Kokoomuksen Vestman ja Kopra: ”Suomen turvallisuus etusijalle” – Ei turvapaikkaa Venäjän liikekannallepanoa pakeneville

Kokoomuksen kansanedustaja, hallintovaliokunnan jäsen Heikki Vestman ja kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, puolustusvaliokunnan jäsen Jukka Kopra vaativat hallitukselta selkeää kannanottoa, ettei Suomi ota vastaan liikekannallepanoa pakenevia venäläisiä turvapaikanhakijoina. Baltian maissa on tehty vastaava linjaus.

”Turvapaikka Suomessa ei kuulu sotaa kannattaville tai sen hiljaa hyväksyneille venäläisille, jotka yrittävät nyt paeta liikekannallepanoa. Asevelvollisuus tai liikekannallepano ei anna laillista oikeutta turvapaikkaan eikä pidäkään antaa”, Vestman sanoo.

”Putin on julistanut Venäjälle osittaisen liikekannallepanon ja kiristänyt sotaretoriikkaa lännelle. Sisäinen tilanne Venäjällä on juuri nyt herkkä ja arvaamaton. Vaikka tällä hetkellä tilanne Suomen itärajalla on rauhallinen, yksi skenaario on, että liikekannallepano tuo rajalle merkittävän määrän mobilisointitoimia pakenevia asevelvollisuusikäisiä venäläisiä turvapaikanhakijoita”, Jukka Kopra jatkaa.

Hallituspuolueiden kansanedustajat ovat ajaneet (HS 23.9.) linjaa, jonka mukaan liikekannallepanoa pakenemisen tulisi olla peruste turvapaikalle. SDP:n Erkki Tuomioja kommentoi: ”Kyllä se minusta on turvapaikan aihe”. Sisäministeri Mikkonen taas on korostanut eduskunnan kyselytunnilla jokaisen venäläisen oikeutta hakea turvapaikkaa Suomesta.

Vestmanin mukaan venäläiset asevelvolliset Suomessa voivat muodostaa jo turvapaikan hakuprosessin aikana uhkan kansalliselle turvallisuudelle.

”Asevelvollisia miehiä on Venäjällä miljoonia. Venäjän mukaan se on sodassa paitsi Ukrainaa koko länttä vastaan. On ennen kuulumatonta ja vaarallista, että hallitus alkaisi tarjota turvapaikkaa, edes vihjaa sen mahdollisuudesta, hyökkäyssotaa käyvän Venäjän reserviläisille. Hallitukselta tarvitaan selkeä viesti, että asevelvollisuutta pakeneminen ei ole mikään oikeus turvapaikkaan ja sitä on turha yrittää hakea”, Vestman sanoo.

”On ilmeistä, että suuren joukon venäläisiä turvapaikanhakijoita tulo maahan olisi Suomelle potentiaalinen turvallisuusuhka. Tulijoista suuri osa olisi Venäjän sotilaskoulutettua reserviä, jotka voisivat jäädä maahan arviolta vähintään vuoden kestävän prosessin ajaksi. Kaikkien tulijoiden taustoja ja motiiveja olisi käytännössä mahdotonta selvittää. Venäjä on aikaisemmalla toiminnallaan osoittanut hyödyntävänsä ulkopolitiikassaan valheellisia muiden maiden venäläisvähemmistöihin liittyviä narratiiveja”, Jukka Kopra jatkaa.

Uutistoimisto Reutersin mukaan Viron, Latvian ja Liettuan ministerit ovat linjanneet, etteivät he tule myöntämään turvapaikkoja liikekannallepanoa pakeneville venäläisille. Latvian ulkoministeri on todennut pakenevien Venäjän asevelvollisten aiheuttavan ”huomattavia turvariskejä niille maille, jotka ottavat heidät vastaan”.

Vestman peräänkuuluttaa hallitukselta valmiutta käyttää kesällä säädettyä rajansulkupykälää.

”Opposition ja hallituksen yhteistyöllä kreivin aikaan säädetyllä rajapykälällä voi olla pian käyttöä. Sen perusteella hallitus voi sulkea itärajan rajanylityspaikat laajamittaisen maahantulon vuoksi, jos se vaarantaa kansallista turvallisuutta tai yleistä järjestystä. On äärimmäisen tärkeää, että tämä toimivaltuus on nyt laissa ja että hallitus on sitä tarvittaessa valmis käyttämään”, Vestman päättää.

Jukka Kopra. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kansallinen Kokoomus on vuonna 1918 perustettu poliittinen puolue ja kansanliike, joka haluaa kehittää Suomea vastuullisesti.

Politiikkamme perustuu arvoihin – uskomme yksilöön, vastuuseen ja vapauteen. Haluamme rakentaa yhteiskuntaa, jossa jokaisella on mahdollisuus menestyä ja jossa heikoimmista pidetään huolta.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 48 kansanedustajallaan suurin eduskuntaryhmä.

Kokoomuksen Väyrynen: Hallituksen päätökset tukevat sote-henkilöstön riittävyyttä23.4.2024 14:20:00 EEST | Tiedote

Kokoomuksen kansanedustaja Ville Väyrysen mukaan hallituksen päätökset sote-henkilöstön riittävyyden turvaamiseksi ovat välttämättömiä. Kolmasosa hyvinvointialueiden henkilöstöstä on eläköitymässä kymmenen vuoden sisällä, eikä hajanainen palveluverkko nykyisellään pysty suoriutumaan velvoitteistaan. Väyrynen piti Kokoomuksen eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoron eduskunnan keskustellessa opposition välikysymyksestä sairaalaverkosta.

Kokoomuksen Autto: Pääministeri Orpo onnistui kääntämään EU:n katseen Suomen itärajaan20.4.2024 10:10:04 EEST | Tiedote

Suuren valiokunnan puheenjohtaja, kokoomuksen kansanedustaja Heikki Autto kiittelee Euroopan johtajien katseiden kääntymistä Suomeen. Suomen tavoitteet yhteisen rajaturvallisuusratkaisun löytämisestä ja rajamaakuntien rahoituksen lisäämisestä esiteltiin komission puheenjohtaja von der Leyenille, kun hän vieraili pääministeri Orpon kutsusta Itä-Suomessa perjantaina.