Kokoomuksen Virolainen: Suuri valiokunta tuli kokoomuksen linjoille ennallistamisasetuksessa – Suomi ei hyväksy komission esitystä

Suuren valiokunnan jäsen, kokoomuksen kansanedustaja Anne-Mari Virolainen on tyytyväinen suuren valiokunnan kriittiseen lausuntoon EU-komission esittämään ennallistamisasetukseen liittyen.

Anne-Mari Virolainen. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen kansanedustaja Anne-Mari Virolainen on tyytyväinen suuren valiokunnan lausuntoon EU-komission esittämään ennallistamisasetukseen liittyen. Virolaisen kiittää, että suuren valiokunnan enemmistö tuli kokoomuksen kriittiselle linjalle ennallistamisasetuksen käsittelyssä.

“Olemme saaneet Brysselistä viestiä, että Suomen kanta on epäselvä. Toivon, että suuren valiokunnan kriittinen lausunto yhdenmukaistaa Suomen viestin ennallistamisasetukseen liittyen”, Virolainen sanoo.

”Valiokunta ei hyväksy komission ehdotusta ennallistamisasetuksesta. Se aiheuttaisi Suomelle kohtuuttoman korkeat kustannukset suhteessa toisiin jäsenmaihin eikä esityksessä ole otettu riittävästi huomioon jäsenvaltioiden kansallista budjettivaltaa”, Virolainen sanoo.

Suuri valiokunta painottaa erityisesti, että toimeenpanon kansallisia kustannuksia täytyy saada olennaisesti ehdotuksessa arvioituja kustannuksia pienemmiksi.

“Jäsenmaiden liikkumavaraa toimenpiteiden valinnassa ja kohdentamisessa on lisättävä ja asetuksen on otettava huomioon jäsenmaiden erilaiset luonnonolosuhteet ja muut erityispiirteet sekä luonnon tilan parantamiseksi jo tehdyt toimenpiteet. Suuren valiokunnan kannan mukaan velvoitteiden pitää olla kohtuullisia ja toteuttamiskelpoisia toisin kuin hallitus oli linjannut aiemmin”, Virolainen sanoo.

Suuri valiokunta painottaa myös sääntelyn sosiaalisen hyväksyttävyyden tärkeyttä. Lopputuloksen tulee olla sosiaalisesti, alueellisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä.

“Neuvottelut asetuksesta ovat käynnissä työryhmävaiheessa, joten Suomen kanta on oltava selkeä ja ministereiden viestit yhteneväiset. Suuri valiokunta edellyttää kansallisen metsäpolitiikan huomioon ottamista jatkoneuvotteluissa sekä ehdotukseen merkittäviä muutoksia, joita eduskunnan valiokunnat ovat asian käsittelyn yhteydessä korostaneet. Eduskunta ei hyväksynyt valtioneuvoston alkuperäistä myötämielistä suhtautumista komission ehdotukseen”, Virolainen päättää.

Anne-Mari Virolainen. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kansallinen Kokoomus on vuonna 1918 perustettu poliittinen puolue ja kansanliike, joka haluaa kehittää Suomea vastuullisesti.

Politiikkamme perustuu arvoihin – uskomme yksilöön, vastuuseen ja vapauteen. Haluamme rakentaa yhteiskuntaa, jossa jokaisella on mahdollisuus menestyä ja jossa heikoimmista pidetään huolta.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 38 kansanedustajallaan toiseksi suurin eduskuntaryhmä.

Lue lisää eduskuntaryhmästä.

Tutustu myös puolueen uutishuoneeseen.

Tutustu kokoomuksen kuvapankkiin.