Koko sijaisperheen huomioiminen vähentää lasten eriarvoisuutta

Euroopan ihmissoikeussopimusten mukaan lapsia ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan. Edelleen perhehoitolain mukaan sijoitetun lapsen on oltava sijaisperheessä tasa-arvoisessa asemassa. Samassa perheessä asuvia lapsia pitää siis lähtökohtaisesti kohdella yhdenvertaisesti myös perhehoidossa.

Perhehoitoliitto ry:n Meidän sakki -hankkeessa toimiva sijaisvanhempien vaikuttamis- ja vertaistukiverkosto sekä lastensuojelun perhehoidon yksityiset palveluntuottajat haluavat nostaa esille sijaisperheissä elävien lasten oikeuden tasa-arvoiseen ja normaaliin perhe-elämään. Kun sijaisperheen kaikki jäsenet otetaan huomioon, voidaan sijaisperhettä tukea helposti ja pienin taloudellisin panoksin. Se myös vahvistaa perheen ihmissuhteita ja ehkäisee sijoitusten katkeamista.

Lapset kohtaavat perhehoidon arjessa tilanteita, joissa joku lapsista oireilee vakavasti. Yhden lapsen käyttäytyminen voi herättää huolta ja ahdistusta perheen muissa lapsissa tai vaarantaa heidän turvallisuutensa. Myös perhehoidon muutosvaiheissa, kuten perhehoidon alkaessa tai päättyessä, perhehoitajien lapset tarvitsevat huomiota ja tukea.

Muun muassa näistä syistä perhehoitolain 15 §:n tuki tulee olla tarjolla kaikille sijaisperheen jäsenille, myös sijaisvanhempien biologisille ja adoptoiduille lapsille. Näin perhe-elämä ja arki on mahdollisimman tasa-arvoista ja lapsen yksilölliset tarpeet huomioivaa niin sijoitetun lapsen kuin sijaisvanhemman biologisen tai adoptoidun lapsen näkökulmasta.

Sijaisvanhempien verkosto ja perhehoidon palveluntuottajat toivovat, että perhehoidon käytännöt ja perhehoidossa työskentelevät ammattilaiset jatkossa tukevat vahvemmin kaikkia sijaisperheissä eläviä lapsia ja nuoria. Esimerkiksi perhehoitajan vapaa on voitava järjestää keskitetysti niin, että kaikki perheessä asuvat lapset ja nuoret pääsevät vapaan ajaksi turvalliseen sijaishoitoon perhehoitajan niin toivoessa ja mikäli ratkaisu on kunkin lapsen edun mukainen.

Meidän sakki -hanke (2018-2021) nostaa esille sisarussuhteiden ja sijaissisarusten merkityksen perhehoidossa. Hankkeen päätavoite on sisarussuhteiden vahvistuminen pitkäaikaista perhehoitoa antavissa sijaisperheissä. Tavoitteena on myös tukea sijaisvanhempia sisarussuhteiden syventämisessä ja varmistaa, että myös sijaissisarukset saavat tukea perhehoidosta. Yhteistyökumppaneina hankkeessa ovat Helsingin perhehoito, Perhehoitoyksikkö Pihlaja, Pesäpuu ry, Pelastakaa Lapset ry ja Perhehoitokumppanit Suomessa Oy.

Lisa Sipilä, palvelupäällikkö
AVA perhepalvelut
lisa.sipila@avaperhepalvelut.fi

Pirjo Vähämaa, palvelupäällikkö
Nuorten Ystävien perhehoito
pirjo.vahamaa@nuortenystavat.fi

Tiia Perämaa, maajohtaja
Perhehoitokumppanit Suomessa Oy
tiia.peramaa@avosylin.fi

Perhehoitoliitto ry on valtakunnallinen toimeksiantosuhteisen perhehoidon asiantuntijajärjestö, joka vaikuttaa, viestii, neuvoo ja kouluttaa perhehoitoon liittyvissä asioissa ja tukee perhehoitajia, sijaisvanhempia ja perhehoidossa hoidettavia lapsia ja aikuisia. Perhehoitoliitto ry on perustettu vuonna 1983. Perhehoitoliittoon kuuluu 21 perhehoitajien ja sijaisvanhempien alueellista jäsenyhdistystä, joissa on lähes 4200 jäsentä.

Perhehoitoliiton liittokokous: Perhehoitajan sosiaaliturvaa parannettava29.4.2019 10:57:57 EESTTiedote

Perhehoitajan aseman ja erityisesti perhehoitajan sosiaaliturvan parantaminen jäivät perhehoitolakia uudistettaessa pahasti kesken. Lauantaina 27.4.2019 Jyväskylässä kokoontunut Perhehoitoliiton liittokokous vaatiikin uudelta hallitukselta toimia perhehoitajan aseman parantamiseksi. Jotta perhehoito ja sen lisääminen maassamme on mahdollista, on perhehoidon toimintaedellytysten oltava kunnossa.