Kokoomuksen eduskuntaryhmä: turistiviisumien myöntäminen venäläisille on keskeytettävä

Jukka Kopra. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä esittää, että Suomen on keskeytettävä turistiviisumien myöntäminen venäläisille.

”Niin kauan kuin Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa jatkuu, Suomella ei ole syytä jatkaa turistiviisumien myöntämistä venäläisille. Nykytilanne tarjoaa mahdollisuuden kiertää sanktioita ja viedä Venäjälle pakotteiden alaisia tuotteita. Tämä heikentää sanktioiden vaikutusta ja vesittää niiden tarkoitusta”, Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jukka Kopra sanoo.

On myös mahdollista, että Venäjän hyökkäyssotaan Ukrainassa osallistuvia tai sen eteen työskenteleviä henkilöitä matkustaa Suomeen lomailemaan. On moraalisesti väärin, että sallimme venäläisten matkailun Suomessa kun samaan aikaan Venäjä käy raakaa tuhoamissotaansa Ukrainassa. Tosiasiassa Suomen kautta voidaan matkustaa myös minne tahansa muualle ja erityisesti EU-alueelle, mitä ei voi pitää hyväksyttävänä.

Suomen on saatettava voimaan välittömästi turistiviisumien myöntämiskielto venäläisille. Kielto ei koskisi sairauksien hoitoa, lähisukulaisten luona käyntiä tai yksityishenkilöitä, joilla on kiinteistön kaltaista omaisuutta Suomessa. Tarkoitus ei ole myöskään estää venäläisiä toisinajattelijoita tai muista syistä Venäjältä pakenevia pääsemästä pois Venäjältä. Kansainvälistä suojelua voi jatkossakin hakea Suomesta tai muista EU-maista.

Meidän tulee estää kaikki yritykset ja mahdollisuudet kiertää Venäjään kohdistuvia pakotteita. Viisumikielto on asetettava siksi toistaiseksi voimassaolevaksi, kunnes Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa päättyy.

Jukka Kopra. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen Sarkomaa: Taas uusi päivystyksiä ruuhkauttava ja iäkkäiden hoitoa heikentävä säädös – tilanne kestämätön15.8.2022 10:27:26 EEST | Tiedote

Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sari Sarkomaa vetoaa hallitukseen, jotta se kuulisi mittavan joukon vanhustenhoitoon, geriatriaan ja palliatiiviseen hoitoon erikoistuneiden lääkäreiden hätähuudon hoivakodissa ja saattohoidossa olevien ihmisten hyvän hoidon puolesta. Lääkärit varoittavat hoivakotien akuuttilääkevarastoja rajoittavien uusien säädösten ja ohjeiden heikentävän hoidettavien elämän ja hoidon laatua sekä ruuhkauttavan entisestään päivystyksiä.