Kokoomuksen Vestman ja Autto: Ammattidiesel käyttöön viipymättä

Kokoomuksen kansanedustajat Heikki Vestman ja Heikki Autto ovat jättäneet hallituksen vastattavaksi kirjallisen kysymyksen ammattidieselin pikaisesta käyttöönotosta.

Heikki Vestman ja Heikki Autto. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on nostanut voimakkaasti energian hintoja. Kohonneet liikennepolttoaineiden hinnat ovat osuneet vakavasti kuljetusalan yrittäjiin. Kokoomuksen kansanedustajat Heikki Vestman ja Heikki Autto ovat jättäneet 10.6. eduskunnassa kirjallisen kysymyksen ammattidieselin pikaisesta käyttöönotosta.

"Kuljetusala on kantanut kohtuuttoman taakan sodan aiheuttamasta raakaöljyn hinnannoususta, minkä vuoksi kokoomus on vaatinut ammattiliikenteelle kevyemmin verotettua dieselpolttoainetta, eli ammattidieseliä", kertoo Vestman.

Helmikuun puolivälissä hallitus linjasi, että ammattidieselverojärjestelmän valmistelu aloitetaan. Kansanedustajat ovat kuitenkin huolissaan tiedoista, joiden mukaan esityksen valmistelu takkuaa, vaikka kuljetusalan kannattavuusongelma on akuutti.

"Lasku toimialalle on ollut satoja miljoonia euroja jo nyt. Hallituksen pitää pystyä ripeämpään valmisteluun", vaatii Autto.

Edustajat huomauttavat, että kyse ei ole vain kuljetusalasta, vaan logistiikkakustannukset valuvat lopulta hyödykkeiden hintoihin kotitalouksien maksettavaksi.

"Monissa perheissä ollaan tiukoilla hintojen nousun vuoksi. Arjen kustannusten kasvua pitäisi helpottaa eikä inflaation saisi antaa karata käsistä. Liikkumisen kustannusten hillintään tarvitaan uusia ratkaisuja", edustajat vaativat.

Kirjallinen kysymys on luettavissa eduskunnan verkkosivuilla

Heikki AuttoKansanedustaja

Kokoomuksen valiokuntavastaava liikenne- ja viestintävaliokunnassa, puoluevaltuuston puheenjohtaja (Lapin vaalipiiri)

Puh:09 432 3018heikki.autto@eduskunta.fi

Heikki Vestman ja Heikki Autto. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.