Kokoomuksen Kopra: Kotimainen puolustusteollisuus Ukrainan avuksi

Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja ja puolustusvaliokunnan jäsen Jukka Kopra peräänkuuluttaa kotimaisen puolustusteollisuuden hyödyntämistä Ukrainan tukemiseksi ja Suomen puolustusmateriaalivarastojen uudistamiseksi.

Jukka Kopra. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

”Kotimainen puolustusvälineteollisuus on saatava pyörimään täydellä teholla ja tuottamaan tarvittavaa materiaalia Ukrainan ja Suomen puolustuskyvyn vahvistamiseksi. Tätä edistäisi se, että tukipakettien kasaamisen sijaan Suomi antaisi Ukrainalle valtuudet tilata suoraan tarvitsemiaan välineitä maamme teollisuudelta. Maat voisivat yhdessä määritellä, mitä Ukraina hankkii ja mikä on hintakatto”, Kopra ehdottaa.

”Suomessahan tuotetaan paljon erityyppistä välineistöä ja ammuksia, joita Ukraina tarvitsee. Suomen valtio voisi maksaa tietyn osan ostoista tai antaa tuottajille maksutakuun, mikäli Ukraina ostaa materiaalia omilla varoillaan. Tämänkaltaisessa hankintamallissa voitaisiin hyödyntää myös mahdollisia kansainvälisiä tukia”, Kopra täydentää.

Kopran mukaan Ukrainan suorahankinnat auttaisivat Suomen puolustusteollisuuden kapasiteetin kasvattamisessa, mistä olisi hyötyä myös kotimaan hankintoja puolustushankintoja ajatellen.

”Nykyisen kaltaisten apupakettien kasaaminen on välttämätöntä ja tarpeellista, mutta kuitenkin lyhytnäköistä. Suomen ja koko lännen puolustustarviketeollisuuden tuotannon roima kasvattaminen takaa sen, että materiaalia riittää pitkäkestoiseenkin sotaan”, Kopra sanoo.

”Jos tämä tehdään nyt teollisessa mittakaavassa uskottavalla tasolla, saattaa Venäjäkin uskoa, että sen kannattaa perääntyä. Voi olla, että näin toimien tuotetaan Ukrainalle ja läntisten maiden armeijoille runsaat määrät taistelumateriaalia, jota kenties ei koskaan käytetä. Hinta on silti halpa, jos näin saadaan Venäjä vetäytymään ja lopettamaan sotiminen”, Kopra sanoo.

Jukka Kopra. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kansallinen Kokoomus on vuonna 1918 perustettu poliittinen puolue ja kansanliike, joka haluaa kehittää Suomea vastuullisesti.

Politiikkamme perustuu arvoihin – uskomme yksilöön, vastuuseen ja vapauteen. Haluamme rakentaa yhteiskuntaa, jossa jokaisella on mahdollisuus menestyä ja jossa heikoimmista pidetään huolta.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 38 kansanedustajallaan toiseksi suurin eduskuntaryhmä.

Lue lisää eduskuntaryhmästä.

Tutustu myös puolueen uutishuoneeseen.

Tutustu kokoomuksen kuvapankkiin.

Kokoomuksen Aalto-Setälä: Terve meri on myös ihmisoikeuskysymys19.4.2024 07:06:00 EEST | Tiedote

Euroopan neuvoston parlamentaarinen yleiskokous hyväksyi tänään täysistunnossaan raportin Euroopan neuvoston strategioista terveiden merien turvaamiseksi ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Yleiskokoukseen osallistunut Pauli Aalto-Setälä on tyytyväinen, että merten hyvinvointi saa ansaitsemansa huomion. Lisäksi yleiskokous jatkoi vankkaa tukeaan Ukrainalle toteamalla yksimielisesti, että jäädytetyt venäläiset varat tulisi käyttää Ukrainan kansan hyväksi sekä Venäjän sotarikosten selvittämiseen tähtäävän tuomioistuimen perustamiseksi.