Kokoomuksen Timo Heinonen: Hallituksen rahan viskely on vastuutonta

Kokoomuksen valtiovarainvaliokunnan vastaava Timo Heinonen kritisoi hallituksen velkaan perustuvaa talouspolitiikkaa vastuuttomaksi.

Hallitus julkaisi tänään tietoja vuoden toisesta lisätalousarviosta, jossa velkaa lisätään noin 1,3 miljardia euroa. Uusi velka lisätään edellisen 7,6 miljardin euron päälle.

“Hallituksen rahan viskely on vastuutonta. Puolustuksen ja turvallisuuden määrärahat ovat tietenkin ymmärrettäviä. Holtitonta velkarallia ei kuitenkaan selitä Venäjän hyökkäyssota tai edes pandemia. Yli kymmenen miljardia euroa menolisäyksistä on muuta kuin turvallisuuteen tai pandemiaan liittyviä”

“Nyt on käsi syvällä tulevien sukupolvien taskussa. Mitään suunnitelmaa velkaantumisen taittamiseksi ei ole. Seuraaville hallituksille jää mittava urakka hoitaa talous kuntoon.”

Hallitus päätti budjettiriihessä poikkeuslausekkeesta, jonka perusteella monet menot siirretään budjettikehysten ulkopuolelle. Heinonen moittii poikkeuslauseketta väljästi määritellyksi.

“On selvää, että puolustusmenojen välttämätöntä lisäystä ei tule estää budjettitekniikalla. Oikeutus poikkeuksellisiin siirtoihin perustuu kuitenkin siihen, että kehysten ulkopuolelle siirrettävät menot on tarkkaan rajattu ja hyvin perusteltu. Nyt näyttää siltä, että poikkeus on kirjattu niin väljästi, että sen perusteella kehysten ulkopuolelle siirtoa voidaan perustella lähes minkä vain menon kohdalla.” Heinonen huomauttaa.

“Pandemian ja sodan aiheuttamat menopaineet kasvattavat tarvetta uskottavalle suunnitelmalle julkisen talouden vakauttamiseksi. Julkiseen talouteen tarvitaan liikkumavaraa hyvinvointipalveluiden turvaamiseksi ja turvaksi tulevia kriisejä varten. Talouden kriisinkestokyky on keskeinen osa kokonaisturvallisuutta.” Heinonen päättää.

Kokoomuksen Kauma haluaa riippumattoman tutkimuksen poikkeuksellisen suurista kuolleisuusluvuista ja 4. koronarokotteet laajaan jakoon!2.7.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Kansanedustaja, kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Pia Kauma ihmettelee hallituksen toimia koronapandemian hoitamisen osalta. Hän on jättänyt aiheesta kirjallisen kysymyksen. Kauma on ihmeissään myös ylisuurista kuolleisuusluvuista. Syyt ylikuolleisuuden taustalla pitäisi nyt tutkia tarkoin.

Missä viipyy translaki, Sanna Marin?30.6.2022 10:40:37 EEST | Tiedote

Sanna Marinin hallitus on lykännyt translain antamista. Ajoitus uudelle lykkäämiselle on harvinaisen huono, toteavat Kokoomuksen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Elina Valtonen, kansanedustaja Saara-Sofia Sirén ja kansanedustaja Jaana Pelkonen. He ovat tänään jättäneet kirjallisen kysymyksen hallituksen toiminnasta koskien sukupuolivähemmistöjen asemaa Suomessa. "Olisi myönteinen yllätys, mikäli pääministeri Marin tuo Pride-kulkueeseen lauantaina tuliaisena hallituksensa esityksen translaiksi," edustajat toteavat. "Translaki tulee antaa viipymättä eduskunnalle. Mikäli vasemmistohallitus ei pysty translakia antamaan, on sekin sanottava reilusti ääneen," toteaa Valtonen. "Syytä kerta toisensa jälkeen tapahtuneelle uudistuksen lykkääntymiselle ei ole annettu. Lisäksi lakiluonnoksessa ei edelleenkään oteta huomioon intersukupuolisten lasten itsemääräämisoikeutta. Olemme sitoutuneet kansainvälisillä laeilla lasten oikeuksien puolustamiseen. Nyt näyttäisi siltä, että tarpeettomien, kosmeett