Kolin talvikausi avautui. Tarjolla avantouintia, suklaatastingejä, lumikenkäilyä ja laskettelua.

Kolin talvi on hieno yhdistelmä ikonista kansallismaisemaa ja talvisia aktiviteetteja tykkylumipuisessa luonnossa. Tänä talvena Kolilla pulahdetaan avantoon, lasketellaan kansallismaisemassa, maistellaan artesaanisuklaita, otetaan äänimaljakylpyjä ja liukulumikenkäillään. Järjestettyjen retkien lisäksi Kolin alue tarjoaa aktiivilomailijalle 25 km valaistuja latuja, kolmen kilometrin retkiluisteluradan sekä tasokkaan hiihtokeskuksen palvelut. Kolin rinteet avautuivat 3.12.2022, ja Break Sokos Hotel Kolin tunnelmallisen hotellijoulunkin ehtii vielä varata.
Avantouintia Kolilla. Kuva Harri Tarvainen.

”Kolin kaltaista talvilomakohdetta ei löydy toista. Maisemat ovat osin Lapin kaltaisia, osin täysin omanlaisiaan sadunkaltaisia näkymiä. Lisäksi Koli on helppo saavuttaa joka puolelta Suomea. Kolin matkailun osalta olemme panostaneet erityisesti aktiviteettitarjonnan laajentamiseen huippujen ulkopuolelle sekä ympärivuotiseksi ja -vuorokautiseksi. Se on vastuullisen matkailun näkökulmasta tärkeää”, kertoo Kolin Matkailu Oy:n hallituksen puheenjohtaja Tiina Kanninen.

Seikkailuja talvisessa luonnossa

Lomakeskus Koli Freetimen alueella, Kolin kainalossa Juuassa, voi pulahtaa iltahämyssä avantoon. ”Tämä on helppo tapa testata avantouinnin autuutta. Rantasaunallamme on yleiset vuorot torstaisin ja lauantaisin, yksityissaunavuoroja voi varata torstaista maanantaihin ja loma-aikoina joka ilta. Saunan edustalta löytyvä avanto on auki ja valaistu koko talviuintikauden”, kertoo Koli Freetimen Tiina Kujamäki.

Koli Skin hiihtokeskuksen kausi avautui 3.12.2022.  Kolin rinteillä, kansallismaisemassa, on laskettu mutkamäkeä jo 85 vuoden ajan. Alueella toimii myös Suomen vanhin hiihtokoulu. Omia kykyjä voi kehittää ottamalla yksityistunnin hiihdonopettajalta. Kolin rinteiltä löytyy vaihtoehtoja kaiken tasoisille hiihtäjille, naperorinteistä Ukko-Kolin ja Ipatin jyrkkiin rinteisiin.

Suklaatasting kodassa on kauden uutuus

Seikkailuyhtiö Vaaran uusin elämystuote on kansallispuiston luonnossa pidettävä suklaatasting. ”Matkaamme lumikengin kodalle, jossa nautitaan rovaniemeläisen Choco Delin artesaanisuklaita. Kolin suklaatasting-retket järjestetään 17.1.2023 alkaen joka tiistai”, kertoo Seikkailuyhtiö Vaaran toimitusjohtaja Katariina Rantalaiho. ”Hemmottelutuotteen rinnalla myymme suosittuja liukulumikenkäretkiä Räsävaaran unenomaiseen talvimaisemaan.”

Koli Active -yritys järjestää ryhmille äänimaljarentoutusta kotaillalliseen yhdistettynä. Kalaisa illallinen nautitaan Kolin Panimon oluiden kanssa, ja välipalana nautiskellaan elämysmatkasta, joka vie äänimaljojen ja voimalaulujen maailmaan.

Hemmottelua tarjoaa myös maisemahotelli Break Sokos Hotel Kolin uumenista löytyvä ylellinen kylpylä Koli Relax Spa, jonka altaissa ja saunoissa rentoudutaan talvipäivän päätteeksi. Span ulkoaltaista on hieno näkymä kansallismaisemaan.

Vielä ehdit varata valmiin joulun!

Break Sokos Hotel Kolin valmiiseen hotellijouluun löytyy vielä tilaa. Jouluun on paketoitu joulun ajan herkulliset ateriat, kylpyläkäynnit, kolmen vuorokauden majoitus ja monipuolista ohjelmaa, kuten kuusenhakuretki, Kolin huipulla pidettävä joulurauhan julistus sekä joulukirkossa käynti. Varaukset www.sokoshotels.fi koodilla JOULU.

Aktiviteetit varataan helposti Koli Storesta

Kaikki Kolin elämykset voi varata ennakkoon Kolin Matkailun verkkokaupasta Koli Storesta. Koli Storen kautta voi vuokrata myös suksia ja ostaa ennakkoon latukartan.

Lisätietoja Kolin talvesta ja talviaktiviteeteista:

Tiina Kanninen, Kolin Matkailu Oy, hallituksen puheenjohtaja, puh. 050 440 3385, tiina.kanninen@sok.fi

Tiina Kujamäki, Kolin Matkailu Oy, hallituksen varapuheenjohtaja, puh. 010 322 3040, tiina.kujamaki@kolifreetime.fi

Kolin Matkailu Oy on alueellinen matkailuorganisaatio. Yritys vastaa muun muassa alueen yleismarkkinoinnista, elinkeinotoiminnan kehittämishankkeista ja Kolin matkailuneuvonnasta. Yhtiön tuotto käytetään kokonaisuudessaan alueen matkailuelinkeinon kehittämiseen.

Break Sokos Hotel Koli on kansallispuistossa, Kolin huippujen tuntumassa sijaitseva maisemahotelli. Hotellissa on 82 huonetta, 3 ravintolaa ja ylellinen Koli Relax Spa. Rinteisiin ja vaellusreiteille pääsee suoraan hotellin pihasta. Hotellia operoi Pohjois-Karjalan Osuuskauppa. Uusi Break Sokos Hotel Koli Kylä avautuu kesällä 2023.

Avantouintia Kolilla. Kuva Harri Tarvainen.
Lumikenkäilyä kansallismaisemassa. Kuva Pitkospuu Production.
Koli Ski, kuva Pohjois-Karjalan Osuuskauppa
Kolin rinteet ja Break Sokos Hotel Koli, kuva Pohjois-Karjalan Osuukauppa