Kokoomus esittää Veikkauksen monopolin purkamista

Kokoomus esittää, että rahapeliyhtiö Veikkauksen monopoliasema korvataan digipelien lisenssijärjestelmällä, joka avaa rahapelimarkkinan kilpailulle muun muassa vedonlyönnin ja nettikasinoiden osalta. Puolue haluaa asiasta kirjauksen seuraavaan hallitusohjelmaan.

Sinuhe Wallinheimo ja Sari Multala. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomus vaatii hallitusta käynnistämään viipymättä selvityksen rahapelimarkkinan lisenssijärjestelmästä, jotta seuraava hallitus voi tehdä selvityksen pohjalta päätöksiä. Lisenssimalli käsittäisi Ruotsin mallin mukaisesti rahapelaamisen digipelimarkkinan. Puolueen rahapelipoliittisia linjauksia ovat valmistelleet kansanedustajat Sinuhe Wallinheimo ja Sari Multala.

”Veikkauksen osuus digitaalisesta rahapelimarkkinasta on laskenut nopeasti lähelle 50 prosentin rajaa. Verkossa tapahtuva pelaaminen valuu ulkomaisille toimijoille, jotka eivät maksa veroja Suomeen eivätkä rahoita rahapelihaittojen ehkäisyä ja hoitoa. Tuotot valuvat ulkomaille, mutta haitat jäävät Suomeen. Lisenssijärjestelmällä kaikki toimijat saataisiin saman sääntelyn piiriin sekä maksamaan voitoistaan arpajaisveroa ja lisenssimaksuja”, Wallinheimo avaa.

Kokoomus vaatii myös rahapelivalvonnan ja pelihaittojen ennaltaehkäisyn vahvistamista. Puolueen mukaan rahapeliongelmia pitäisi käsitellä samalla vakavuudella kuin muitakin riippuvuuksia. Puolueen mukaan lisenssimallin avulla rahapelitoiminnasta nykyistä suurempi osa saataisiin Suomen sääntelyn piiriin, jolloin viranomaisilla olisi parempi mahdollisuus puuttua ongelmiin.

”Uudistuksen yhteydessä on varmistettava riittävä rahapelivalvonta. Tällä hetkellä valvonta ei tavoita suurta osaa peliyhtiöistä ja on heikosti resursoitu. Toimiva lisenssijärjestelmä vaatii vahvaa ja riippumatonta valvontaviranomaista. Lisäksi on varmistettava riittävät resurssit pelihaittojen ennaltaehkäisyyn ja pelihaitoista kuntoutumiseen”, Multala sanoo.

Kokoomus uudistaisi rahapelipolitiikkaa myös siirtämällä peliriippuvuutta aiheuttavat rahapeliautomaatit kauppojen auloista, huoltoasemilta ja ravintoista erillisiin pelisaleihin. Puolue on tyytyväinen, että eduskuntaryhmät löysivät aiemmin yhteisymmärryksen Veikkauksen tuottojen ja sen ns. edunsaajien rahoituksen välillä.

”Pelikoneet aiheuttavat nettipelaamisen ohella suurimmat haitat. Siksi niiden pitäisi olla piilossa pelisaleissa. On väärin, että rahapeliongelmainen joutuu kohtaamaan pelikoneita joka ikisellä kauppareissulla. Uudistusten läpivieminen on nyt helpompaa, kun kytky Veikkauksen ja sen edunsaajien rahoituksen välillä on katkaistu”, Wallinheimo sanoo.

Sinuhe Wallinheimo ja Sari Multala. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kansallinen Kokoomus on vuonna 1918 perustettu poliittinen puolue ja kansanliike, joka haluaa kehittää Suomea vastuullisesti.

Politiikkamme perustuu arvoihin – uskomme yksilöön, vastuuseen ja vapauteen. Haluamme rakentaa yhteiskuntaa, jossa jokaisella on mahdollisuus menestyä ja jossa heikoimmista pidetään huolta.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 38 kansanedustajallaan toiseksi suurin eduskuntaryhmä.

Lue lisää eduskuntaryhmästä.

Tutustu myös puolueen uutishuoneeseen.

Tutustu kokoomuksen kuvapankkiin.

Kokoomuksen Sarkomaa: Yrityslähestymiskielto lisäkeinoksi puuttua toistuviin myymälävarkauksiin ja häiriökäyttäytymiseen19.11.2022 10:56:22 EET | Tiedote

Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sari Sarkomaa ehdottaa yrityslähestymiskieltoa keinoksi puuttua toistuviin myymälävarkauksiin, vakavaan väkivaltaan ja sen uhkaan kaupoissa. Sarkomaa jättää eduskunnassa asiasta toimenpidealoitteen, jossa esitetään lainsäädännön valmistelun aloittamista. Ruotsissa yrityslähestymiskielto on ollut voimassa vuoden 2021 maaliskuusta lähtien. Ruotsin Svensk Handelin mukaan asetettu kielto on ollut tehokas, sillä 75 prosenttia kiellon saaneista henkilöistä ei ole uhmannut kieltoa ja on pysynyt poissa kaupan tiloista.

Oppositio jättää välikysymyksen suomalaisen maatalouden kriisistä ja kotimaisen ruuantuotannon turvaamisesta18.11.2022 13:19:55 EET | Tiedote

Kristillisdemokraattien, Perussuomalaisten, Kokoomuksen ja Liike Nytin eduskuntaryhmät jättävät tänään yhteisen välikysymyksen maatalouden kriisistä ja kotimaisen ruuantuotannon turvaamisesta. Oppositioryhmien mielestä Marinin hallitus on välinpitämättömyydellään ja päättämättömyydellään osoittanut, ettei se ole tilanteen tasalla maatilojen ahdingosta.