Kokoomuksen Multala: Hienoa, että SDP tuli kokoomuksen linjoille!

Kokoomuksen sivistyspolitiikan verkoston puheenjohtaja ja kansanedustaja Sari Multala on tyytyväinen, että SDP on tullut kokoomuksen linjoille kaksivuotisen esiopetuksen ja maksuttoman varhaiskasvatuksen suhteen. Multala kuitenkin ihmettelee, miksi asiassa ei ole edetty jo kuluvalla vaalikaudella.
Sari Multala. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Valtiovarainvaliokunnan sivistys- ja tiedejaoston jäsen Sari Multala (kok.) on tyytyväinen, että SDP esittää Suomeen kaksivuotista esiopetusta. Multalan mukaan kyse on kokoomuksen pitkäaikaisesta tavoitteesta, jota kohti edettiin edellisellä vaalikaudella opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasosen (kok.) johdolla. Multala ihmettelee, miksi SDP ei ole edistänyt asiaa kuluvalla vaalikaudella.

”Kokoomuksen mielestä kaksivuotinen esiopetus olisi pitänyt toteuttaa tällä vaalikaudella, jotta kaikilla lapsilla olisi paremmat valmiudet aloittaa koulupolku. Kaikki viisivuotiaat tulisivat näin suunnitelmallisen, pedagogisen varhaiskasvatuksen piiriin. Sen sijaan hallitus päätti pidentää oppivelvollisuutta loppupäästä. Tämä oli selkeä arvovalinta. Erot kouluvalmiuksissa ovat kasvaneet ja siksi kaksivuotinen esiopetus olisi pitänyt toteuttaa jo tällä vaalikaudella”, toteaa Multala.

Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) käynnisti vuonna 2017 kokeilun viisivuotiaiden lasten maksuttomasta varhaiskasvatuksesta. Vuonna 2018 kokeilussa oli mukana 20 kuntaa. Kokoomus olisi halunnut kaksivuotisen esiopetuksen kuluvan vaalikauden hallitusohjelmaan. Viisivuotiaiden maksuton varhaiskasvatus olisi laajentunut koko ikäluokalle.

”Demarijohtoinen Rinteen-Marinin hallitus ei uudistusta sisällyttänyt hallitusohjelmaansa. Täytyy ihmetellä, miksi demarit ovat heränneet ajatukseen vasta nyt. Ehkä kyse on lähestyvistä eduskuntavaaleista”, Multala sanoo.

Vuonna 2020 hyväksytyssä kokoomuksen tavoiteohjelmassa puolue vaatii kaksivuotisen esiopetuksen lisäksi osa-aikaisen maksuttoman varhaiskasvatuksen laajentamista kaikille ikäluokille. Kokoomus on myös pitkään peräänkuuluttanut varhaiskasvatusmaksujen alentamisen jatkamista työnteon kannustinloukkujen purkamiseksi.

Sari Multala. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 48 kansanedustajallaan suurin eduskuntaryhmä.

Kokoomuksen Autto: Pääministeri Orpo onnistui kääntämään EU:n katseen Suomen itärajaan20.4.2024 10:10:04 EEST | Tiedote

Suuren valiokunnan puheenjohtaja, kokoomuksen kansanedustaja Heikki Autto kiittelee Euroopan johtajien katseiden kääntymistä Suomeen. Suomen tavoitteet yhteisen rajaturvallisuusratkaisun löytämisestä ja rajamaakuntien rahoituksen lisäämisestä esiteltiin komission puheenjohtaja von der Leyenille, kun hän vieraili pääministeri Orpon kutsusta Itä-Suomessa perjantaina.

Kokoomuksen Vestman: Kohtuuttomiin sähkön hintoihin on puututtava uusin keinoin19.4.2024 12:49:44 EEST | Tiedote

Eduskunnan talousvaliokunta on tänään hyväksynyt yksimielisesti Sähkön hinta kuriin -kansalaisaloitteen johdosta mietinnön, jossa velvoitetaan puuttumaan sähkön kohtuuttomiin hintoihin. Kokoomuksen kansanedustaja, talousvaliokunnan jäsen Heikki Vestmanin mukaan sähköpörssin hinnanmuodostusta voidaan korjata uudella tavalla. Lisäksi Vestman perää kuluttajaviranomaiselta toimenpiteitä, koska jo voimassa oleva kuluttajansuojalainsäädäntö antaa mahdollisuuden saattaa kohtuuttomat määräaikaiset sopimukset tuomioistuimen arvioitavaksi.

Kokoomuksen Aalto-Setälä: Terve meri on myös ihmisoikeuskysymys19.4.2024 07:06:00 EEST | Tiedote

Euroopan neuvoston parlamentaarinen yleiskokous hyväksyi tänään täysistunnossaan raportin Euroopan neuvoston strategioista terveiden merien turvaamiseksi ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Yleiskokoukseen osallistunut Pauli Aalto-Setälä on tyytyväinen, että merten hyvinvointi saa ansaitsemansa huomion. Lisäksi yleiskokous jatkoi vankkaa tukeaan Ukrainalle toteamalla yksimielisesti, että jäädytetyt venäläiset varat tulisi käyttää Ukrainan kansan hyväksi sekä Venäjän sotarikosten selvittämiseen tähtäävän tuomioistuimen perustamiseksi.