Kokoomuksen Risikko: Nyt on oikea aika poistaa työelämän ikärasismi

Kokoomuksen kansanedustajan Paula Risikon mukaan yksi vaalikentillä eniten ikäihmisiä puhuttava teema on senioreiden kohtaama ikärasismi. Risikko esittää blogissaan konkreettisia keinoja parantaa senioreiden mahdollisuuksia jatkaa työelämässä.
Paula Risikko. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen kansanedustaja Paula Risikko vaatii tulevalta hallitukselta tiukkaa otetta ikärasismin kitkemiseen ja osaavan senioriväestön työmahdollisuuksien parantamiseen. Risikko esittää blogissaan konkreettisia keinoja parantaa senioreiden mahdollisuuksia jatkaa työelämässä.

“Vaalitoreilla yksi eniten puhuttava aihe on arvostus seniorikansalaisia kohtaan. Puhutaan jopa ikärasismista niin työelämässä kuin palvelujenkin suhteen. Suomalaisessa työelämässä on valitettavasti edelleen epäluuloa seniorikansalaisiamme kohtaan. Miksi?” Risikko kysyy.

“Samaan aikaan suomalaisissa yrityksissä on valtava pula osaavasta työvoimasta lähes kaikilla toimialoilla - pienistä suuriin yrityksiin. Investointeja jää tekemättä ja tilauksia toimittamatta. Talouskasvu vauhdittuisi heti, jos senioriväestön arvokkaalle työpanokselle saataisiin paremmat kannustimet”, Risikko sanoo.

Risikko nostaa esiin Kokoomuksen ehdotuksen Singaporessa käytössä olevasta niin sanotusta siltatyön mallista.

“Voisimmeko ottaa mallia Singaporesta? Aasian ihmeessä on käytössä niin kutsuttu siltatyön malli. Työntekijällä on mahdollisuus neuvotella itselleen hieman kevyemmät vastuut ja velvoitteet töissä tinkimättä toimeentulosta. Keskimääräinen eläkkeellesiirtymisikä nousi nopeasti useammalla vuodella mallin käyttöönoton jälkeen”, Risikko sanoo.

Risikon mukaan kaikki julkisen talouden kannalta kestävät keinot työnteon kannattavuuden parantamiseksi tulee selvittää.

“Eläkeläiset nimeävät heikot taloudelliset kannustimet yhdeksi keskeiseksi syyksi sille, miksi työstä jäädään pois, vaikka sinänsä haluja olisi jatkaa. Kokoomus onkin ehdottanut työnteon ja eläkkeiden verotuksen keventämistä. Sukupolvien välinen oikeudenmukaisuus tulee ottaa huomioon verokannustimien rakentamisessa”, Risikko sanoo.

“Työnteon tulee kannattaa aina. Nyt on oikea aika poistaa osaajiin kohdistuva ikärasismi ja parantaa seniorikansalaisten työnteon kannustimia”, Risikko sanoo.

Kokoomus ehdottaa:

• Annetaan seniorityöntekijälle mahdollisuus uuteen työsopimukseen, jossa työn velvoitteita ja vastuita kevennettäisiin.
  • Kehitetään osittaista varhennettua vanhuuseläkettä siten, että taloudelliset kannustimet työssä jatkamiseen paranevat.
  • Asetetaan työnantajalle neuvotteluvelvollisuus ja samalla mahdollisuus perustella, mikäli työn uudelleenjärjestely ei yrityksessä tai kyseisessä tehtävässä ole mahdollista.
  • Tutkitaan ja toimeenpannaan kaikki julkisen talouden kannalta kestävät keinot parantaa eläkkeellä olevien työn verotuksen kannustimia.

Paula Risikon blogi on luettavissa täältä.

Paula Risikko. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kansallinen Kokoomus on vuonna 1918 perustettu poliittinen puolue ja kansanliike, joka haluaa kehittää Suomea vastuullisesti.

Politiikkamme perustuu arvoihin – uskomme yksilöön, vastuuseen ja vapauteen. Haluamme rakentaa yhteiskuntaa, jossa jokaisella on mahdollisuus menestyä ja jossa heikoimmista pidetään huolta.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 38 kansanedustajallaan toiseksi suurin eduskuntaryhmä.

Lue lisää eduskuntaryhmästä.

Tutustu myös puolueen uutishuoneeseen.

Tutustu kokoomuksen kuvapankkiin.

Kokoomuksen Väyrynen: Hallituksen päätökset tukevat sote-henkilöstön riittävyyttä23.4.2024 14:20:00 EEST | Tiedote

Kokoomuksen kansanedustaja Ville Väyrysen mukaan hallituksen päätökset sote-henkilöstön riittävyyden turvaamiseksi ovat välttämättömiä. Kolmasosa hyvinvointialueiden henkilöstöstä on eläköitymässä kymmenen vuoden sisällä, eikä hajanainen palveluverkko nykyisellään pysty suoriutumaan velvoitteistaan. Väyrynen piti Kokoomuksen eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoron eduskunnan keskustellessa opposition välikysymyksestä sairaalaverkosta.

Kokoomuksen Autto: Pääministeri Orpo onnistui kääntämään EU:n katseen Suomen itärajaan20.4.2024 10:10:04 EEST | Tiedote

Suuren valiokunnan puheenjohtaja, kokoomuksen kansanedustaja Heikki Autto kiittelee Euroopan johtajien katseiden kääntymistä Suomeen. Suomen tavoitteet yhteisen rajaturvallisuusratkaisun löytämisestä ja rajamaakuntien rahoituksen lisäämisestä esiteltiin komission puheenjohtaja von der Leyenille, kun hän vieraili pääministeri Orpon kutsusta Itä-Suomessa perjantaina.