Kokoomuksen Sankelo: Viljankuivauksen verokohtelu kuntoon

Kokoomuksen kansanedustaja Janne Sankelo esittää viljankuivauksessa käytettävän nestekaasun verokohtelun korjaamista. Eduskunta on hyväksynyt aikaisemmin nestekaasun verokohteluun liittyvän valtionvarainvaliokunnan mietinnön. Lausuma ei ole kuitenkaan johtanut neutraalin palautusjärjestelmän käyttöönottoon.

Janne Sankelo. Kuvaaja: Hanne Salonen, Eduskunta.

Kokoomuksen kansanedustaja Janne Sankelo esittää viljankuivauksessa käytettävän nestekaasun verokohtelun korjaamista. Nestekaasua käytetään polttoaineena monissa uusissa viljankuivaajissa eri puolilla Suomea. Tekniikkaa pidetään ympäristöystävällisenä ja hyötysuhteeltaan hyvänä tapana kuivata viljaa. Nestekaasun käytöstä ei kuitenkaan ole mahdollista saada kuivauksen yhteydessä valmisteveron palautusta samaan tapaan kuin saastuttavammasta kevyestä polttoöljystä.

”Nestekaasun käyttö on edelleen verotuksellisesti epäreilussa asemassa viljankuivauksessa suhteessa muihin polttoaineisiin tehdystä vaikuttamistyöstä huolimatta. Asian korjaaminen ei vaikuta olevan hallituksen intresseissä”, Sankelo sanoo.

Asian muuttamiseksi 20 Kokoomuksen kansanedustajaa on Janne Sankelon johdolla tehnyt lakialoitteen laiksi maataloudessa käytettyjen eräiden energiatuotteiden valmisteveron palautuksesta annetun lain muuttamisesta.

”Maatalouden kannattavuuden parantamiseksi on tehtävä monia toimenpiteitä. Viljankuivauksen verokohtelun epäoikeudenmukaisuuden korjaaminen on jäänyt hallitukselta tekemättä. Tämä osoittaa joko tietämättömyyttä tai välinpitämättömyyttä sellaisia aktiiviviljelijöitä kohtaan, jotka panostavat elinkeinoonsa ja hakevat viljankuivaukseen tehokkaampia ja ympäristöystävällisempiä menetelmiä”, Sankelo sanoo.

Janne Sankelo. Kuvaaja: Hanne Salonen, Eduskunta.

Kokoomuksen Valtonen: Nato-jäsenyys selkeyttää Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittista asemaa17.5.2022 11:57:08 EEST | Tiedote

Kokoomuksen varapuheenjohtajan ja eduskunnan ulkoasianvaliokunnan jäsenen Elina Valtosen mielestä Nato-jäsenyys selkeyttää merkittävällä tavalla Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittista asemaa. Se mahdollistaa myös yhä syvemmän eurooppalaisen turvallisuusajattelun. Ulkoasianvaliokunnan mietintö Suomen turvallisuusympäristön muutoksesta ja Nato-jäsenyydestä valmistui tänään.