Koko talvi kesämökillä – älä jäädytä syrjäisen etätyökonttorin putkia ja muista paloturvallisuus

Koronakesänä nostettiin ennätysmäärä mökkilainoja, ja moni kaupunkilainen muutti kesämökkinsä etätyökonttoriksi. Tänä syksynä mökkiä ei välttämättä laitetakaan talviteloille, vaan sitä pidetään ympärivuotisena asuntona. Kesäoleskeluun tarkoitetun mökin talvikäyttöön liittyy kuitenkin monia huomioitavia asioita.

Kun mökkiä käytetään satunnaisesti talvisaikaan, kannattaa tyhjään mökkiin jättää vähintään 10 asteen peruslämpö päälle ja varmistaa, että vesijohto ei pääse jäätymään mistään kohtaa. Lattiarajassa ja nurkissa saattaa olla huomattavasti kylmempää kuin metrin korkeudella.

”Sen sijaan, että mökki valmisteltaisi talvea varten tyhjentämällä vesiputkia ja irrottamalla jääkaappien ja pakastinten töpselit seinästä, tuleekin huolehtia, että vesiputket eivät jäädy ja että sisälämpötila on kodinkoneille sopiva”, tiivistää Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Petri Mero.

Palovaroitin on pakollinen turvalaite kaikissa rakennuksissa, joissa yövytään. Palovaroitin tulee määräysten mukaan olla jokaista alkavaa 60 neliömetriä kohti ja vähintään yksi jokaisessa kerroksessa.

”Palovaroittimia ei kuitenkaan voi olla liikaa. Hyvä muistisääntö on, että jokaiseen makuuhuoneeseen, olohuoneeseen ja eteiseen kannattaa asentaa palovaroitin”, Mero muistuttaa.

Palovaroittimen pariston kunto tarkistetaan käyttöohjeen mukaisesti, yleensä kerran kuussa testinappia painamalla. Lisäturvallisuutta mökille tuovat häkä- ja kaasuvaroitin sekä alkusammutusvälineet.

Tulisijat ja hormit, joita käytetään säännöllisesti, pitää myös nuohota määrävälein. Lähes joka kymmenes vapaa-ajan asunnon tulipalo aiheutuu tulisijoista tai savuhormeista.

”Vakituiseen asumisen käytettävän rakennuksen tulisijat ja hormit tulee nuohota vuoden välein ja vapaa-ajan rakennusten kolmen vuoden välein. Mikäli mökillä asutaan nyt huomattavia aikoja ja tulisijaa käytetään paljon, voi olla järkevää huolehtia nuohouksesta kuten vakituiseen asumiseen käytettävässä asunnossa”, Mero sanoo.

On rakennuksen omistajan tai haltijan vastuulla, että nuohous hoidetaan määräysten mukaisesti.

Lue lisää: Mökille koronaa pakoon – kesällä nostettiin ennätysmäärä mökkilainoja

Talvimökkeilijän muistilista

• Pidä lämpötila ainakin 10 asteessa. Varmista etteivät vesiputket pääse jäätymään
  • Tarkista että palovaroittimia on riittävästi ja että ne toimivat
  • Huolehdi tulisijojen ja hormien nuohouksesta
  • Jos mökin varustelutaso nousee talvikäytön myötä, muista tarkistaa vakuutusturva

Hallituksen esitys pankkipaketista ei ota riittävästi talouskasvua huomioon15.10.2020 18:44:19 EESTTiedote

Kun viranomainen pohtii, pitäisikö luottolaitoksen lisäpääomavaatimusta nostaa, on tärkeää, että päätöksessä huomioidaan myös riskejä pienentävät seikat. Tämä asia sisältyy hallituksen esitykseen luottolaitos- sekä elvytys- ja kriisinratkaisudirektiivien kansalliseksi sääntelyksi. sääntelykokonaisuus tunnetaan myös EU:n pankkipakettina. Esityksessä on kuitenkin merkittäviä ongelmia: viranomaisille ehdotettu valtuus nostaa yhteenlasketut lisäpääomavaatimukset yli nykyisten enimmäistason on muutos, joka heittää hiekkaa koronasta toipuvan talouden rattaisiin. Lisäksi viranomaispäätöksille tulisi asettaa selkeämmät vaatimukset koskien riskien ja niiden suuruuden määrittämistä.

FA pitää viisaana ratkaisuna, että henkilötunnuksen laaja kokonaisuudistus ei nyt toteudu9.10.2020 12:25:56 EESTTiedote

Pankkeja, vakuutusyhtiöitä, työeläkeyhtiöitä, sijoitusrahastoja ja rahastoyhtiöitä edustava Finanssiala ry pitää viisaana kuntaministeri Sirpa Paateron linjausta, että nykyisessä taloustilanteessa ei ole perusteltua ryhtyä henkilötunnuksen laajaan kokonaisuudistukseen. FA pitää tärkeänä, että lausuntokierroksella saatuun palautteeseen on reagoitu. Finanssiala vetoaakin ministeri Paateroon, että jatkotyöhön otetaan mukaan yksityinen sektori tasaveroisena kumppanina julkisen sektorin kanssa. Uudistuksilla on laajamittaisia vaikutuksia myös yksityiselle sektorille, joten pelkkä virkamiesvalmistelu ei nyt riitä.

Kauppi: Asuntomarkkinan peruskivi on kiinteistönvälittäjien ja pankkien saumaton yhteistyö9.10.2020 09:00:29 EESTTiedote

”Sujuvan asuntomarkkinan peruskivi on kiinteistönvälittäjien ja pankkien saumaton yhteistyö. Siinä yhtenä osana on markkinakäytänteiden ja prosessien jatkuva kehittäminen, mistä digitaaliset kaupankäyntijärjestelmät ovat nousseet viime aikoina pinnalle”, totesi Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton Hyvän välitystavan päivässä perjantaina 9.10.2020.

Syyskuu toi rahastoihin puoli miljardia uusia sijoituksia8.10.2020 11:34:06 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin syyskuussa nettomääräisesti yli puoli miljardia euroa. Rahastopääoma kuitenkin pieneni markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 122 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.