Kokoomuksen Kauma: Yrittäjien sosiaaliturvan parantaminen otettava hallitusohjelmaan

Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Pia Kauma esittää, että yrittäjien sosiaaliturvan parantaminen YEL:n rahastoinnilla ja työttömyysturvan yhdistelmävakuutuksella kirjataan seuraavaan hallitusohjelmaan.
Pia Kauma. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Pia Kauma on harmissaan, että yrittäjien sosiaaliturvan kuntoon saattaminen jäi pahasti puolitiehen myös kuluneella hallituskaudella.

”Ne yrittäjät, joilla on mahdollisuus, hoitavat tällä hetkellä eläketurvansa esimerkiksi asunto- tai rahastosijoituksilla, mutta suurella osalla etenkään pien- tai mikroyrittäjistä tähän ei ole mahdollisuutta”, Kauma sanoo.

Alkuvuodesta eduskunnassa oli yrittäjien eläkelakia (YEL) muokkaava hallituksen esitys, joka jättää yrittäjät edelleen alivakuutetuiksi. Kauman mukaan liian kaavamaisella palkansaajien mediaanituloon sidottavalla tulonmäärityksellä hallituksen alkuperäinen lakiesitys olisi saanut etenkin pienituloiset mikro- ja pienyrittäjät entistäkin huonompaan asemaan nostamalla eläkemaksut todelliseen työtuloon nähden kohtuuttoman suuriksi.

”Kokoomusedustajien esityksestä työtulon määritelmää YEL-lain mietinnössä onneksi muokattiin joustavammaksi. Lisäksi mietintöön kirjattiin aloitteestamme, että yrittäjien eläketulon kerryttämistä rahastoimalla on selvitettävä”, Kauma jatkaa.

Rahastoimisvaihtoehto on yleensä tyrmätty sillä perusteella, että sen kerryttäminen riittävän suureksi vie aikaa ja etenkään Suomen hankalassa velkaantumiskierteessä näin suurta rahaa ei ole. Joidenkin arvioiden mukaan jopa puolet yrittäjistä toimii sivutoimisesti eli yrittäjyydestä saatu tulo muodostaa vain osan heidän kokonaistuloistaan. Kauman mukaan sosiaaliturvaan kuuluvat vanhempainpäivärahat ja sairauspäivärahat jäävät tätä nykyä nekin yrittäjillä usein riittämättömiksi.

”Rahastoinnin ohella erityisesti osa-aikaisten yrittäjien sosiaaliturvaa olisi mahdollista parantaa ottamalla käyttöön niin kutsuttu yhdistelmävakuutus. Yhdistelmävakuutus mahdollistaisi työttömyysturvan kerryttämisen samanaikaisesti sekä palkansaajan että yrittäjän roolissa tehdystä työstä. Nykyisin ansiosidonnainen työttömyysturva kertyy joko palkansaajan tai yrittäjän roolissa, mutta niitä ei voi yhdistää”, Kauma sanoo.

”Työelämä on muuttunut epävarmemmaksi ja sirpalemaisemmaksi. Saman työnantajan palveluksessa ei välttämättä enää olla vuosikausia ja työtulo voi toimeentulon kannalta olla riittämätön.  Moni haluaisikin ainakin kokeilla yrittäjyyttä, jos siihen siirtyminen ei olisi niin suuri riski esimerkiksi työttömyysturvan kannalta. Yhdistelmävakuutus alentaisi kynnystä toimia esimerkiksi osa-aikaisena yrittäjänä ilman, että työttömäksi joutuessaan tulot laskisivat merkittävästi”, Kauma tähdentää.

”Suomi ei nouse sillä, että otamme vain miljarditolkulla lisää velkaa jokaisen ongelman ratkaisemiseen. Julkisen sektorin työpaikkojakin toki tarvitaan, mutta uutta työtä ja verotuloa syntyy vain yrittämällä ja yksityisen sektorin työpaikkoja luomalla”, Kauma sanoo.

”Yrittäjien puutteellisesta sosiaaliturvasta on puhuttu vuosikausia, mutta eteenpäin on menty etananvauhtia. Nyt olisi aika viedä juhlapuheet käytäntöön. Riippumatta siitä, mitkä puolueet hallituksessa ovat, yrittäjien sosiaaliturvan kuntoon saattaminen on otettava hallitusohjelmaan.  Ratkaisuvaihtoehtoja kyllä löytyy”, Kauma sanoo.

Pia Kauma. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kansallinen Kokoomus on vuonna 1918 perustettu poliittinen puolue ja kansanliike, joka haluaa kehittää Suomea vastuullisesti.

Politiikkamme perustuu arvoihin – uskomme yksilöön, vastuuseen ja vapauteen. Haluamme rakentaa yhteiskuntaa, jossa jokaisella on mahdollisuus menestyä ja jossa heikoimmista pidetään huolta.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 38 kansanedustajallaan toiseksi suurin eduskuntaryhmä.

Lue lisää eduskuntaryhmästä.

Tutustu myös puolueen uutishuoneeseen.

Tutustu kokoomuksen kuvapankkiin.

Kokoomuksen Vestman: Kohtuuttomiin sähkön hintoihin on puututtava uusin keinoin19.4.2024 12:49:44 EEST | Tiedote

Eduskunnan talousvaliokunta on tänään hyväksynyt yksimielisesti Sähkön hinta kuriin -kansalaisaloitteen johdosta mietinnön, jossa velvoitetaan puuttumaan sähkön kohtuuttomiin hintoihin. Kokoomuksen kansanedustaja, talousvaliokunnan jäsen Heikki Vestmanin mukaan sähköpörssin hinnanmuodostusta voidaan korjata uudella tavalla. Lisäksi Vestman perää kuluttajaviranomaiselta toimenpiteitä, koska jo voimassa oleva kuluttajansuojalainsäädäntö antaa mahdollisuuden saattaa kohtuuttomat määräaikaiset sopimukset tuomioistuimen arvioitavaksi.

Kokoomuksen Aalto-Setälä: Terve meri on myös ihmisoikeuskysymys19.4.2024 07:06:00 EEST | Tiedote

Euroopan neuvoston parlamentaarinen yleiskokous hyväksyi tänään täysistunnossaan raportin Euroopan neuvoston strategioista terveiden merien turvaamiseksi ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Yleiskokoukseen osallistunut Pauli Aalto-Setälä on tyytyväinen, että merten hyvinvointi saa ansaitsemansa huomion. Lisäksi yleiskokous jatkoi vankkaa tukeaan Ukrainalle toteamalla yksimielisesti, että jäädytetyt venäläiset varat tulisi käyttää Ukrainan kansan hyväksi sekä Venäjän sotarikosten selvittämiseen tähtäävän tuomioistuimen perustamiseksi.