Kokkolan suurteollisuusalueen yrityksillä on yhteinen tavoite: menestyä vastuullisesti yhdessä ja erikseen

Kokkola Industrial Park (KIP) on ollut vuosikymmeniä vahvan kasvun aluetta. KIP:n alueella toimintaansa harjoittavat useat kansainväliset kemian- ja metallienjalostusteollisuuden huippuyritykset, joiden tuotannosta suurin osa menee vientiin. Alueella toimivat palveluyritykset tukevat tuotannollisten yritysten ydintoimintoja. Alueelle on sijoittunut 19 teollisuuslaitosta sekä noin 60 palveluyritystä.

KIP:n alue kehittyy koko ajan. Alueelle suunnitellut ja jo toteutuneet investoinnit puhuvat vahvan kasvupotentiaalin puolesta. Uusia toimijoita on viimeisen vuoden aikana tullut suurteollisuusalueelle, joista mainittakoon virtaustekniikan kunnossa- ja ylläpitoon erikoistunut yritys Flowplus Oy, rautasulfaatin tuotantoa harjoittava Voda Nordic Oy sekä tuoreimpana tulijana Hycamite TCD Technologies Oy, joka valmistelee KIP:n alueelle teollisen pilottilaitoksen rakentamista vedyntuotantoa varten. Alueen kasvaessa ja kehittyessä osaavan työvoiman tarve on jatkuvaa. Työssään viihtyvät ammattilaiset ovat kaiken toiminnan edellytys, ja KIP:n alueen toimijat panostavatkin työntekijöidensä hyvinvointiin sekä jatkuvaan oppimiseen.

KIP:n alueen avaintunnusluvut vuodelta 2020:

• Liikevaihto: 1,41 mrd € (1,31 mrd € v. 2019)
  • Viennin arvo: 1,36 mrd € (1,37 mrd € v. 2019)
  • Investoinnit: 80 milj. € (vuosina 2010–2020 yhteensä 900 milj.€) (100 milj.€ v. 2019)
  • Henkilöstö: 2 300

KIP:n alueen yritykset ovat sitoutuneita yhteistyöhön alueen kehittämisessä. Kokkolan suurteollisuusalueen yrityksillä on yhteinen tavoite – menestyä vastuullisesti yhdessä ja erikseen.

Kokkola Industrial Park (KIP) on Pohjois-Euroopan suurin epäorgaanisen kemianteollisuuden ekosysteemi. Kokkolan suurteollisuusalueella sijaitsee 19 teollisuuslaitosta sekä noin 60 palveluyritystä. Suurteollisuusalueen välittömässä läheisyydessä sijaitsee myös Kokkolan Satama, josta on ensiluokkaiset yhteydet maailmalle.

Tulevaisuuden visio: olemme alamme vastuullinen ja kehittyvä suunnannäyttäjä maailmassa.

Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä ja KIP Service: Uutta kiertotalousosaamista kemianteollisuuden ekosysteemiin – kiertotaloutta ei rakenneta ilman osaajia27.5.2021 16:52:13 EEST | Tiedote

Sitra (Suomen itsenäisyyden juhlarahasto) avasi alkuvuodesta 2021 rahoitushaun hiilineutraalin kiertotalousosaamisen kehittämiseksi teknologiasektorilla, kemian alalla ja rakennussektorilla. Rahoitushaussa Sitra etsi yhteistyössä alan ammattiliittojen sekä toimialajärjestöjen kanssa vaikuttavia ja visionäärisiä koulutushankkeita, joissa tunnistetaan kiertotalouteen liittyviä osaamistarpeita ja tarjotaan niihin uusia ratkaisuja sekä kokeiluja, joilla on mahdollisuus vakiintua pysyväksi toiminnaksi. Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän (Kpedu) ja KIP Servicen yhteinen KIP:n uusi kiertotalousaika – sanoista tekoihin! -koulutuspilotti -hanke valittiin rahoitettavaksi ainoana kemian toimialalta.

Kokkolan Suurteollisuusalueyhdistys ohjaa alueen yrityksiä yhteistyöhön sekä aluekehittämiseen1.3.2021 09:33:15 EET | Tiedote

Kokkolan Suurteollisuusalueyhdistys ry:n vuosikokous pidettiin torstaina 25.2. etäkokouksena vallitsevan koronatilanteen vuoksi. Kokouksessa käytiin läpi vuosikokouksen sääntömääräiset asiat, muun muassa tilinpäätöksen hyväksyminen sekä uuden hallituksen nimeäminen. Yhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin Boliden Kokkola Oy:n henkilöstöjohtaja Tarja Halonen sekä uudeksi hallituksen jäseneksi Cabb Oy:n T&K-päällikkö Antti Neuvonen.

KIP Ympäristöpalkinnon 2020 sai Michael ”Mikki” Hagström8.9.2020 10:10:12 EEST | Tiedote

Vuosi 2020 on KIP:lle erityinen, sillä Kokkolan suurteollisuusalue juhlii 75-juhlavuottaan. Koronatilanne on valitettavasti sekoittanut KIP:n juhlasuunnitelmia, mutta perinteisestä KIP Ympäristöpäivästä haluttiin kuitenkin pitää kiinni. Tapahtuma järjestettiin viime viikon perjantaina 4.9.20 ja se päädyttiin toteuttamaan nyt ensimmäistä kertaa webinaarina. KIP Ympäristöpäivä järjestettiin jo 17. kerran.