola ja Biolaakso ovat tulevaisuuden rakentamisen keskiössä, kertoo tapahtumaa koordinoiva Anu Rantamäki Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksesta.

Kansainvälinen, pääosin englanninkielinen konferenssi tarjoaa ajankohtaisen katsauksen kemianteollisuuden, biotalouden ja mineraalitalouden tutkimukseen ja kehitysnäkymiin. Puheenaiheita tänä vuonna ovat muun muassa vetyteknologia ja kemiallinen energian varastointi, ekosysteemit, kemianteollisuuden energiaratkaisut, akkuklusteri, kaivos- ja akkuteollisuuden osaamisen ja työvoiman tulevaisuuden tarpeet sekä biotalouden mahdollisuudet muun muassa biopohjaisten kemikaalien valmistuksessa.

Kokkola Material Week on maksuton seminaarisarja ja tarkoitettu tutkijoille, yrityksille, päättäjille, opiskelijoille, aluekehittäjille, rahoittajille ja muille alasta kiinnostuneille. Myös kaupunkilaiset saavat oman perinteisen yleisötapahtuman.

Järjestelyissä ovat mukana: Biolaakso-klusteri, Centria-ammattikorkeakoulu, Geologian tutkimuskeskus, Keski-Pohjanmaan liitto, Kokkola Industrial Park, Kokkolan kaupunki, KOSEK, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, KPedu, KPK Events, Luonnonvarakeskus, Mediakeskus Lime, Oulun yliopisto sekä Pohjanmaan ELY.

Anu Rantamäki,
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
+358 40 8247 012,
anu.m.rantamaki@jyu.fi

Poimintoja ohjelmasta

Maanantaina 15.11. Avajaisseminaarissa Tullipakkahuoneella puhuttavat tulevaisuuden sähkö- ja vetyuudistukset. Alustajina toimivat Tieliikenteen tietokeskuksen Hanna Kalenoja, Euroopan lupaavimman 35 innovaattorin joukkoon valittu visionääri Perttu Pölönen ja Aurelia Turbinesin toimitusjohtaja Matti Malkamäki.

Tiistaina 16.11. Geo-Kokkola – päivä siirtää tapahtuman Kokkolan kaupungintalolle. Osaamisesta ja koulutuksesta ovat keskustelemassa mm. Johanna Särkijärvi, Työ- ja elinkeinoministeriöstä ja Pekka Tanskanen Keliber Oy:stä. Päivän toisena aiheena on Akkuklusteri ja alustajina muunmuassa David Robinson Neometalsilta ja Ville Huhtanen Northvoltilta. GeoKokkolan seminaariohjelman viimeistelee päivän kolmas osio Alihankintaketjuista.

Alkuillasta yrityksillä on mahdollisuus luoda uusia yhteyksiä ja verkostoitua Industry MeetingPoint -tapahtumassa kaupungintalolla.

Keskiviikkona 17.11. Re-Kokkola-päivässä paneudutaan kemianteollisuuden energiaratkaisuihin nyt ja tulevaisuudessa. Tuomas Tikka, Kemianteollisuus ry:stä, kertoo kemianteollisuuden ilmastotiekarttaan liittyvistä tulevaisuuden tarpeista ja teknologioista, joita tarvitaan hiilineutraaliuden saavuttamiseksi. KIP:n alueen yrityksistä muun muassa Miika Uusitalo Yaralta kertoo oman organisaationsa vastuullisista ratkaisuista. Toisena teemana päivässä esitellään Ekosysteemisopimuksen Kokkolan kärjet, mm. akkukemia-aiheisessa paneelikeskustelussa. Päivän aikana järjestetään myös Waterpro-hankkeen päätösseminaari ja esitellään hankkeen tutkimustuloksia.

Päivän päättää erityisesti pk-yrityksille suunnattu suomenkielinen Team Finlandin tilaisuus.

Torstain 18.11. Bio-Kokkola – päivän neljä osiota ovat Biokaasu, Turve, Biokemikaalit ja Ekosysteemit kestävässä biotaloudessa. Päivän puheenvuoroissa kuullaan muun muassa hajautetusta energiantuotannosta maatiloilla, suopohjien uusista käyttömuodoista ja luonnontuotteiden uudesta tutkimuksesta. Alustajina muun muassa Saija Rasi Luonnonvarakeskuksesta, Juha Ovaskainen Geologian tutkimuskeskukselta ja Maria Svinhufvud Innomostilta.

Koko ohjelma löytyy osoitteessa: www.materialweek.fi

TERVETULOA KOKKOLAAN!

Kokkola Material Week eftersträvar ett nytt publikrekord16.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

I år genomförs Kokkola Material Week som arrangeras i Karleby i november som ett hybridevenemang. Man kan delta i de avgiftsfria evenemang som ordnas i samband med konferensen i Tullpackhuset samt i Karleby stadshus. Innehållet i den direkta livesändning som sänds via internet dagligen kommer att bestå av särskilt intressanta, utvalda och sammanställda helheter. En nyhet i samband med årets upplaga av Kokkola Material Week utgörs av den biståendemässa som arrangeras i samband med Kokkola Material Wek i samarbete med KPK Events.

Fler nya företag grundas nu än före coronan23.8.2021 09:45:00 EEST | Tiedote

I januari–juni grundades via Nyföretagarcentralerna en tredjedel fler företag än under motsvarande period år 2020 och ett par procent fler än under motsvarande period år 2019, före coronapandemin. Intresset för företagande har ökat jämnt runt om i Finland. Den färska Nyföretagaröversikten berättar om vem som grundade företag, vilka företag som grundades och vilka fenomen som kunde observeras inom nyföretagandet under årets första hälft.

Uusia yrityksiä perustetaan jo vilkkaammin kuin ennen koronaa23.8.2021 09:45:00 EEST | Tiedote

Uusia yrityksiä syntyi valtakunnallisesti Uusyrityskeskusten kautta tammi-kesäkuun aikana kolmannes enemmän kuin vuonna 2020 ja pari prosenttia enemmän kuin ennen koronaa, vuonna 2019, vastaavalla ajanjaksolla. Yrittäjyysinto on kasvanut tasaisesti eri puolilla Suomea. Juuri julkaistu Uusyrittäjyyskatsaus käy läpi, ketkä yrityksiä perustivat, millaisia syntyneet yritykset ovat ja mitä ilmiöitä uusyrittäjyydessä oli havaittavissa vuoden alkupuoliskolla.