Koko perhe sähköpyörällä Korkeasaareen

HSY:n Ilmastoinfo tarjoaa Korkeasaareen saapuville perheille sähköpyörien kokeilumahdollisuuden. Kokeilussa aikuiset voivat ajaa sähköpyörällä Mustikkamaan parkkipaikalta Korkeasaaren lipunmyyntiin tai sieltä takaisin parkkipaikalle, ja perheen lapset kulkevat sähköpyörätaksin kyydissä. Sähköpyörät ovat testattavissa päivittäin 21.5.-3.6 arkisin kello 16-18:30 ja viikonloppuisin 12-18:30.

- Ihmisillä on usein vääriä mielikuvia sähköpyöristä ja siksi on tärkeää tarjota mahdollisuuksia kokeilla pyörällä ajamista. Korkeasaari on mainio paikka testaukselle, koska parkkipaikalta eläintarhaan on nopeasti pyöräiltävä matka ja tarjolla on erilaisia reittivaihtoehtoja. Sähköpyörällä ajaminen on hauskaa, ja yleensä ihmiset ihastuvat siihen ensi kokemuksella. Korkeasaaressa kokeilumatka on kuitenkin myös riittävän pitkä, että siinä saa tuntuman siitä miten sujuva ja näppärä sähköpyörä on arkisena liikennevälineenä, kertoo HSY:n Ilmastoinfon BSR-e sähköpyöräilyn edistämishankkeen projektipäällikkö Petteri Nisula.

Sähköpyörätaksin ohjaimissa on yleensä Suomenlinnassa sähköpyörätaksia kuljettava Mikko Klang. Mikko on merikapteeni, joka on aikanaan ohjannut muun muassa suuria öljytankkereita maailman merillä.

- Tankkerin sijaan kuljetan paljon mieluummin ihmisiä sähköpyörällä. Onnekseni voin tehdä sitä merellisessä ympäristössä niin Suomenlinnassa kuin Korkeasaaressa. Ja kun Korkeasaaren kokeilukampanjassa vielä rohkaistaan vaihtamaan auto sähköpyöriin, koen tekeväni erityisen hyödyllistä työtä ympäristön puolesta, painottaa sähköpyörätaksiyrittäjä Mikko Klang.

Sähköpyöräkokeilu on erittäin hyvin linjassa myös Korkeasaaren arvojen ja tavoitteiden kanssa.

- Korkeasaari kannustaa asiakkaitaan ympäristön huomioimiseen. Sähköpyörien kokeilukampanja on meille lämpimästi tervetullut, sillä hauskaan kokeiluun yhdistyy viesti omien liikkumisvalintojen pohtimisesta. Toivomme, että joku kokeiluun osallistunut perhe saapuukin Korkeasaareen seuraavan kerran auton sijaan sähköpyörillä, visioi Korkeasaaren markkinointijohtaja Susanna Silvonen.

Kolmivuotisessa (2018-2020), EU:n rahoittamassa BSR-electric -hankkeessa edistetään sähköistä liikennettä Itämeren alueen kaupungeissa. HSY:n Ilmastoinfon BSR-electric hanke keskittyy pääkaupunkiseudulle ja käsittää Virtaa fillariin -kampanjan lisäksi alueellisia pilotointeja, jossa muun muassa tarjotaan sähköpyörien kokeilemismahdollisuuksia ja parannetaan sähköpyörien pysäköintiratkaisuja muutamilla asuinalueilla ja työpaikkakeskittymissä.

Petteri Nisula
HSY:n Ilmastoinfon BSR-e sähköpyöräilyn edistämishankkeen projektipäällikkö

Mikko Klang
Taksi Viapori -yrityksen toimitusjohtaja

Susannan Silvonen
Korkeasaaren markkinointijohtaja

Ilmastoinfo auttaa kaupunkilaisia pienentämään hiilijalanjälkeään. Ilmastoinfo on osa HSY:tä ja taustatahoina ovat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit.

Pääkaupunkiseudun kaupunginjohtajat innostavat asukkaita ilmastotekoihin17.10.2018 12:03Tiedote

Helsingin pormestari ja Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunginjohtajat ovat mukana Ilmastotreeni-kampanjassa, joka innostaa pääkaupunkiseudun asukkaita tekemään ilmastoystävällisiä valintoja omassa arjessaan. Ilmastotreenin videoissa pormestari Jan Vapaavuori ja kaupunginjohtajat Jukka Mäkelä, Ritva Viljanen ja Christoffer Masar kannustavat ihmisiä mukaan ja kertovat miten itse aikovat osallistua Ilmastotreeniin. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n Ilmastoinfo on kehittänyt Ilmastotreeni.fi -palvelun, johon kuka tahansa voi osallistua maksutta.

Virtaa fillariin -kampanja etsii osallistujia ihmiskokeeseen - Kokeile sähköpyörää kuukauden ajan18.4.2018 10:00Tiedote

Laadukkaampi asuminen, pienemmät energiakulut, yhteistöllisempi taloyhtiö - Taloyhtiön energiaeksperttikoulutukset käynnistyvät helmikuussa5.2.2018 08:15Tiedote

HSY:n Ilmastoinfo aloittaa suositut taloyhtiön energiaeksperttikoulutukset pääkaupunkiseudulla. Energiaeksperttitoiminta edistää laadukasta asumista, parantaa kiinteistöhuollon ja isännöinnin asiakassuhdetta, luo uudenlaista keskustelukulttuuria sekä lisää taloyhtiön yhteisöllisyyttä. Lisäksi säästyy rahaa lämmityksen, kiinteistösähkön ja vedenkulutuksen laskiessa.

Pääkaupunkiseudun taloyhtiöt jakautuvat energiatehokkuudessa kahteen eri leiriin18.10.2017 10:06Tiedote

HSY:n Ilmastoinfon tilaamasta taloyhtiökyselystä käy ilmi, että pääkaupunkiseudun taloyhtiöistä lähes puolet pitää energiaa merkittävänä kulueränä. Taloyhtiöt jakautuvat kyselyn mukaan energiatehokkuuteen suhtautumisessa kahtia. Noin 60 prosentissa taloyhtiöstä on arvioitu mahdollisuuksia parantaa energiatehokkuutta remonttien yhteydessä. Sen sijaan noin 40 prosenttia taloyhtiöistä ei ole ottanut huomioon remonteissaan energiatehokkuusasioita.