Kokoomuksen Mykkänen esittää kahdeksan miljardin pääomitusta korkeakouluille - ”Rahat turvaan sammonryöstöiltä”

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen esittää korkeakouluille noin 400 miljoonan euron uutta vuosittaista tulovirtaa siirtämällä Solidiumin omistamat osakkeet korkeakouluille. Mykkäsen mukaan pääomitus olisi keino rahoittaa osa parlamentaarisesti sovituista TKI-panostuksista.
Kai Mykkänen. Kuvaaja: Kristian Tervo.

Kokoomuksen kansanedustaja ja eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen haluaa siirtää ensi vaalikaudella valtionyhtiö Solidiumin omistukset korkeakoulujen taseisiin. Solidiumin salkussa on valtion ei-strategiset pörssiosakkeet. Pääomitus moninkertaistaisi korkeakoulujen sijoitusvarallisuuden ja turvaisi niille valtion rahoituksesta riippumatonta osinkovirtaa. Mykkäsen mukaan korkeakoulut voisivat käyttää omaisuuden osinkotuottoja mm. tutkimus- ja kehittämistoimintaan.

“Tämä olisi historiallinen ja massiivinen siirto. Korkeakoulut voisivat osakkeiden vuosittaisella tuotolla hoitaa leijonanosan tulevan vaalikauden tutkimus- ja tuotekehityspanostusten lisäyksestä. Panostuksista on parlamentaarinen sopu, mutta toteutustapa on vielä auki”, Mykkänen sanoo.

Mykkänen korostaa, että siirto lisäisi korkeakoulujen autonomiaa. Mykkänen muistuttaa, että maailman huippuyliopistoilla on tyypillisesti huomattava sijoitusvarallisuus, jolla ne rahoittavat toimintaansa.

“Siirto antaisi  korkeakouluille pysyvästi satojen miljoonien eurojen uuden tulovirran. Lisäksi valtion omaisuus olisi sellaisessa käytössä, jossa se taatusti tuottaa yhteiskunnallista hyvää. Alueellisesti toimivat mutta maailmalle avautuvat korkeakoulut ovat parhaita mahdollisia kasvurahastoja”, Mykkänen sanoo.

“Korkeakouluilla on jo nyt sijoitusvarallisuutta, eli niillä on kaikilla hyvää osaamista sijoitusten itsenäiseen hoitamiseen. Pääomitus voitaisiin kuitenkin toteuttaa myös siten, että Solidium, korkeakoulujen niin halutessa, voisi edelleen pyörittää sijoitussalkkua, mutta omistajina olisivat jatkossa suomalaiset korkeakoulut”, Mykkänen sanoo.

“Monilla hallituksilla on ollut halukkuutta käyttää valtion omaisuutta juokseviin menoihin. Viimeksi Rinteen hallitus myi valtion omaisuutta kolmen miljardin euron edestä, käyttäen sen osin pysyviin menoeriin. Tämä ei ole Kokoomuksen mielestä hyvää politiikkaa. Valtion omaisuutta ei pidä myydä juoksevien menojen kattamiseksi. Korkeakouluille siirrettynä valtion omaisuus olisi jatkossa suojassa tällaisilta sammonryöstöiltä”, Mykkänen sanoo.

Kai Mykkänen. Kuvaaja: Kristian Tervo.

Kansallinen Kokoomus on vuonna 1918 perustettu poliittinen puolue ja kansanliike, joka haluaa kehittää Suomea vastuullisesti.

Politiikkamme perustuu arvoihin – uskomme yksilöön, vastuuseen ja vapauteen. Haluamme rakentaa yhteiskuntaa, jossa jokaisella on mahdollisuus menestyä ja jossa heikoimmista pidetään huolta.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 38 kansanedustajallaan toiseksi suurin eduskuntaryhmä.

Lue lisää eduskuntaryhmästä.

Tutustu myös puolueen uutishuoneeseen.

Tutustu kokoomuksen kuvapankkiin.

Kokoomuksen Vestman: Kohtuuttomiin sähkön hintoihin on puututtava uusin keinoin19.4.2024 12:49:44 EEST | Tiedote

Eduskunnan talousvaliokunta on tänään hyväksynyt yksimielisesti Sähkön hinta kuriin -kansalaisaloitteen johdosta mietinnön, jossa velvoitetaan puuttumaan sähkön kohtuuttomiin hintoihin. Kokoomuksen kansanedustaja, talousvaliokunnan jäsen Heikki Vestmanin mukaan sähköpörssin hinnanmuodostusta voidaan korjata uudella tavalla. Lisäksi Vestman perää kuluttajaviranomaiselta toimenpiteitä, koska jo voimassa oleva kuluttajansuojalainsäädäntö antaa mahdollisuuden saattaa kohtuuttomat määräaikaiset sopimukset tuomioistuimen arvioitavaksi.

Kokoomuksen Aalto-Setälä: Terve meri on myös ihmisoikeuskysymys19.4.2024 07:06:00 EEST | Tiedote

Euroopan neuvoston parlamentaarinen yleiskokous hyväksyi tänään täysistunnossaan raportin Euroopan neuvoston strategioista terveiden merien turvaamiseksi ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Yleiskokoukseen osallistunut Pauli Aalto-Setälä on tyytyväinen, että merten hyvinvointi saa ansaitsemansa huomion. Lisäksi yleiskokous jatkoi vankkaa tukeaan Ukrainalle toteamalla yksimielisesti, että jäädytetyt venäläiset varat tulisi käyttää Ukrainan kansan hyväksi sekä Venäjän sotarikosten selvittämiseen tähtäävän tuomioistuimen perustamiseksi.