Kokoontumisrajoitukset eivät enää koske yhtiökokouksia ja muita vastaavia kokouksia
Aluehallintovirasto linjaa, että yhtiökokouksiin ja muihin vastaaviin sääntömääräisiin tai lakimääräisiin kokouksiin, joihin lähtökohtaisesti voivat osallistua vain yhteisön jäsenet sekä kutsuttuina eräät muut, ei pääsääntöisesti enää sovelleta yleisötilaisuuksia koskevia kokoontumisrajoituksia. Tämä koskee esimerkiksi asunto-osakeyhtiöitä, osakeyhtiöitä ja osuuskuntia sekä rekisteröityjä yhdistyksiä. Pääsääntöisesti näitä kokouksia ei enää tulkita yleisötilaisuuksiksi tai yleisölle avoimiksi kokoontumisiksi kokoontumislaissa tarkoitetussa mielessä.
Aluehallintoviraston aiempi näkemys yleisötilaisuuden käsitteen soveltumisesta myös yhtiökokouksiin ja muiden tahojen kokouksiin perustui oikeusministeriön 18.3.2020 laatimaan virkamiesmuistioon. Tässä ministeriö katsoi, että esimerkiksi yhdistysten kokoukset, yhtiökokoukset ja vastaavat ovat yleisötilaisuuksia.
Oikeusasiamiehen ratkaisu tulkintamuutoksen syynä
Tulkintamuutoksemme taustalla on eduskunnan oikeusasiamiehen antama ratkaisu, jossa käsitellään kokoontumislain ja tartuntatautilain käsitteitä 'yleinen kokous' ja 'yleisötilaisuus'. Kokoontumislaki pyrkii varmistamaan kokoontumisvapautta ja tartuntatautilaki puolestaan väestön suojaamisen tartuntavaaralta.
Oikeusasiamies on ratkaisussaan todennut, että tartuntatautilain pohjalta tehdyt rajoitukset kokoontumisvapauteen rajoittavat perusoikeuksia. Siksi perusoikeuksien rajoituksista ei voi poiketa muuten kuin lailla. Oikeusasiamies katsoi, ettei tartuntatautilain ja kokoontumislain erilaisten tarkoitusten perusteella voida tulkita eri tavoin termejä 'yleinen kokous' ja 'yleisötilaisuus'. Aluehallintovirastot eivät siis voi tartuntatautilain pykälän 58 nojalla päättää muiden “väkeä kokoavien tilaisuuksien” kuin yleisten kokouksien ja yleisötilaisuuksien kieltämisestä. Kokoukset, joihin osallistuminen rajattu edellä kerrotulla tavalla, eivät ole yleisölle avoimia yleisötilaisuuksia.
Yhtiökokouksissa ja muissa vastaavissa on noudatettava määräyksiä terveysturvallisuudesta
Vaikka kokoontumisrajoitukset eivät enää koske yhtiökokouksia ja muita vastaavia, tartuntatautilain pykälän 58 c määräykset terveysturvallisuudesta koskevat myös yhtiökokouksen tai muun tahon, kuten asunto-osakeyhtiön, järjestäjää. Jos kokous järjestetään paikan päällä, se pitää siis järjestää terveysturvallisesti. Lisätietoa: Mitkä ovat laissa säädetyt hygieniavaatimukset? (avi.fi)
On myös mahdollista, että kokouksen järjestäjää koskee tartuntatautilain pykälän 58 d määräys siitä, että osallistujien lähikontaktit pitää pystyä tosiasiallisesti välttämään. Lisätietoa: Mitä toimijoita tartuntatautilain mukaiset turvavälipäätökset koskevat? (avi.fi)
Suositeltavaa on järjestää vain ne kokoukset, jotka ovat toiminnan kannalta välttämättömiä. Tällöin kokoukset on mahdollisuuksien mukaan hyvä järjestää etäyhteydellä tartuntatautitilanne huomioiden.
Yhtiökokous voi kokonsa ja luonteensa vuoksi olla yleisötilaisuus
Esimerkiksi isojen pörssiyhtiöiden yhtiökokoukset voivat kokonsa, luonteensa tai muun syyn vuoksi olla sellaisia, että ne täyttävät yleisötilaisuuden määritelmän. Tyhjentävää vastausta ei voida antaa siihen, mitkä kokoukset katsotaan yleisötilaisuudeksi.
Hyvä on huomata myös, että useita satoja osallistujia sisältävä kokous pitää kirjallisesti ilmoittaa poliisille. Tällöin tilaisuus katsottaisiin yleisötilaisuudeksi, jota aluehallintoviraston kokoontumisrajoitukset koskevat. Kokouksen järjestäjän kannattaa selvittää alueen polisiin kanta asiaan.
Rekisteröimättömien yhdistysten kokoukset ovat luonteeltaan niin erilaisia, että yhtä yleispätevää vastausta on mahdotonta antaa. Joka tapauksessa kaikissa tilanteissa, joissa ihmisiä kokoontuu yhteen, on syytä varmistaa osallistujien terveysturvallisuus, vaikka kokoontumisten järjestämistä ei olisi rajoitettu viranomaispäätöksillä.
Viranomaisten kokoukset, kuten kunnanvaltuuston, -hallituksen ja lautakuntien kokoukset, eivät kuulu kokoontumisrajoitusten piiriin. Vahva suositus on, että nämäkin järjestettäisiin etäkokouksina.
Lisätietoa:
Usein kysytyt kysymykset (avi.fi): Koskevatko kokoontumisrajoitukset myös yhtiökokouksia tai yhdistysten ja muiden tahojen vastaavia kokouksia?
Eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisu (EOAK/2678/2020) (oikeusasiamies.fi)
Oikeusministeriön muistio 18.3.2020 (pdf, oikeusministerio.fi)
Kokoontumislaki 530/1999 (finlex.fi)
Mediatiedustelut
- Marko Peltonen, elinkeinovalvontayksikön päällikkö, p. 0295 016 184
- Sami Kärnä, ylitarkastaja, p. 0295 016 149
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
etunimi.sukunimi(ati)avi.fi
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Yhteyspistepalvelut Lupa- ja valvontavirastossa26.6.2025 10:31:47 EEST | Tiedote
Euroopan unionin uusiutuvan energian direktiivin, kriittisten raaka-aineiden asetuksen sekä nettonollateollisuuden asetuksen mukaiset yhteyspistetehtävät yhdistyvät vuonna 2026 aloittavassa Lupa- ja valvontavirastossa.
Supervision of wild berry picking: occupational safety and health authority is prepared to investigate pickers’ status26.6.2025 07:57:00 EEST | Press release
According to preliminary information received by the occupational safety and health authority, the organisation of picking and pickers’ backgrounds will be even more diverse this year. Inspectors will likely need to determine whether pickers are in an employment relationship or if they fall under the category of pickers as defined in the Berry Act. This determination is not based on the title of the contract, but rather on how the work is actually organized in practice.
Tillsyn över plockning av vilda bär: arbetarskyddsmyndigheten förbereder sig på att utreda plockarnas ställning26.6.2025 07:57:00 EEST | Pressmeddelande
Enligt de förhandsuppgifter som arbetarskyddsmyndigheten fått kommer organiseringen av plockningen och plockarnas bakgrund i år att vara mer varierande än tidigare. Vid inspektionerna blir man sannolikt tvungen att utreda om plockarna är anställda eller sådana plockare som avses i bärlagen. Det är inte avtalets namn som avgör, utan hur arbetet de facto har ordnats.
Luonnonmarjanpoiminnan valvonta: työsuojeluviranomainen varautuu selvittämään poimijoiden asemaa26.6.2025 07:57:00 EEST | Tiedote
Työsuojeluviranomaisen saamien ennakkotietojen mukaan poiminnan organisointi ja poimijoiden taustat tulevat tänä vuonna olemaan entistä moninaisempia. Tarkastuksilla joudutaan todennäköisesti selvittämään, ovatko poimijat työsuhteessa vai marjalain tarkoittamia poimijoita. Sopimuksen nimi ei ratkaise, vaan se, miten työ on tosiasiallisesti järjestetty.
Bygge av idrottsanläggningar stöds med nästan 7 miljoner euro26.6.2025 07:15:47 EEST | Pressmeddelande
Regionförvaltningsverken har beviljat understöd för bygge av idrottsanläggningar till kommuners och sammanslutningars projekt. Understöden stöder finländarnas möjligheter till fysisk aktivitet i den egna närmiljön.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme