Kokoomuksen Satonen ja Eestilä: Kriittisten peruselintarvikkeiden saatavuus turvattava investointien lupamenettelyjä priorisoimalla

Kansanedustajat Arto Satonen ja Markku Eestilä ovat jättäneet hallitukselle kirjallisen kysymyksen yritysten lupaprosessien priorisoimisesta, jotta korvaaviin energialähteisiin olisi mahdollista investoida viipymättä.

Kokoomuksen kansanedustajat Arto Satonen ja Markku Eestilä ovat huolissaan maakaasun saatavuuden nopean heikkenemisen aiheuttamista seurauksista Suomen ruokahuollolle.

”Ukrainan sota on aiheuttanut tarpeen irrottautua nopealla aikataululla venäläisestä energiasta. Maakaasun korvaaminen vaihtoehtoisella energialähteellä ei kuitenkaan tapahdu nopeasti. Maakaasun saatavuuden nopea heikkeneminen ilman varautumistyötä aiheuttaa vakavia ja välittömiä vaikutuksia muun muassa Suomen ruokahuollolle”, kokoomuksen kansanedustajat sanovat.

Kaasun saatavuuden heikkeneminen vaikuttaa nopealla aikavälillä useiden eri kokoisten elintarvikeyritysten tuotantokykyyn ja monen peruselintarvikkeen saatavuuteen.

”Elintarviketeollisuusyritykset joutuvat nyt tekemään kiireellisiä investointeja maakaasua korvaaviin lähteisiin. Korvaavat tarkoituksenmukaiset lähteet ovat mm. kevyt polttoöljy ja nestekaasu, joiden käyttöönotto vaatii mm. säiliöinvestointeja. Investointeja varten elintarviketeollisuusyritykset tarvitsevat käyttöpääomaa ja erilaisia lupia investointien toteuttamiseen,” Satonen toteaa.

Osalla yrityksistä säiliöt ovat jo käyttövalmiina tontilla, mutta niiden käyttöönottoa rajoittaa ympäristölupa, joka sallii öljyn käytön vain muutaman kuukauden määräajaksi.

”Peruselintarvikkeiden saatavuuden turvaamisen kannalta investointien lupaprosessien nopeuttaminen on investointitukiakin tärkeämpää. Yritykset tilaavat investointihyödykkeet vasta sen jälkeen, kun luvat esimerkiksi nestekaasu- tai öljysäiliön perustamiseksi tuotantolaitoksen tontille ovat kunnossa. Korvaaviin energialähteisiin äkillisesti siirtymään joutuvien yritysten lupaprosesseja tulisi priorisoida, jotta investoinnit voidaan toteuttaa viipymättä,” Eestilä huomauttaa.

Kirjallisessa kysymyksessä edustajat kysyvät:

Voidaanko saatavuuden turvaamisen perusteella antaa investointitukia siirtymäajaksi myös ei-uusiutuville energiamuodoille, kun ne korvaavat Venäjältä tulevan tuontienergian ja

voivatko lupaviranomaiset priorisoida kriittisten peruselintarvikkeiden saatavuutta turvaavien investointien lupamenettelyjä?

Kokoomuksen Valtonen: Nato-jäsenyys selkeyttää Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittista asemaa17.5.2022 11:57:08 EEST | Tiedote

Kokoomuksen varapuheenjohtajan ja eduskunnan ulkoasianvaliokunnan jäsenen Elina Valtosen mielestä Nato-jäsenyys selkeyttää merkittävällä tavalla Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittista asemaa. Se mahdollistaa myös yhä syvemmän eurooppalaisen turvallisuusajattelun. Ulkoasianvaliokunnan mietintö Suomen turvallisuusympäristön muutoksesta ja Nato-jäsenyydestä valmistui tänään.