EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Kokoelmanäyttelyn uutuuksia – Biblion-mediainstallaatio, Maaria Wirkkalan tilausteos sekä Ihminen ja luonto -osio

Kosketus-näyttely esittelee Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa. Sen ydinteema on ihmisyys ja näyttelyn eri osiot käsittelevät ihmisen suhdetta ympäröivään todellisuuteen. Osaksi näyttelyä avautuvat 28.10. alkaen uusi Ihminen ja luonto -osio, ensiesityksessä oleva Saara Ekströmin ja Eero Tammen Biblion -mediainstallaatio sekä Maaria Wirkkalan Tästä eteenpäin -teos.

Pekka Jylhä, Vavisten ja kunnioittaen, 2005. Saastamoisen säätiön taidekokoelma. Kuva: Ari Karttunen / EMMA

Osallistu näyttelyn tiedotustilaisuuteen 27.10. klo 10–11 etänä tästä.

Kosketus-näyttelyn huipputekniikalla varustetussa mediatilassa esitetään Saastamoisen säätiön uusia mediataiteen hankintoja. Saara Ekströmin ja Eero Tammen videoinstallaatio Biblion (2019) saa siellä ensiesityksensä 28.10.2020–25.4.2021.

Teos havainnoi kirjaa ja syventyy sen hypnoottiseen ja kerrokselliseen olemukseen muuttuvan, kasvavan ja katoavan tiedon kantajana. Kirjastoihin, antikvariaatteihin, varastotiloihin ja kaatopaikoille päätyvien kirjamassojen paino on myös historiamme painoa ja perintöä – yhdelle korvaamaton aarre, toiselle turha taakka. Teos on esillä mediatilassa kolmelle seinälle projisoituna. Yksikanavaisen version Biblionista voi katsoa täältä.

Maaria Wirkkala, Tästä eteenpäin

Maaria Wirkkalan (s. 1954) uusi teos Tästä eteenpäin – Beyond this Point (2020) on esillä Kosketus-näyttelyn osiossa, joka käsittelee ihmistä, arkkitehtuuria ja rakennettua ympäristöä. Teos koostuu lasitikkaista ja rautaoksidipigmentistä.

Tikkaat ovat toistuva aihe Maaria Wirkkalan taiteessa. Ne ovat siirtymä eri kerrosten tai tasojen välillä ja muistuttavat siitä, että jotakin on toisella puolella tai näkymättömissä. Hauras lasi saa Wirkkalan tikkaat tuntumaan aineettomilta. Niiden jättämä varjo on voimakkaampi kuin objekti itse.

Ihminen ja luonto

Kosketus-näyttelyn uudessa osiossa esitellään taideteoksia, joissa luonto on läsnä eri tavoin. Ihminen on osa luontoa ja eläinkuntaa, mutta tasapaino välillämme on usein kadoksissa. Luonnollisen ja luonnottoman välinen suhde on aikanamme hämärtynyt ja luonnontilaa ilman ihmisen vaikutusta on vaikea löytää.

Ihminen ja luonto -osiossa on esillä teoksia seuraavilta taiteilijoilta: Tilo Baumgärtel, Maria Duncker, Latifa Echakhch, Juhani Harri, Pekka Jylhä, Kimmo Kaivanto, Sanna Kannisto, Otto Karvonen, Essi Kuokkanen, nabbteeri, Inka Nieminen, Roland Persson, Jani Ruscica, Hanna Saarikoski, Olli Suorlahti, Jaakko Tornberg, Janna Syvänoja, Ferdinand von Wright ja Wilhelm von Wright.

Biblion

Roland Persson: Panama Papers, 2016. Saastamoisen säätiön taidekokoelma. Kuva: Paula Virta / EMMA
Essi Kuokkanen: Pilvenpitelijä, 2020. Saastamoisen säätiön taidekokoelma. Kuva: Paula Virta / EMMA
Inka Nieminen: Liito, 2014. Saastamoisen säätiön taidekokoelma. Kuva: Paula Virta / EMMA
Maaria Wirkkala, Tästä eteenpäin, 2020. Saastamoisen säätiön taidekokoelma. Kuva: Paula Virta / EMMA
Juhani Harri: Lintujen palanut kaupunki, 1960. Juhani Harri: Lähde, 1976. Saastamoisen säätiön taidekokoelma. Kuva: Paula Virta / EMMA
Tilo Baumgärtel: Osoite, 2020. Saastamoisen säätiön taidekokoelma. Kuva: Paula Virta / EMMA
Saara Ekström & Eero Tammi: Biblion, 2019. Saastamoisen säätiön taidekokoelma. Kuva: Paula Virta / EMMA

Pitkän linjan keräilijä, kauppaneuvos Kyösti Kakkonen deponoi suomalaiseen lasiin ja keramiikkaan keskittyvän designkokoelmansa, Collection Kakkosen, EMMA – Espoon modernin taiteen museoon. Espoon kaupunki, EMMA ja Kyösti Kakkonen ovat solmineet pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen kokoelman esille saattamiseksi. Kansainvälisessä mittakaavassa merkittävä Collection Kakkonen esittelee suomalaista muotoilua modernismista nykypäivään. Deponointi vahvistaa merkittävästi Espoon kulttuuritarjontaa ja Näyttelykeskus WeeGeellä sijaitsevan EMMAn asemaa muotoilua esittelevänä taidemuseona. Kokoelma avautuu yleisölle marraskuussa 2022.

Kyösti Kakkonen’s unique design collection to be displayed permanently at WeeGee Exhibition Centre in Tapiola, Espoo – exhibition’s new facilities mark significant expansion for EMMA25.11.2020 10:30:00 EETPress release

Long-term collector, Commercial Counsellor Kyösti Kakkonen is depositing Collection Kakkonen, his design collection focusing on Finnish glass and ceramics, to EMMA – Espoo Museum of Modern Art. The City of Espoo, EMMA and Kyösti Kakkonen have made a long-term collaboration agreement on displaying the collection. The internationally significant Collection Kakkonen features Finnish design from modernism to the present day. The depositing of the collection strengthens Espoo’s cultural offering significantly, along with the WeeGee-located EMMA’s position as an art museum showcasing design. The collection opens to the public in November 2022.

Kommerserådet Kyösti Kakkonen deponerar sin designsamling, Collection Kakkonen, på EMMA – Esbo moderna konstmuseum. Kakkonen har byggt upp samlingen över många år, och dess fokus ligger på finskt glas och keramik. Esbo stad, EMMA och Kyösti Kakkonen har ingått ett långvarigt samarbetsavtal om att visa samlingen. Collection Kakkonen är en betydande samling även i internationell jämförelse och den presenterar den finska designen från modernismen till i dag. Deponeringen stärker kännbart kulturutbudet i Esbo och EMMAs ställning som ett konstmuseum som också presenterar formgivning i Utställningscentret WeeGee. Samlingen öppnar för publiken i mars 2022.

Ett nytt konstverk har rests på Vapentorget i Esbo centrum – Vesa-Pekka Rannikkos färggranna verk Flöde reflekterar den föränderliga tätortens många innebörder12.11.2020 15:40:52 EETTiedote

Flöde – strömmarna förenas är det senaste offentliga konstverket Esbo stad har beställt. Den stora skulpturen placeras på Vapentorget i Esbo centrum, i Esbos hjärta som just nu genomgår stora förändringar. Vapentorgets miljö blir klar i november 2020. Verket infogas i EMMAs samlingar.

New artwork at Espoo Centre’s Vaakunatori Square – the multicoloured Flux by Vesa-Pekka Rannikko reflects the various meanings of the new centre12.11.2020 15:40:00 EETPress release

Flux – Merging Streams is the latest public artwork commissioned by the City of Espoo. The large-sized sculpture will be located at Vaakunatori square in Espoo Centre, which is the heart of Espoo that is currently being reshaped. Flux is already on display at the Vaakunatori Square and the area will be completed in November 2020. The work will be included in EMMA’s collections.