Kokoomuksen Kaleva: Miksi valtio tukee Suomi-Venäjä-seuraa?

Kansanedustaja Atte Kaleva vaatii ministeriötä selvittämään Suomi-Venäjä-seuran rahoitusta. Seura on saanut vuosina 2015 - 2021 valtionapuina 9,8 miljoonaa euroa. Tänä vuonna seura saa valtiolta 824 900 euroa. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Suomi-Venäjä-seura on käyttänyt valtionapuja niiden ehtojen vastaisesti.

Atte Kaleva. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

"Suomi-Venäjä-seura saa valtionapua lähes 90 euroa jäsentä kohti. Se on huomattavasti enemmän kuin vaikkapa maanpuolustusjärjestöjen saama tuki", Kaleva sanoo.

Kansanedustaja Atte Kaleva kyseenalaistaa Suomi-Venäjä-seuran saaman tuen sekä määrältään että perusteiltaan tänään jättämässään kirjallisessa kysymyksessä.

"Suomi-Venäjä-seura ei ole aito kansalaisjärjestö, vaan sen koko olemassaolo on perustunut valtioiden myötävaikutukseen ja rahoitukseen. Historiallisesti seura on jäänne suomettumisen synkimmältä ajalta ja se on alun perin perustettu propagandakoneistoksi. Tätä tehtävää järjestö on koko historiansa ajan toteuttanut", Kaleva sanoo.

Kalevan mukaan Suomi-Venäjä-seura ei ole siinä mielessä vahingollinen, että sen toimintaa olisi tarpeen harkita kiellettäväksi. Hän kuitenkin toteaa, ettei Suomen valtion edun mukaista tukea järjestöä, eikä etenkään niin ylenpalttisesti kuin nyt tehdään.

"Miksi ihmeessä Suomen valtio tukee järjestöä, jonka alkuperäinen ja nykyinen tarkoitus on edistää vieraan ja vihamielisesti meihin suhtautuvan valtion etuja Suomessa?" Kaleva sanoo.

Kaleva vaatii ministeriötä perkaamaan järjestöavustuksia myös laajemmin. Suomi elää velaksi, mistä syystä veronmaksajien varojen käyttämisessä pitää olla tavallistakin tarkempi.

"Kolmannen sektorin ja järjestöjen perusajatus on olla itsenäisiä toimijoita. Aitojen kansalaisjärjestöjen toiminta ei voi perustua kokonaan tai edes merkittävimmiltä osin julkiseen rahoitukseen. Osa järjestöistä näyttääkin siirtyneen kolmannelta sektorilta osaksi julkista sektoria, eivätkä ne ole aidosti kansalaisten toiminnasta kumpuavia aatteellisia yhdistyksiä", Kaleva toteaa.

Kalevan mukaan valtion ei pidä tukea järjestöjä, joiden toiminta on aivan ilmeisesti Suomen ja suomalaisten edun vastaista. Myös valtionapujen väärinkäytöksiin on puututtava.

"Ehtojen vastaisesti käytetyt varat pitää pääsääntöisesti periä takaisin ja uusien myöntämiseen suhtautua aiempaa kriittisemmin. Kun väärinkäytöksiä todetaan, tulee myös aiempien vuosien käytännöt selvittää ja ryhtyä toimiin myös niiden suhteen", Atte Kaleva sanoo.

Atte Kaleva. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Missä viipyy translaki, Sanna Marin?30.6.2022 10:40:37 EEST | Tiedote

Sanna Marinin hallitus on lykännyt translain antamista. Ajoitus uudelle lykkäämiselle on harvinaisen huono, toteavat Kokoomuksen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Elina Valtonen, kansanedustaja Saara-Sofia Sirén ja kansanedustaja Jaana Pelkonen. He ovat tänään jättäneet kirjallisen kysymyksen hallituksen toiminnasta koskien sukupuolivähemmistöjen asemaa Suomessa. "Olisi myönteinen yllätys, mikäli pääministeri Marin tuo Pride-kulkueeseen lauantaina tuliaisena hallituksensa esityksen translaiksi," edustajat toteavat. "Translaki tulee antaa viipymättä eduskunnalle. Mikäli vasemmistohallitus ei pysty translakia antamaan, on sekin sanottava reilusti ääneen," toteaa Valtonen. "Syytä kerta toisensa jälkeen tapahtuneelle uudistuksen lykkääntymiselle ei ole annettu. Lisäksi lakiluonnoksessa ei edelleenkään oteta huomioon intersukupuolisten lasten itsemääräämisoikeutta. Olemme sitoutuneet kansainvälisillä laeilla lasten oikeuksien puolustamiseen. Nyt näyttäisi siltä, että tarpeettomien, kosmeett