Kokoomuksen Kopra: Reserviläisten osallistuminen Nato-puolustukseen määriteltävä

Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jukka Kopra näkee, että tulevaisuudessa Suomea puolustetaan myös rajojemme ulkopuolella. Ajankohtaista on keskustelu siitä, miten Suomi osallistuu Naton yhteiseen puolustukseen. Puolustusselonteko tarjoaa mahdollisuuden käydä keskustelu reserviläisten käytöstä osana Naton yhteistä puolustusta.

Jukka Kopra. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen kansanedustaja, puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jukka Kopran mukaan Suomi ankkuroituu osaksi länttä Nato-jäsenyyden myötä. Vaikka Suomen alueen turvaaminen on edelleen maamme ykkösasia, osallistumme mahdollisten uhkien pysäyttämiseen myös rajojemme ulkopuolella ennen kuin ne saavuttavat Suomen. Seuraavaksi tuleekin käydä keskustelu siitä, miten Suomi osallistuu Nato-puolustuksen toimiin osana liittoa.

”Joidenkin toimintojen osalta olemme jo pitkällä. Esimerkiksi ilma- ja merivoimissa toimintojen yhteensovittelu on hyvällä mallilla. Sen sijaan maavoimia koskien tarvitaan vielä keskustelua. Jotta voimme osallistua operaatioihin rajojemme ulkopuolella, tarvitaan nopeasti lähetettäviä joukkoja. Kantahenkilökunnan ja sopimussotilaiden lisäksi joukkoihin lukeutuisi reserviläisiä. Ja juuri reserviläisten osalta yhteiskunnallinen keskustelu on vielä käymättä”, Kopra kertoo.

”Kysymys on ajankohtainen ja puolustusselonteko tarjoaa mahdollisuuden käydä keskustelua reserviläisten osallistumisesta Nato-operaatioihin. On tärkeää luoda selkeät toimintatavat, joilla varmistetaan riittävä vapaaehtoisten reserviläisten määrä, jos tilanne tulisi ajankohtaiseksi”, sanoo Kopra.

Kopra muistuttaa myös siitä, että puolustuksen tarpeisiin on oltava riittävä määrä materiaalia. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on osoittanut, että Suomen ja Länsi-Euroopan puolustusmateriaalituotanto ei ole riittävällä tasolla.

”Meidän pitää ensisijaisesti huolehtia omien varastojemme riittävyydestä, mutta myös tukea Ukrainaa. Näköpiirissä ei valitettavasti ole viitteitä sodan loppumisesta ja Ukraina tulee tarvitsemaan materiaalitukea tulevaisuudessakin. Ainoa vastaus tilanteeseen on läntisen puolustusmateriaalituotannon olennainen kasvattaminen”, Kopra tiivistää.

”EU:n ampumatarvikkeiden tuotantoa tukeva säädös ASAP oli hyvä alku. Vielä kuitenkin puuttuu selkeä suunnitelma siitä, miten paljon ja millä aikataululla puolustusmateriaalia tuotetaan. Se olisi tuottajien etu, mutta tietysti Ukrainan osalta erityisen kriittinen lyhyen aikavälin kysymys. Päätöksiä on tehtävä ripeästi, jotta toimet tuotannon kasvattamiseksi etenevät”, Kopra toteaa.

Jukka Kopra. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kansallinen Kokoomus on vuonna 1918 perustettu poliittinen puolue ja kansanliike, joka haluaa kehittää Suomea vastuullisesti.

Politiikkamme perustuu arvoihin – uskomme yksilöön, vastuuseen ja vapauteen. Haluamme rakentaa yhteiskuntaa, jossa jokaisella on mahdollisuus menestyä ja jossa heikoimmista pidetään huolta.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 48 kansanedustajallaan suurin eduskuntaryhmä.

Lue lisää eduskuntaryhmästä.

Tutustu myös puolueen uutishuoneeseen.

Tutustu kokoomuksen kuvapankkiin.

Sosiaaliturvaministeri Grahn-Laasonen: Hedelmöityshoitojen kela-korvaukset palautetaan korotettuina10.5.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Tulevana viikonloppuna vietetään vuosittaista lapsettomien lauantaita, joka koskettaa monia suomalaisia. Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasosen (kok.) mukaan hallitus aikoo palauttaa hedelmöityshoitojen kela-korvaukset korotettuina ensi vuoden alusta alkaen. Hedelmöityshoitoihin varataan 2,7 miljoonaa euroa vuodessa. Määrärahan korotus mahdollistaa aiempaa merkittävästi kattavamman korvaustason.