Kokoomuksen Mykkänen keskustan Saarikolle: Työmiljardilla suomalaisille ostovoimaa

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen kannustaa hallitusta keventämään työn verotusta pikaisesti suomalaisten ostovoiman parantamiseksi ja palkkamaltin edistämiseksi. Mykkänen lähetti terveisiä valtiovarainministeri Annika Saarikolle (kesk.) Kokoomuksen puoluekokouksesta Kalajoelta.

Kai Mykkänen. Kuvaaja: Kristian Tervo.

Kokoomus on ajanut työn verotuksen keventämistä jo pitkään. Mykkäsen mukaan veronkevennykset olisivat erityisen perusteltuja nyt, kun nopeasti kohoavat hinnat syövät suomalaisten ostovoimaa.

”Kokoomus antaa täyden tukensa ansiotuloverotuksen keventämiselle, jota hallitus ilmeisesti vielä pohtii. Se on tehokas keino parantaa suomalaisten ostovoimaa. Lähetän terveiset keskustan puheenjohtajalle, valtiovarainministeri Annika Saarikolle Lappeenrantaan: veronkevennyksillä on kiire”, Mykkänen sanoi.

Mykkäsen mukaan veronkevennyksen pitäisi olla miljardiluokkaa.

”Kokoomus keventäisi ansiotuloverotusta kaikissa tuloluokissa. Lähtisimme liikkeelle miljardin euron kokonaisuudesta – työmiljardista. Pienet muutokset työn verotuksessa jäävät helposti huomaamatta palkkapussissa”, Mykkänen sanoi.

”Veronkevennyksiä ei pidä ehdollistaa Saarikon keskusteluille työmarkkinajärjestöjen kanssa joskus syksyllä. Hallituksen on tehtävä päätös veronkevennyksistä heti ja järjestöt ottavat kevennykset kyllä huomioon. Osapuoleksi työmarkkinoiden neuvotteluhuoneisiin ei pidä antautua”, Mykkänen sanoo.

Kai Mykkänen. Kuvaaja: Kristian Tervo.

Kokoomuksen Kauma haluaa riippumattoman tutkimuksen poikkeuksellisen suurista kuolleisuusluvuista ja 4. koronarokotteet laajaan jakoon!2.7.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Kansanedustaja, kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Pia Kauma ihmettelee hallituksen toimia koronapandemian hoitamisen osalta. Hän on jättänyt aiheesta kirjallisen kysymyksen. Kauma on ihmeissään myös ylisuurista kuolleisuusluvuista. Syyt ylikuolleisuuden taustalla pitäisi nyt tutkia tarkoin.

Missä viipyy translaki, Sanna Marin?30.6.2022 10:40:37 EEST | Tiedote

Sanna Marinin hallitus on lykännyt translain antamista. Ajoitus uudelle lykkäämiselle on harvinaisen huono, toteavat Kokoomuksen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Elina Valtonen, kansanedustaja Saara-Sofia Sirén ja kansanedustaja Jaana Pelkonen. He ovat tänään jättäneet kirjallisen kysymyksen hallituksen toiminnasta koskien sukupuolivähemmistöjen asemaa Suomessa. "Olisi myönteinen yllätys, mikäli pääministeri Marin tuo Pride-kulkueeseen lauantaina tuliaisena hallituksensa esityksen translaiksi," edustajat toteavat. "Translaki tulee antaa viipymättä eduskunnalle. Mikäli vasemmistohallitus ei pysty translakia antamaan, on sekin sanottava reilusti ääneen," toteaa Valtonen. "Syytä kerta toisensa jälkeen tapahtuneelle uudistuksen lykkääntymiselle ei ole annettu. Lisäksi lakiluonnoksessa ei edelleenkään oteta huomioon intersukupuolisten lasten itsemääräämisoikeutta. Olemme sitoutuneet kansainvälisillä laeilla lasten oikeuksien puolustamiseen. Nyt näyttäisi siltä, että tarpeettomien, kosmeett