Kokoomuksen sivistysvaliokuntaryhmä: ”Hallituksen aikeet lisäävät osaajapulaa”

Kokoomuksen sivistysvaliokunnan jäsenet Paula Risikko, Ville Valkonen ja Sofia Vikman ovat seuranneet huolestuneena hallituksen toimia heikentää jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia. Hallitus on valmistellut kiireessä esitystä, jolla ammatillisen koulutuksen rahoitusmallia muutetaan niin, että se heikentää erityisesti aikuisopiskelijoiden asemaa.

Kokoomus vastustaa jyrkästi hallituksen kaavailuja ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmän romuttamisesta.

”Nyt tarvitaan ratkaisuja osaajapulaan, ei toimia sen kasvattamiseksi. Vetoamme hallituspuolueisiin, jotta he laittaisivat stopin työikäisten ammatillisen koulutuksen romuttamiselle. Jatkuvan oppimisen edellytysten heikentäminen vie ammatillista koulutusta aivan väärään suuntaan”, toteaa sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Risikko.

Viime vaalikaudella valmisteltiin laajassa yhteistyössä ammatillisen koulutuksen reformi. Reformin toimeenpano on edennyt, mutta hallitus on kerta toisensa jälkeen tehnyt muutoksia rahoitusjärjestelmään.

”Hallituksen kaavailuille ei ole koulutuskentän tukea. Miksi romuttaa toimiva ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmä, millä heikennetään jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia? Haluaako hallitus entisestään pahentaa kroonista osaajapulaa?” kysyy Valkonen.

Hallitus käynnisti toista astetta koskevan lainsäädännön valmistelun vuosi sitten. Valmistelu perustui valtioneuvoston koulutuspoliittisessa selonteossa linjattuihin kantoihin. Selonteon käsittely oli tuolloin vielä kesken sivistysvaliokunnassa.

”Eduskunta hyväksyi selonteon johdosta 17 lausumaa, joista osan hallitus on nyt jättänyt kaikessa hiljaisuudessaan huomioimatta. On pyöristyttävää, että hallitus on ajanut eteenpäin hanketta selontekoon vedoten, eikä ole huomioinut eduskunnan päätöstä. Eduskunnan lausumat velvoittavat hallitusta eikä se voi kävellä niiden ylitse”, Vikman päättää.

Ville ValkonenKansanedustaja

(Varsinais-Suomi)

Puh:044 567 2201

Kansallinen Kokoomus on vuonna 1918 perustettu poliittinen puolue ja kansanliike, joka haluaa kehittää Suomea vastuullisesti.

Politiikkamme perustuu arvoihin – uskomme yksilöön, vastuuseen ja vapauteen. Haluamme rakentaa yhteiskuntaa, jossa jokaisella on mahdollisuus menestyä ja jossa heikoimmista pidetään huolta.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 38 kansanedustajallaan toiseksi suurin eduskuntaryhmä.

Lue lisää eduskuntaryhmästä.

Tutustu myös puolueen uutishuoneeseen.

Tutustu kokoomuksen kuvapankkiin.

Kokoomuksen Sarkomaa: Yrityslähestymiskielto lisäkeinoksi puuttua toistuviin myymälävarkauksiin ja häiriökäyttäytymiseen19.11.2022 10:56:22 EET | Tiedote

Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sari Sarkomaa ehdottaa yrityslähestymiskieltoa keinoksi puuttua toistuviin myymälävarkauksiin, vakavaan väkivaltaan ja sen uhkaan kaupoissa. Sarkomaa jättää eduskunnassa asiasta toimenpidealoitteen, jossa esitetään lainsäädännön valmistelun aloittamista. Ruotsissa yrityslähestymiskielto on ollut voimassa vuoden 2021 maaliskuusta lähtien. Ruotsin Svensk Handelin mukaan asetettu kielto on ollut tehokas, sillä 75 prosenttia kiellon saaneista henkilöistä ei ole uhmannut kieltoa ja on pysynyt poissa kaupan tiloista.

Oppositio jättää välikysymyksen suomalaisen maatalouden kriisistä ja kotimaisen ruuantuotannon turvaamisesta18.11.2022 13:19:55 EET | Tiedote

Kristillisdemokraattien, Perussuomalaisten, Kokoomuksen ja Liike Nytin eduskuntaryhmät jättävät tänään yhteisen välikysymyksen maatalouden kriisistä ja kotimaisen ruuantuotannon turvaamisesta. Oppositioryhmien mielestä Marinin hallitus on välinpitämättömyydellään ja päättämättömyydellään osoittanut, ettei se ole tilanteen tasalla maatilojen ahdingosta.