Kokkolan Suurteollisuusalueyhdistys ohjaa alueen yrityksiä yhteistyöhön sekä aluekehittämiseen

Kokkolan Suurteollisuusalueyhdistys ry:n vuosikokous pidettiin torstaina 25.2. etäkokouksena vallitsevan koronatilanteen vuoksi. Kokouksessa käytiin läpi vuosikokouksen sääntömääräiset asiat, muun muassa tilinpäätöksen hyväksyminen sekä uuden hallituksen nimeäminen. Yhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin Boliden Kokkola Oy:n henkilöstöjohtaja Tarja Halonen sekä uudeksi hallituksen jäseneksi Cabb Oy:n T&K-päällikkö Antti Neuvonen.

Boliden Kokkola Oy:n henkilöstöjohtaja Tarja Halonen valittiin yhdistyksen puheenjohtajaksi.

Kokkolan Suurteollisuusalueyhdistyksen hallituksen kokoonpano 25.2.2021 alkaen:
- Tarja Halonen (pj), Boliden Kokkola Oy
- Thomas Slotte, Freeport Cobalt Oy
- Mikko Rintamäki, Kokkolan Energia Oy
- Petri Lempiälä, Neste Oyj
- Antti Neuvonen, CABB Oy
- Jonne Sandberg, Kokkolan kaupunki
- Olli-Matti Airiola, KIP Service Oy
- Kim Ventin, Oy M. Rauanheimo Ab
- Johanna Hylkilä, Kokkolan Suurteollisuusalueyhdistys ry (sihteeri)

Yritykset sitoutuneita yhteistyöhön alueen kehittämisessä

Suurteollisuusalueen yritykset ryhtyivät 2000-luvun puolivälissä järjestelmälliseen yhteistyöhön perustamalla Kokkolan Suurteollisuusalueyhdistyksen. Yhdistyksen perustaminen vuonna 2006 on ollut merkittävä askel alueen tunnettuuden, kehittämisen ja yhteistyön kannalta. Yhdistyksen tärkeimpiä toiminnan osa-alueita ovat turvallisuus- ja ympäristöasiat, joiden korkean tason ansiosta Kokkolalla on hyvä maine kemianteollisuuden sijoittumispaikkana.

KIP luo suurteollisuusalueiden toiminnalle uutta standardia, jossa korostuu ympäristö- ja sosiaalinen vastuu sekä eri toimijoiden välinen luottamus ja yhteistyö. Yhdistys on kehittänyt toimintamuotoja, joiden avulla suurteollisuusalueen yritykset ja niiden asiantuntijat osallistuvat aktiivisesti alueen toimintaan ja sen kehittämiseen sekä yhdessä määriteltyjen tavoitteiden saavuttamiseen, esimerkkinä ainutlaatuinen työryhmätoiminta.

KIP ry:n keskeistä toimintaa on esimerkiksi:
- alueella toimivien yritysten välisen yhteistyön lisääminen
- liiketoiminnan harjoittamisen toimintaedellytyksien parantaminen alueella
- alueen houkuttelevuuden lisääminen yritysten ja yhteisöjen sijaintipaikkana sekä työssäkäyntialueena
- KIP-brändin vahvistaminen
- yhteiskunnallinen vaikuttaminen

Kokkola Industrial Park (KIP) on Pohjois-Euroopan suurin epäorgaanisen kemianteollisuuden ekosysteemi. Kokkolan suurteollisuusalueella sijaitsee 18 teollisuuslaitosta sekä noin 60 palveluyritystä. KIP:n tavoitteena on olla alansa vastuullinen ja kehittyvä suunnannäyttäjä maailmassa.

KIP Ympäristöpalkinnon 2020 sai Michael ”Mikki” Hagström8.9.2020 10:10:12 EEST | Tiedote

Vuosi 2020 on KIP:lle erityinen, sillä Kokkolan suurteollisuusalue juhlii 75-juhlavuottaan. Koronatilanne on valitettavasti sekoittanut KIP:n juhlasuunnitelmia, mutta perinteisestä KIP Ympäristöpäivästä haluttiin kuitenkin pitää kiinni. Tapahtuma järjestettiin viime viikon perjantaina 4.9.20 ja se päädyttiin toteuttamaan nyt ensimmäistä kertaa webinaarina. KIP Ympäristöpäivä järjestettiin jo 17. kerran.