Kokkolan Satama tähtää eurooppalaiseen TEN-T-ydinverkkoon

Meneillään oleva TEN-T-asetuksen uudistusprosessi on harvinainen tilaisuus korjata puutteita TEN-T-verkon kattavuudessa. Suomen osalta puutteet koskevat ennen kaikkea maan pohjoisempia osia. Nykyisellään Suomen pohjoiseen jatkuvalla ydinverkolla ja uudella Pohjanmeri – Baltia -ydinverkkokäytävällä ei ole yhtään ydinverkon satamaa, lentoasemaa, eikä kaupunkisolmukohtaa. Suomen satamista TEN-T-ydinverkkoon kuuluvat Helsinki, Kotka, Hamina, Turku, ja Naantali.
Miksi Kokkolan satama tulisi liittää TEN-T-ydinverkkoon?
”TEN-T-ydinverkon laajentaminen Kokkolaan alleviivaisi ja vahvistaisi entisestään sataman roolia valtakunnallisen satamaverkon tukipilarina” toteaa kehitysjohtaja Jonne Sandberg. ”Kokkolan satama on nykyisen ydinverkon ulkopuolisista satamista suurin ja teknisiltä ominaisuuksiltaan sopivin kandidaatti uudeksi ydinverkkosatamaksi. Merkitys on erityisen suuri suomalaisen vientiteollisuuden veturina sekä Pohjois- ja Keski-Suomen alueellisena kasvumoottorina”.
Kokkolan satama olisi myös oiva linkki Luulajan ydinverkkosatamaan ja luonteva lisäys laajenevaan Pohjanmeri – Baltia -ydinverkkokäytävään, josta nykyisellään puuttuu suomalainen satama. ”Kokkola täyttää jo nykyisellään TEN-T-ydinverkon sataman kriteerit, ja ydinverkkosatamilta vaadittua infrastruktuuria tullaan tulevaisuudessa vahvistamaan entisestään ”, sanoo kaupunginjohtaja Stina Mattila.
Taustaa TEN-T -verkostosta
Vuonna 2013 annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (1315/2013) unionin suuntaviivoista Euroopan laajuisen liikenneverkon kehittämiseksi sisältää vaatimukset TEN-T-liikenneinfrastruktuurille ja kartat TEN-T-verkoista. Suuntaviivoissa määritellään TEN-T-politiikalle vuosiin 2030 ja 2050 ulottuva pitkän aikavälin strategia. Suuntaviivaehdotuksen tavoitteena on määrittää kokonaisvaltainen Euroopan laajuinen liikenneverkko, joka käsittää rautateiden, sisävesien, teiden, meri- ja lentoliikenteen yhteydet. Liikenneverkon tulisi varmistaa sujuva ja toimiva sisämarkkinoiden liikenne, joka vahvistaisi Euroopan taloudellista, alueellista ja sosiaalista koheesiota.
Infrastruktuuria koskevat yhdenmukaiset vaatimukset on säädetty asetuksella. Liikenneverkkoa kehitetään luomalla uutta infrastruktuuria, kunnostamalla ja parantamalla jo olemassa olevaa sekä toteuttamalla toimia resurssien käytön tehostamiseksi. Liikenneverkon infrastruktuuri käsittää rautatieliikenne-, sisäväylä-, maantieliikenne-, meriliikenne- ja lentoliikenneinfrastruktuurin sekä multimodaalisen liikenneinfrastruktuurin.
TEN-T-verkko muodostuu kattavasta verkosta, jonka on määrä olla valmis vuoden 2050 loppuun mennessä ja ydinverkosta, jonka on määrä valmistua vuoden 2030 loppuun mennessä. Kattava verkko käsittää kansallisiin verkkoihin perustuvat rautateiden, maanteiden, sisävesireittien, satamien ja lentoasemien varsin tiheät verkot. Kattava verkko muodostaa TEN-T-verkon peruskerroksen. Ydinverkko käsittää liikenneverkon strategisesti merkittävimmät osat ja muodostaa Euroopan liikenteellisen selkärangan. Ydinverkkoon sisältyy valtaväyliä ja liikenteen solmukohtia, jotka ovat elintärkeitä liikenteelle sisämarkkinoilla sekä EU:n ja sen naapurien ja maailman muiden osien välillä.
Komissio on keväällä 2019 aloittanut asetuksen uudelleenarvioinnin unionin suuntaviivoista TEN-T-verkoston kehittämiseksi. Komissio antaa ehdotuksensa uudeksi asetukseksi tämänhetkisen tiedon mukaan marraskuussa 2021, josta käynnistyy tavallisen lainsäätämisjärjestyksen mukainen käsittely Euroopan parlamentissa ja EU:n neuvostossa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jonne SandbergKehitysjohtaja
Puh:0447809093jonne.sandberg@kokkola.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Kokkola. Meillä on laajempi horisontti
Kokkolan kaupunki on Keski-Pohjanmaan kaksikielinen maakuntakeskus, jossa asukkaita on noin 48.000. Kokkolan elinkeinoelämän veturi on kansainvälisestikin merkittävä kemianteollisuuden keskittymä, jota täydentävät Suomen suurin raideliikenne- ja panamaxsatama sekä monipuolinen yritystoimijoiden verkosto. Myös monipuoliset tapahtumat, matkailu ja loma-asuminen tuovat kaupunkiin kävijöitä.
Kuningas Kustaa II Aadolf perusti Kokkolan kaupungin 400 vuotta sitten Pohjanlahden rannalle. Meri on tuonut mukanaan vahvat kaupan ja logistiikan perinteet merenkulusta ja laivanrakennuksesta teollisuuteen ja sivistykseen. Sijainti meren ja lentoyhteyksien äärellä, pääradan ja E8-tien varrella varmistaa niin ihmisten, tavaroiden kuin ideoidenkin liikkuvuuden.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kokkolan kaupunki
Julstämningen finns hemma i Karleby!17.12.2025 14:55:53 EET | Pressmeddelande
Stadens julkampanj vädjar till känslorna och välkomnar hem. Under årets sista veckor för Karleby stad en kampanj i sann julanda och erbjuder möjligheten att skicka digitala julkort till vänner och släktingar.
Joulumieli löytyy kotoa Kokkolasta!17.12.2025 14:55:53 EET | Tiedote
Kaupungin joulukampanja vetoaa tunteisiin ja kutsuu kotiin. Kokkolan kaupunki kampanjoi vuoden viimeisinä viikkoina jouluhengessä ja tarjoaa mahdollisuuden lähettää sähköisiä joulukortteja ystäville ja sukulaisille.
Preliminära uppgifter för år 2024 från Finlands miljöcentral: Växthusgasutsläppen fortsatte att minska i Karleby17.12.2025 08:00:54 EET | Pressmeddelande
Finlands miljöcentral (Syke) beräknar årligen de förbrukningsbaserade växthusgasutsläppen i alla kommuner i Finland. Enligt de preliminära uppgifterna för år 2024 minskade de förbrukningsbaserade växthusgasutsläppen i Karleby med cirka 5 % jämfört med år 2023. Från 2007 års nivå har de totala utsläppen minskat med sammanlagt 47 %.
Ennakkotiedot vuodelta 2024: Kokkolan kasvihuonekaasupäästöt jatkoivat laskuaan17.12.2025 08:00:54 EET | Tiedote
Suomen ympäristökeskuksen (Syke) tuottaa vuosittain laskelmat käyttöperusteisista kasvihuonekaasupäästöistä kaikille Suomen kunnille. Vuoden 2024 ennakkotietojen mukaan Kokkolan käyttöperusteiset kasvihuonekaasupäästöt laskivat noin 5 % vuoteen 2023 verrattuna. Vuoden 2007 tasosta kokonaispäästöt ovat vähentyneet yhteensä 47 %.
Karleby stad beviljade ett engångsbidrag till Håll Skärgården Ren rf.15.12.2025 20:00:00 EET | Pressmeddelande
Karlebys stadsstyrelse har beviljat ett engångsbidrag på 10 000 € till den riksomfattande miljöorganisationen Håll Skärgården Ren rf. Med bidraget uppmärksammar staden föreningens arbete för att hålla skärgårdsnaturen ren och främja hållbar trafik i våra vattenområden.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
