Kokoomuksen Keto-Huovinen: Hallituksen on ryhdyttävä toimiin ampuma-aseiden kitkemiseksi

Kokoomuksen kansanedustaja Pihla Keto-Huovinen vaatii hallitukselta nopeita toimia ampuma-aseiden kitkemiseksi. Keto-Huovisen mukaan lisääntyneet takavarikot ja ampuma-aseiden hallussapito kytkeytyvät osaksi laajempaa jengirikollisuuden ilmiötä.
Pihla Keto-Huovinen. Kuvaaja: Toni Pakarinen.

”Poliisi takavarikoi ampuma-aseita Suomessa yhä enemmän. Nuorten tekemät väkivaltarikokset ovat rajussa kasvussa, ja nuorten tekemien ryöstöjen määrä on tuplaantunut viime vuodesta”, Keto-Huovinen sanoo.

Ulkomailta tuodaan tällä hetkellä paljon kaasuaseita tai niin kutsuttuja starttipistooleita, jotka muunnetaan Suomessa ampuma-aseiksi. Tällaiset muunnetut kaasuaseet toimivat tavallisen ampuma-aseen lailla ja ovat hengenvaarallisia.

Viime elokuussa Vantaalla tapahtuneessa jengien välisessä yhteenotossa kahden katujengin jäsenet ampuivat toisiaan kohti useita kertoja ampuma-aseilla. Asuinalueella ammutut laukaukset aiheuttivat vaurioita läheisiin taloihin ja päiväkotirakennukseen, mutta sivulliset välttyivät vahingoilta. Keto-Huovinen painottaa, että laittomat aseet eivät ole vain poliisin työturvallisuusriski, vaan ne vaikuttavat kaikkien turvallisuuteen.

”Ampuma-aseita koskevilla kiristyksillä voidaan ehkäistä vakavia väkivallantekoja. Jätin huhtikuussa 2021 aloitteen ampuma-aserikoksen tunnusmerkistön muuttamisesta siten, että luvattoman ampuma-aseen kantaminen tai kuljettaminen yleisellä paikalla tai kulkuneuvossa tulee rangaistavaksi törkeänä ampuma-aserikoksena. Lakimuutoksen tarpeellisuuden näki yli 100 kansanedustajaa, mutta hallitus ei ole ryhtynyt toimiin”, Keto-Huovinen toteaa.

Kokoomus on varoittanut jengirikollisuudesta jo pitkään ja esittänyt omat toimenpide-ehdotuksensa jengirikollisuuden torjumiseksi. Keto-Huovinen painottaa ratkaisuissa kotoutumispolitiikan ja ennaltaehkäisevän työn merkitystä. Myös lainsäädännön kiristyksiä tarvitaan, mutta samalla tulee lisätä valvonnan resursseja.

Pihla Keto-Huovinen. Kuvaaja: Toni Pakarinen.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 38 kansanedustajallaan toiseksi suurin eduskuntaryhmä.

Lue lisää eduskuntaryhmästä.

Tutustu myös puolueen uutishuoneeseen.

Tutustu kokoomuksen kuvapankkiin.

Kokoomuksen Väyrynen: Hallituksen päätökset tukevat sote-henkilöstön riittävyyttä23.4.2024 14:20:00 EEST | Tiedote

Kokoomuksen kansanedustaja Ville Väyrysen mukaan hallituksen päätökset sote-henkilöstön riittävyyden turvaamiseksi ovat välttämättömiä. Kolmasosa hyvinvointialueiden henkilöstöstä on eläköitymässä kymmenen vuoden sisällä, eikä hajanainen palveluverkko nykyisellään pysty suoriutumaan velvoitteistaan. Väyrynen piti Kokoomuksen eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoron eduskunnan keskustellessa opposition välikysymyksestä sairaalaverkosta.

Kokoomuksen Autto: Pääministeri Orpo onnistui kääntämään EU:n katseen Suomen itärajaan20.4.2024 10:10:04 EEST | Tiedote

Suuren valiokunnan puheenjohtaja, kokoomuksen kansanedustaja Heikki Autto kiittelee Euroopan johtajien katseiden kääntymistä Suomeen. Suomen tavoitteet yhteisen rajaturvallisuusratkaisun löytämisestä ja rajamaakuntien rahoituksen lisäämisestä esiteltiin komission puheenjohtaja von der Leyenille, kun hän vieraili pääministeri Orpon kutsusta Itä-Suomessa perjantaina.