Koko perhe sähköpyörällä Korkeasaareen

HSY:n Ilmastoinfo tarjoaa Korkeasaareen saapuville perheille sähköpyörien kokeilumahdollisuuden. Kokeilussa aikuiset voivat ajaa sähköpyörällä Mustikkamaan parkkipaikalta Korkeasaaren lipunmyyntiin tai sieltä takaisin parkkipaikalle, ja perheen lapset kulkevat sähköpyörätaksin kyydissä. Sähköpyörät ovat testattavissa päivittäin 21.5.-3.6 arkisin kello 16-18:30 ja viikonloppuisin 12-18:30.

- Ihmisillä on usein vääriä mielikuvia sähköpyöristä ja siksi on tärkeää tarjota mahdollisuuksia kokeilla pyörällä ajamista. Korkeasaari on mainio paikka testaukselle, koska parkkipaikalta eläintarhaan on nopeasti pyöräiltävä matka ja tarjolla on erilaisia reittivaihtoehtoja. Sähköpyörällä ajaminen on hauskaa, ja yleensä ihmiset ihastuvat siihen ensi kokemuksella. Korkeasaaressa kokeilumatka on kuitenkin myös riittävän pitkä, että siinä saa tuntuman siitä miten sujuva ja näppärä sähköpyörä on arkisena liikennevälineenä, kertoo HSY:n Ilmastoinfon BSR-e sähköpyöräilyn edistämishankkeen projektipäällikkö Petteri Nisula.

Sähköpyörätaksin ohjaimissa on yleensä Suomenlinnassa sähköpyörätaksia kuljettava Mikko Klang. Mikko on merikapteeni, joka on aikanaan ohjannut muun muassa suuria öljytankkereita maailman merillä.

- Tankkerin sijaan kuljetan paljon mieluummin ihmisiä sähköpyörällä. Onnekseni voin tehdä sitä merellisessä ympäristössä niin Suomenlinnassa kuin Korkeasaaressa. Ja kun Korkeasaaren kokeilukampanjassa vielä rohkaistaan vaihtamaan auto sähköpyöriin, koen tekeväni erityisen hyödyllistä työtä ympäristön puolesta, painottaa sähköpyörätaksiyrittäjä Mikko Klang.

Sähköpyöräkokeilu on erittäin hyvin linjassa myös Korkeasaaren arvojen ja tavoitteiden kanssa.

- Korkeasaari kannustaa asiakkaitaan ympäristön huomioimiseen. Sähköpyörien kokeilukampanja on meille lämpimästi tervetullut, sillä hauskaan kokeiluun yhdistyy viesti omien liikkumisvalintojen pohtimisesta. Toivomme, että joku kokeiluun osallistunut perhe saapuukin Korkeasaareen seuraavan kerran auton sijaan sähköpyörillä, visioi Korkeasaaren markkinointijohtaja Susanna Silvonen.

Kolmivuotisessa (2018-2020), EU:n rahoittamassa BSR-electric -hankkeessa edistetään sähköistä liikennettä Itämeren alueen kaupungeissa. HSY:n Ilmastoinfon BSR-electric hanke keskittyy pääkaupunkiseudulle ja käsittää Virtaa fillariin -kampanjan lisäksi alueellisia pilotointeja, jossa muun muassa tarjotaan sähköpyörien kokeilemismahdollisuuksia ja parannetaan sähköpyörien pysäköintiratkaisuja muutamilla asuinalueilla ja työpaikkakeskittymissä.

Petteri Nisula
HSY:n Ilmastoinfon BSR-e sähköpyöräilyn edistämishankkeen projektipäällikkö

Mikko Klang
Taksi Viapori -yrityksen toimitusjohtaja

Susannan Silvonen
Korkeasaaren markkinointijohtaja

Ilmastoinfo auttaa kaupunkilaisia pienentämään hiilijalanjälkeään. Ilmastoinfo on osa HSY:tä ja taustatahoina ovat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit.

KORJAUS TIEDOTTEESEEN: PUUTTUVA NIMI LISÄTTY Suosittu taloyhtiöiden energiaeksperttikurssi nyt myös verkkokoulutuksena17.2.2020 10:01:44 EETTiedote

Suosittu taloyhtiöiden energiaeksperttikurssi nyt myös verkkokoulutuksena17.2.2020 08:00:00 EETTiedote

Proteiinin liikasyönti kasvattaa typen määrää jätevedenpuhdistamoilla   28.1.2020 07:30:00 EETTiedote

Jätevedenpuhdistamoihin tuleva typpikuorma pk-seudulla on noussut tasaisesti vuosikymmenten ajan. Vuodesta 1999 vuoteen 2019 kasvua on ollut 50 %. Vuonna 2019 kasvu jatkui edelleen ja on suurin vuoden 1999 jälkeen. Yhtenä syynä typpikuorman kasvuun on proteiinin syönnin lisääntyminen. Ylimääräinen proteiini, jota keho ei tarvitse, poistuu kehosta muun muassa typpenä virtsan mukana jäteveteen. Pk-seudulla Viikinmäen jätevedenpuhdistamo puhdistaa typestä lähes 90 %, mutta silti typpeä päätyy Itämereen aiheuttaen rehevöitymistä.

Virtaa fillariin -kampanja etsii osallistujia talvisähköpyöräily-ihmiskokeeseen21.1.2020 12:04:25 EETTiedote

HSY:n Ilmastoinfo etsii autoilijoita Virtaa fillariin -kampanjan ihmiskokeeseen: kokeilemaan kuukauden ajan sähköpyörää helmi-maaliskuussa esimerkiksi kakkosauton sijaan. Ihmiskokeen oletuksenaon, että auton pystyy kohtalaisen vaivattomasti korvaamaan sähköpyörällä myös talvella. Sähköpyöräily on paitsi hauskaa myös hyödyllistä ajan- ja rahansäästön, kunnon kohentumisen sekä ympäristön kannalta. Ihmiskokeeseen osallistuneiden kesken arvotaan pyörien huoltopaketti.