Kokoomuksen Satonen vappupuheessaan: Kannustinloukkuja purettava välittömästi

Kansanedustaja Arto Satosen mielestä kannustinloukkujen purkamiselle on suuri tarve keskellä työvoimapulaa. Satonen muistuttaa, että helmikuussa avoimia työpaikkoja oli työ- ja elinkeinoministeriön mukaan jopa 242 000.

Arto Satonen. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen kansanedustaja Arto Satonen nosti Porin Kokoomuksen vappujuhlassa esille työmarkkinoiden kannustinongelman. Satonen viittasi Etlan tuoreeseen tutkimukseen, jonka mukaan Suomessa on 100 000 työtöntä, joilla työllistyminen lisäisi käteen jääviä tuloja alle neljänneksellä.

"Monilla työllistyvillä todellinen veroaste on 75% ja jopa yli, kun lasketaan verot, päivähoitomaksujen korotukset ja asuntotuen menetykset. Yhteiskunnassa on paljon korjattavaa, kun edes kokoaikatyön saaminen ei suurella osaa työttömistä paranna merkittävästi toimeentuloa", Satonen sanoi.

Satosen mielestä kannustinloukkujen purkamiselle on juuri nyt kova tarve, koska samaan aikaan avoimia työpaikkoja on ennätysmäärä. Helmikuussa 2022 avoimia työpaikkoja oli työ- ja elinkeinoministeriön mukaan jopa 242 000. Satosen muistuttaa, että työvoimapula koskettaa lähes kaikkia toimialoja.

”Kannustinloukuista on jo tullut este talouden ja työllisyyden kasvulle ja sitä kautta suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kestävälle rahoitukselle”, Satonen sanoi.

Kokoomus esitti viime syksyn budjettikeskustelun yhteydessä omassa vaihtoehtobudjetissaan useita keinoja, joilla kannustinloukkuja olisi voitu purkaa. Näitä ovat esimerkiksi ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastus, ylivelkaantuneiden suojaosan korotus, opiskelijoiden vapaan tulorajan pysyvä ja tuntuva nosto, asumistuen uudistaminen sekä päivähoitomaksujen alentaminen.

"Annan Marinin hallitukselle pisteet eläkeputken poistamisesta, mutta valitettavasti muut työn tarjontaa lisäävät uudistukset puuttuvat. Tehdään historiallinen ja kauaskantoinen virhe, jos kannustinloukkuja ei pureta nyt, kun työmarkkinat suorastaan huutavat työvoimaa”, Satonen sanoi.

Arto Satonen. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen Valtonen: Nato-jäsenyys selkeyttää Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittista asemaa17.5.2022 11:57:08 EEST | Tiedote

Kokoomuksen varapuheenjohtajan ja eduskunnan ulkoasianvaliokunnan jäsenen Elina Valtosen mielestä Nato-jäsenyys selkeyttää merkittävällä tavalla Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittista asemaa. Se mahdollistaa myös yhä syvemmän eurooppalaisen turvallisuusajattelun. Ulkoasianvaliokunnan mietintö Suomen turvallisuusympäristön muutoksesta ja Nato-jäsenyydestä valmistui tänään.